Istedenfor å surmule kunne du f.eks skrive hvor stor % andel av besparelsen du mener kunden er villig til å gi bort.
Svar har du fått. Besparelsen vil forøvrig være av årlig karakter og vil ende opp i enorme summer etter noen år. LNC er mer eller mindre evigvarende tilknyttet prosjekter av denne typen.
Og til slutt; besparelsen på 40 millioner var etter første kvartal. Ikke etter ett år.
Limoneira er altså et selskap som omsetter for nesten 2 milliarder kroner i året. Selskapet er børsntert og verdsatt til ca. 3 milliarder kroner.
“We finished the year strong with seasonally soft fourth quarter revenue increasing 18% over the prior year period and our full year topline growing to a record $184.6 million.
Jeg testet ut Chatgpt på spørsmålet. Her er svaret:
Assuming that the farmer can sell their crops for a price that is reflective of the 30% yield increase, they would be willing to pay an amount that would result in a positive ROI. For example, if the cost of the fertilizer is $100 per acre and the 30% increase in yield results in an additional $500 per acre in crop revenue, then the farmer would be willing to pay up to $100 for the fertilizer and still achieve a positive ROI.
Altså nærmere mitt estimat enn ditt.
Stor nok til å gi gjenlyd om de oppnår betydelige besparelser, men ikke større enn at 90% av citrusmarkedet vil være up for grabs selv etter at Limoneira har fått sine komplette doser med LNC
ChatGPT evner selvsagt ikke å ta innover seg at DC er en monopolist i dette tilfellet, som tilbyr kunden en teknologi som vil gi så store besparelser at maktforholdet blir betydelig forskjøvet.
Bare tull selvsagt. Det som teller for kunden er økt ROI (return on investment) hensyntatt risiko.
Hva er økt yield i prøveprosjektene? (30%?)
I så fall, hva er økt yield i årene 2,3,4,5 ?
Det må kunden også hensynta, og det vises ikke i prøveprosjektene så vidt jeg kan se (?)
Som er hele poenget; økt ROI blir på et tegneserienivå. Så høyt at man nesten kan mistenke at tallene ikke holder mål. Derav hvorfor DC i mye større grad kan diktere betingelsene enn om det eksisterte en konkurrent som tilbyr en tilsvarende teknologi; Limoneira vil ikke kunne si nei til årlige besparelser på 170 mill kr+ 8% økning i yield.
Du svare jo ikke på det viktigste.
Hva er økt yield etter det første året?
Da ble det hederlige $50k og noen viktige visittkort rikere👌
Eksakt det samme som første året. En åker som blir ploget vil oppleve et svinn av påført LNC. Dette er ikke gjeldende når jorden får ligge i fred som tilfellet er med citrustrær.
Den vil jo være tilnærmet like høy de neste årene.
Skuffende… Ikke topp 5 en gang
Hvorfor må de da gjenta behandlingen etter X år, hvis effekten holder seg like god?
Av den enkle grunn at du tar feil. Dette er hovedsakelig gjeldende i jordbruk, ikke i dette tilfellet (tenker her på innen 5 år)
De må ikkegjenta. Bare vedlikeholde. Ca. 20 % av første behandling hvis jeg husker rett.
De hadde nok vunnet om det ikke var for at det var den Sustainability prisen… førsteplassen var også kanskje litt godhjertet gitt til hjemlandet
Desert prater om ROI på 2 til 4 på 5 år.
Så viss du kan spare 40 mill per år så blir det ca mellom 67 og 40 mill på 1 behandling som skal vare 1 syklus (5år)
Svært interessant, om jeg forstår det rett. Kan se ut som det innføres begrensninger i påføring av kunstgjødsel for å prøve å hindre at det forurenser grunnvannet. LNC blir ikke akkurat mindre aktuelt.