Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Kvartalstall Q1 Limoneira

1 308 000 solgte kasser med sitroner. Med besparingspotensial på 40 mill NOK ved bruk av LNC (hver kasse veier ca 16 kg, besparelse $198 per tonn).

Og, en investering i form av kontrakt med DC om ett års tid i størrelsesorden $5 mill bør være easy peasy

4 Likes

Vel, sett fra den næringsliv fiendtlige «Mjølkerampa» også kalt Norge. Så, er jeg enig i at dette virker noe fjernt. Her er det jo økonomisk skudd premie på folk som kan noe og vil noe. Bare å se på hva som har skjedd av utvikling fra «Saudi Arabia» og «Dubai» siste 20 år. Og, spør. Hvilke land har størst utviklings og påvirknings potensiale de neste 20 årene. Send Vedum, og Støre ned dit i en helvetes fart med privat jet og bli med på noe som er litt større enn 50 km i Holmenkollen.
Og kanskje plukke opp et par triks i hvordan støtte næringslivet. Og ikke som i dag, ta livet av det.

3 Likes

Finalistene


http://ow.ly/y1bP50Ng6nb

3 Likes

Kan virke som finalen starter kl 14 norsk tid


2 Likes

Du har sikkert skrevet dette regnestykke før. Kan du skrive eller poste det på nytt?

Det er veldig enkelt (om hodet ikke er på bærtur): en kasse med sitroner veier i snitt 16 kg. Besparelsen ved bruk av LNC er oppgitt til $198 per tonn. Limoneira selger ca 5,5 mill kasser med sitron per år. Som vil si 88k tonn eller $17 mill i årlige besparelser.

Avhenger selvsagt av at alt av citrustrær er plantet i sandy soil (som er foretrukket jordsmonn om jeg har forstått det rett).

Dernest kan man spørre seg: hvilken citrusprodusent har råd til å IKKE investere i påføring av LNC dersom tallene er i nærheten av å være rett? Limoneira står for “kun” 10% av det totale amerikanske markedet.

4 Likes

Flott svar.

Eg skrev den posten veldig dårleg. Det eg ønsker er eit regnestykke hvor eg sjølv også kan gå inn å sjå at du har brukt riktige tall og tenkt på riktig måte. Altså eg trenger linker til disse tallene.

4 Likes

Besparelser per tonn finner du her

Antall solgte kasser er hentet fra en investor presentasjon fra Limoneira, men er sånn sett også bekreftet her

Og gjennomsnittsvekt per citruskasse må du nesten google deg frem til.

4 Likes

I tillegg har man denne faktoren
Screenshot_20230312-122615~2

Som gjør at det totale regnestykket blir i overkant spinnvilt.

3 Likes

https://platform.entrepreneurshipworldcup.com/display/E2/EWC+Global+Grand+Finale#Watch

Direktelink til finalen (som er i gang)

5 Likes

3 Likes

Pastoren leverte….

2 Likes

Klarte også å utnytte samtlige tilgjengelige sekunder av pitchen denne gangen ved å avslutte med beskrivelsen av fotballbanene som forsvinner til desertification. Ble litt presset på forventede fremtidige inntekter, både neste år og frem i tid. Informasjon som han åpenbart ikke kunne gå nærmere innpå utover hva som er kommunisert til markedet tidligere.

1 Like

Hvem er de sterkeste utfordrerne? Marlow og Biogrip?

Hvor mange selskap er igjen? Altså som skal presentere?

Biogrip virket ikke å imponere på forretningsmodellen, men selve konseptet er fantastisk. Usikker. Føler fortsatt at DC har en solid edge ved å ha kommet betraktelig lengre enn de øvrige. Som vil si at man i mye større grad har bevist at teknologien er ønsket av markedet og at det beviselig fungerer. I tillegg til å ikke ha konkurrenter av betydning. Men særlig objektiv er man jo ikke.

1 Like

La merke til i presentasjonen at «Commersial agreements» has been signed in Midle East.
Noe nytt???

Hvis potensialet er 40 mill NOK, hvor mye av dette får DC?
10%?

Si de klarer å oppnå 70% av potensialet (28 mill) og DC får 10% = 2,8 mill

Viser nivået ditt, når du klarer å dra 10% opp fra lommen. Limoneira ligger utifra beregningene an til å ha besparelser på 170 mill NOK per år. Gir det mening for deg at Desert Control legger seg på en så lav margin når selskapet i tillegg ikke har konkurranse overhodet?

Kontrakten med Limoneira vil ha en verdi på ca 50 mill. Man kan anta at fortjenesten ligger på minimum 15 mill. Selv om OKS har uttalt at de i stor grad vil hensynta hva kunden sitter igjen med av besparelser. Som vil si at beløpet også kan være høyere enn 30% margin.

1 Like