Jeg har vært bear dsrt kursmessig en god stund nå, (disclaimer: og er nesten helt ute). Tenkte først at denne meldingen må være grusom, men så gikk det opp for meg at de skriver dette: “review aiming to optimize shareholder value”. Det som typisk har skjedd når andre selskap har meldt dette er at en aktør har vist interesse for å kjøpe opp selskapet. Det er ikke godt kommunisert, men fakta. Søker dere " strategic review" på newsweb, og analyserer gamle lignende meldinger, så kan man faktisk lese det gjennom linjene. Det som KAN være caset er rett og slett at noe lignende nå har skjedd i DSRT (betyr ikke at det er en god deal), og at styret ser det som sin plikt å utforske andre alternativer også.
Håp og mer eller mindre rosa teorier. Uansett så skal nok jeg torpederes skikkelig opp bak imorra. God helg.
Den relevansen er mest av alt spekulativ. Quantafuel har solgt en drøm som de aldri har kunnet bevise at vil fungere. Lykke til med å hente (betydelige mengder) penger eller unngå total kurskollaps med et slikt bakteppe.
DC må holde selskapet flytende til de lander inntektsgivende kontrakter. Den utfordringen er så lite sammenlignbar med Qfuel sin situasjon at jeg ikke kan skjønne at man anser relevansen som matnyttig.
Det er jo selvsagt et alternativ. Men hadde de hatt et bud på trappene nå, hadde de ikke trengt å melde dette.
Dette betyr i mine øyne mer at vi skal få blåskjortene til å lufte interessen for å investere i eller kjøpe virksomheten vår.
Nordic Nanovector er et fjerde selskap som har meldt om Strategic Review det siste året. Det endte med aksjonæropprør og nedstemming av forslag til oppkjøp/fusjon med APIM.
Det kan selvsagt ende bra dette, men ikke gjør dette til enda en sånn «tro og håp»-greie.
“The Board has initiated this review aiming to optimize shareholder value and to
secure funding to pursue the Company’s growth strategies”
I mitt hode lukter det partnerskap for å få akselerert veksten.
Selskapet jobber litt fra hånd til munn nå i å kommersialisere teknologien, rett og slett for å levere til prosjektene.
Hvis de begynner å konvertere minst 50% av pilotene i usa (5+ piloter hvert kvartal), så har dc raskt et vekstproblem.
Sier ikke at det skjer, lanserer det som en mulighet. NANOV er et dårlig eksempel.
Dine bidrag er vel strengt tatt det samme, bare med negativ fortegn. Trekke Nano opp av hatten fungerer bare om man ønsker å se skjebnen til et luftslott. Som hadde en siste krampetrekning.
Jada, jeg ble kanskje i overkant negativ nå. Men poenget mitt er at de andre selskapene som har kommet med tilsvarende melding siste 12 mnd er de jeg har nevnt. De er eksempler. Så kan man mene at de er gode eller dårlige, men det er nå en gang de som har sendt ut denne typen melding.
Så i mine øyne er dette en negativ melding. Hadde selskapet hatt beilere på trappa nå, så hadde de ikke trengt å melde dette. Så de må ut og se hva de kan få til.
Det kan selvsagt fortsatt gå bra.
Desert Control Expands Project Portfolio in the United States to Strengthen the Sustainability of Farming for New Crops
Yuma, Arizona, 28 April 2023 – Desert Control and Yuma Organic announce a strategic commercial pilot to enable high-value organic farming in sandy soil with optimal water conservation and nutrient efficiency.
Desert Control has developed Liquid Natural Clay (LNC), a nature-based solution to upgrade sandy soil’s capacity to retain water and nutrients, enable drought-resilient farming, and preserve water and natural resources. The company launched its operation in the United States in 2022 in partnership with the University of Arizona and Limoneira Company as the first adopter of LNC. During Q1-2023, Desert Control signed five new commercial pilot projects in the U.S. and has since expanded the project portfolio. Recent additions include a large vineyard in sandy California soil, now expanding further with premium organic farming of specialty herbs and vegetables in Arizona grown by Yuma Organic.
The goal of the pilot project with Yuma Organic is to beneficiate the soil, allowing for the cultivation of higher-value crop varieties compared to past seasons and improving overall yields and crop quality. The LNC-treated soil will enable Yuma Organic to respond more quickly to customer demand and grow products to market specifications while saving water and nutrient input costs. This is a promising step forward for Yuma Organic, known since 2001 internationally in North America for its excellent selection of organic herbs and vegetables.
“This project aims to transform sandy soil on the Yuma Mesa into farmland that can grow a wider variety of high-value crops like down in the fertile Yuma valley,” said Ole Kristian Sivertsen, CEO of Desert Control. “There are 25,000 acres of irrigated land on the Yuma Mesa currently limited to a narrow range of crops due to its sandy soil. The successful transformation of sandy ground to high-value fertile land on the Yuma Mesa can inspire hope for the future of farming way beyond Yuma and Arizona.”
Yuma Organic is an organic farm located in Yuma, Arizona, growing and supplying high-quality, certified organic herbs and vegetables to a wide range of customers, including wholesalers and distributors. Yuma Organic’s product line includes a variety of leafy greens and herbs, such as; Lemongrass, Basil, Dill, I. Parsley, Cilantro, and Spearmint, among others. Yuma Organic is committed to providing fresh, flavorful, and sustainably grown herbs and veggies while supporting local communities and promoting organic farming practices.
“We are thrilled to work with Desert Control on this pilot project. We believe LNC can be the perfect natural soil performance upgrade. Our team anticipates this long-term land improvement to increase CEC values and soil moisture holding capacity. The soil transformation will enable us to grow higher-value crops and strengthen our position in the marketplace. Building healthy soil is the foundation for growing flavorful and healthy organic food,” said Ernesto Amador of Yuma Organic.
For further inquiries, please contact:
Ole Kristian Sivertsen
President and Group CEO, Desert Control
oks@desertcontrol.com
Var da voldsomt med meldinger som tikket inn her…
Dagens melding " The Board has initiated this review aiming to optimize shareholder value and to
secure funding to pursue the Company’s growth strategies"
… Er bare en del av en ganske offensiv “Ceo message” i årsrapporten som ble meldt ikveld.
Utdrag :
“Desert Control enters 2023 with several commercial inflection points on the horizon. The company operates in a global market with significant tailwinds from government initiatives and strong macro-drivers accelerating demand in multiple regions. To strengthen the company’s strategic ability to develop multiple market opportunities and secure funding to pursue growth strategies”
Ikke la deg blende av fine ord. Det var samme ordlyden NANO brukte når de skulle gjøre strategic review. «Maximizing shareholder value». Det er jo det de egentlig alltid skal drive med i et børsnotert selskap.
Enig i at det i utgangspunktet må anses som en negativ melding, men poenget er at DC ikke er et kaos-case. Eneste utfordring er å kunne vokse frem til inntektene begynner å løpe. Hadde meldingen kommet i fjor høst, uten at forprosjekter har blitt landet på løpende bånd, vel… da kunne jeg skjønt at de fleste hadde grepet tak i det halvtomme glasset.
Desert Control er en solskinnshistorie med en slunken kasse i vanskelige tider. Som er to sprikende variabler. Men ikke mer sprikende enn at sunn fornuft tilsier at dette neppe ender i en katastrofe.
Spennet fra katastrofe til et glass som renner over er dog stort.
CEO gjør naturligvis det han kan for å beskytte selskapet og aksjekursen. Disse ordene har tilnærmet null troverdighet slik det ser ut nå, etter min mening.
Man kunne nesten tro det gikk dårlig med alle eksemplene dine… Skylder vi å nevne at noen også gikk veldig bra i etterkant av børsmeldingen?
Nano var jo milevis fra kommersiell suksess. Nær 0% sammenlignbart. Dc opplever at kunder hamrer på døra og vil teste dette.
Hvilke da?
Å sammenligne med nano som nettopp hadde feilet Paradigme hvor det aller meste av verdi lå er jo litt søkt da.
Jeg gav deg jo både ticker og dato over🤣
Jeg snakker om ordlyden i børsmeldingen.
«Maximizing shareholder value» = Svada
Du fremhever det som om selskapet har noe stort på gang fordi de skriver dette. Det er villedende.