Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Uten mål og mening:

190 000 citrustrær skal etter planen behandles med LNC når/dersom resultatene fra det pågående pilotprosjektet viser at besparelsene er tilstrekkelige. Som vil kreve 395 arbeidsdager, eller 19,7 måneder, med eksisterende kapasitet. Kan umulig være mange som er involvert per i dag. 6-dobling av dagens kapasitet og prosjektet er ferdig på tre måneder. Utfordringen er selvsagt at de nyansette trenger tilstrekkelig opplæring for å kunne matche eksisterende effektivitet tilsvarende under ett minutt per tre.

Bør uansett ikke kreve abnorme ressurser fra DC for å få alt gjennomført innen rimelig tid. Eventuelt at påføringen er såpass rett frem at det også kan benyttes menneskelige ressurser fra Limoneira for å få det hele i havn.

1 Like

Jeg håper den bryter oppover, rent teknisk er selve formasjonen nøytral. Derfor tror jeg ingenting :slightly_smiling_face:

Men en nyhetskatalysator kan godt få den til å bryte opp - eller ned? Kommer an på nyheten? :sweat_smile:

Jeg synes også selskapet er billig, får de til noe vesentlig kan aksjen gå ganske høyt basert på lav likviditet og utbombet sentiment :wink:

1 Like

Selv om teknologien fungerer, så er ikke DCG billig. De har bevist altfor lite kommersielt til at man kan kalle prisingen billig. Derimot KAN den vise seg å være billig i ettertid hvis de en eller annen gang får til å tjene penger. Det er ganske mye cash flow som skal inn for å forsvare prisingen (husk nåverdidiskontering osv også), og det må trolig investeres en hel del ekstra for å komme dit, noe som enten innebærer utvanning eller gjeld, som igjen betyr at renter og eventuelt avdrag skal betales før det drypper på aksjonærene.

Ingen grunn til å bli helt blind for disse realitetene. Holder mine aksjer inntil videre, men de bør innen rimelig kort tid levere ihvertfall noen pre-kontrakter for å vise et snev av progresjon. Akkurat nå virker det som de har så lite å gjøre at de fokuserer mest på sosiale medier.

3 Likes

Var i dialog med frontlinjen i Arizona i går kveld å kan dele med Dere at det nok ikke er så langt unna den første valideringspublikasjonen fra University of Arizona foreligger som underbygger om LNC holder vann eller ikke.
Salgsapparatet er i gang med å rekruttere å det bygges pipeline av de ansatte.
Når det gjelder arbeidstempo gjør alle seg erfaringer rikere i hvilken som helst jobb. I juli 22’ tok det tre dager å behandle 50 trær. I Desember 22’ brukte de 2 minutter pr tre. Prosjektet i Yuma ble ferdigstilt denne uken med en kapasitet på 50 sekunder pr tre så med samme bemanning som tok 50 trær på tre dager er de nå oppe i 500 trær pr dag så her er det bare å finne frem pølsepapirene å begynne å regne.
Setter man så dette i perspektiv kan man si at de 20 LNC implementeringene fra 2018 til desember 22’ samlet tilsvarer 20 fotballbaner ish. Så…. fra desember 22’ å frem til nå meget nylig har de til sammenligning gjort 24 fotballbaner i samme størrelse.
Fra 20 på 5 år til 24 på tre måneder så de går ikke rundt å klør seg i ræva.
Neste steg blir nok 1000 trær om dagen så bare begynn å regne.
Ha en fin børsdag folkens.

19 Likes

Kanskje du er inne på noe her… ikke alle plasser man kan være like godtroende og naive som i Norge :wink:

Hadde også trodd mye mer skulle være på plass i UAE innen 2023… men spennende å se til USA, hvor mange liker å skyte fra hofta!

1 Like

Jeg tenker veldig enkelt om hva jeg anser som dyrt og billig.

600 mnok for en unik teknologi som løser et behov som med all sannsynlighet bare vil bli større med tiden virker billig for meg.

Jeg kunne forstått argumentet ditt om man snakket om et selskap med en prototype som ikke hadde kommet på markedet enda, men Desert er ingen start up, men prises likevel som en startup.

Det som gjør prising vanskelig, synes jeg, er at man ikke har konkurrenter å sammenligne direkte mot. Men det er også et argument for at man kan prise selskapet høyere fordi terskelen for å implementere løsningen til DSRT bør være ikke eksisterende.

De fleste her inne klager på at det ikke har løsnet enda, men det vil med all sannsynlighet løsne før eller siden fordi teknologien virker. Risikoen i selskapet ligger dermed i kapitalsituasjonen (i.e. løsner det før de trenger penger), men den kan også endre seg om kort tid ved en større avtale.

Så ja, det er risiko i aksjen, men hva er nedsiden kontra oppsiden? Hvis de henter f.eks 250 mnok på 12 kr så kan de drifte selskapet minst 1 år til samtidig som de kan skalere opp. Mao. blir det potensielt den siste emisjonen de trenger før de kommer over kneiken.

Kommer mcap under 500 mnok, blir jeg overrasket om et VC fond ikke legger inn bud på hele selskapet. Med all medieomtalen selskapet har fått internasjonalt, tenker jeg det ikke er usannsynlig. 600mnok er peanuts i M&A sammenheng! :slightly_smiling_face:

16 Likes

Mine tanker eksakt. Derav hvorfor Limoneira-avtalen er derisk god nok for meg på nåværende stadium. Entusiasmen også hos oppdragsgiver er ikke til å ta feil av, man vet at testresultatene etter påføring av de første 50 trærne ga svært gode resultater og det finnes egentlig ingen grunner til at partene ikke inngår en større kontrakt mot slutten av året. Limoneira har 10% av citrusmarkedet i USA. Citrustrær utgjør bare en brøkdel av det totale mulighetsvinduet til DC.

Pdd handler det egentlig for min del bare om å bli klok på de eksplisitte grunnene til at ting tar tid. Men tar mer enn gjerne imot argumenter for hvorfor bruk av LNC ikke skal løsne før eller senere. Og når det først løsner; hvorfor Desert Control ikke skal bli en gigasuksess sett i lys av det rådende markedet.

10 Likes

Nybegynnerspørsmål, men er det en ikke-neglisjerbar risiko for at selve selskapet klarer å rote det til, selv om teknologien etter alt å dømme er genial? Altså, selv om man har verdens beste produkt er det alltids en muligheten for at man ikke klarer å omsette dette i faktisk inntjening, men dere som kjenner DC bedre enn meg kan kanskje mene noe rundt dette?

1 Like

Ja, helt klart - for vi vet ikke svaret enda på om:

  • ledelsen er dyktig nok på prosesser,innsalg, tillit, regelverk , logistikk og alt som skal til for å lande salg og leveranse
  • om de er god nok på definere riktig pris ift (inn)salg og kommersiell suksess (kostnader < inntekter)
  • ukjente hendelser kan inntreffe ( hull i patent, gullet i viktige data er ikke sikret godt nok osv)
5 Likes

Definitivt, men dette er ikke unikt for DC. Tilsvarende risiko vil være forbundet med alle selskaper som skal gi seg ut på kommersialiseringsfasen. Fordelen i dette tilfellet er at DC hvertfall ikke risikerer å bli utkonkurrert med det første.

2 Likes

DC utvidet avtalen med Mawarid 22 oktober 2021. Da lå kursen på 27,66. Dvs temmelig nøyaktig dobbelte av i dag. (13,78 akkurat nå)

  • Jeg er mer sikker på suksess i dag
  • Jeg er mindre sikker på suksess i dag
  • Like sikker/usikker

0 stemmegivere

1 Like

Ikke for å virke sur, men jeg klarer ikke helt å se nytteverdien av en slik meningsmåling?

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Er støtte rundt 13, men teknisk ser dette stygt ut nå. Hvis jeg måtte ta en bet her med horisont på noen uker ville jeg gått short. Er vi heldige går den litt lenger ned før vi får en dobbel bunn og den snur opp.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Hva faen er som skjer her på tråden om dagen? Her prøver de fleste av oss å komme med informative innlegg å så er det 75% bullshit hver gang man logger på. Kaster bort min tid med å lese tull&tøys!
Litt skjerpings a please!!

8 Likes

Pga mye klager kjører vi litt tettere oppfølging av tråden. De som vet at de troller litt mer enn de burde kan godt se på dette som en advarsel.

De som ikke klarer å oppføre seg vinner en uke på cruise til HO forum.

14 Likes

Personlig skjønner ikke jeg hva som skjer med kursen om dagen. Se på omsetning og sluttauksjonen…0. Sist omsatt 130 aksjer på 13.64…??? Hva i all verden er vitsen? Billig manipulering av kursen ned…?

Mente ikke å fornærme deg.
Slike meningsmålinger gir vel egentlig ikke noe annet bilde enn det vi kan se ut fra aksjekursen i seg selv? Fallet i kursen siden 22/10-21 forteller jo greit nok at mange har mistet noe av troen.
Men dersom vi trodde at kursen alltid ga et riktig bilde, så kunne vi jo bare gitt opp å investere i aksjer. Det er jo det vi som regel gambler på, at virkeligheten skal utvikle seg bedre enn den aksjekurs du investerer på viser. Når da virkningen er så god som det det er dokumentert for LNC, samtidig som behovet er stadig mer prekært, så er det stor sannsynlighet for at de som investerer på dagens kurs, gjør et enda bedre kjøp enn de som investerte på 27,66 kr!
En slik tilnærming til caset, kan være mer matnyttig enn å eventuelt gå ut fra hva flertallet i en meningsmåling på et forum mener.

7 Likes

“I think that the cheapest solution is for the state to buy some of the farmers out of their water rights and release some of this water in the natural system,” she said. “I know the farmers that I’ve talked to, they want to be part of the solution. They live here too.”

5 Likes