Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Istedenfor å surmule kunne du f.eks skrive hvor stor % andel av besparelsen du mener kunden er villig til å gi bort.

Svar har du fått. Besparelsen vil forøvrig være av årlig karakter og vil ende opp i enorme summer etter noen år. LNC er mer eller mindre evigvarende tilknyttet prosjekter av denne typen.

Og til slutt; besparelsen på 40 millioner var etter første kvartal. Ikke etter ett år.

2 Likes

Limoneira er altså et selskap som omsetter for nesten 2 milliarder kroner i året. Selskapet er børsntert og verdsatt til ca. 3 milliarder kroner.

“We finished the year strong with seasonally soft fourth quarter revenue increasing 18% over the prior year period and our full year topline growing to a record $184.6 million.

https://investor.limoneira.com/news-releases/news-release-details/limoneira-company-announces-fiscal-fourth-quarter-and-full-1

4 Likes

Jeg testet ut Chatgpt på spørsmålet. Her er svaret:

Assuming that the farmer can sell their crops for a price that is reflective of the 30% yield increase, they would be willing to pay an amount that would result in a positive ROI. For example, if the cost of the fertilizer is $100 per acre and the 30% increase in yield results in an additional $500 per acre in crop revenue, then the farmer would be willing to pay up to $100 for the fertilizer and still achieve a positive ROI.

Altså nærmere mitt estimat enn ditt.

Stor nok til å gi gjenlyd om de oppnår betydelige besparelser, men ikke større enn at 90% av citrusmarkedet vil være up for grabs selv etter at Limoneira har fått sine komplette doser med LNC

ChatGPT evner selvsagt ikke å ta innover seg at DC er en monopolist i dette tilfellet, som tilbyr kunden en teknologi som vil gi så store besparelser at maktforholdet blir betydelig forskjøvet.

1 Like

Bare tull selvsagt. Det som teller for kunden er økt ROI (return on investment) hensyntatt risiko.

Hva er økt yield i prøveprosjektene? (30%?)
I så fall, hva er økt yield i årene 2,3,4,5 ?
Det må kunden også hensynta, og det vises ikke i prøveprosjektene så vidt jeg kan se (?)

Som er hele poenget; økt ROI blir på et tegneserienivå. Så høyt at man nesten kan mistenke at tallene ikke holder mål. Derav hvorfor DC i mye større grad kan diktere betingelsene enn om det eksisterte en konkurrent som tilbyr en tilsvarende teknologi; Limoneira vil ikke kunne si nei til årlige besparelser på 170 mill kr+ 8% økning i yield.

Du svare jo ikke på det viktigste.
Hva er økt yield etter det første året?

Da ble det hederlige $50k og noen viktige visittkort rikere👌

6 Likes

Eksakt det samme som første året. En åker som blir ploget vil oppleve et svinn av påført LNC. Dette er ikke gjeldende når jorden får ligge i fred som tilfellet er med citrustrær.

1 Like

Den vil jo være tilnærmet like høy de neste årene.

1 Like

Skuffende… Ikke topp 5 en gang

1 Like

Hvorfor må de da gjenta behandlingen etter X år, hvis effekten holder seg like god?

Av den enkle grunn at du tar feil. Dette er hovedsakelig gjeldende i jordbruk, ikke i dette tilfellet (tenker her på innen 5 år)

De må ikkegjenta. Bare vedlikeholde. Ca. 20 % av første behandling hvis jeg husker rett.

1 Like

De hadde nok vunnet om det ikke var for at det var den Sustainability prisen… førsteplassen var også kanskje litt godhjertet gitt til hjemlandet

3 Likes

Desert prater om ROI på 2 til 4 på 5 år.
Så viss du kan spare 40 mill per år så blir det ca mellom 67 og 40 mill på 1 behandling som skal vare 1 syklus (5år)

2 Likes

Dette varierer sterkt. I tilfellet som er nevnt her, citrustrær:

2 Likes

Svært interessant, om jeg forstår det rett. Kan se ut som det innføres begrensninger i påføring av kunstgjødsel for å prøve å hindre at det forurenser grunnvannet. LNC blir ikke akkurat mindre aktuelt.

https://www.agalert.com/california-ag-news/archives/march-8-2023/new-fertilizer-management-rules-begin-in-central-coast/





6 Likes