Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Ofte når man får krakk i aksjer som dette tar det noe tid før kursen stabiliserer seg. NOM, et eksempel jeg følger med på, har først nå begynt å vise tendenser til å begynne å stige, hvor moment er i ferd med å snu, etter massivt nedsalg. Mao. det er mulig at kursen satte en bunn i dag, men jeg gir det noen dager før kjøp, og har ikke problemer med å kjøpe over 10 kr hvis den plutselig går.

Det er et tankekors at kursen reagerer såpass når ting er så uavklart. Noen vil kanskje si det er nettopp derfor kursen bombes, men jeg ser på det som en ekstrem mulighet om noe annet enn emisjon skulle materialisere seg.

1 Like

Helt umulig å forutse noe som helst her nå, relativt høyt volum på stor nedgang er sjeldent et godt tegn.
At den kan fortsette å falle må man definitivt ta høyde for her nå.
Samtidig snur det nok oppover igjen en dag, om det blir på 5, 7 eller 9 kroner kan ingen vite.

Still deg selv spørmålet;
Hvorfor mister du troa?
Er det kursen?
Eller er statusen for selskapets forretningsdrift,progresjon og fremtid?

1 Like

Det negative:Aksjekursen tynger, emisjon er på vei(sannsynligvis,hvor mye rabatt vet vi ikke), det ene innside salget etter det andre med Idland,styremedlemmer,tidligere CFO.
Jeg har sittet stay tuned siden januar 2022 som CEO sa. Ingenting av inntekter så og si. Laber utvikliing i UAE. kassa tom i løpet av nov/des 2023. Bare små avtaler i Middle east so far.
Hvem er neste mann som lemper ut sine gratisaksjer til stadige lavere kurser.
Tøft børsklima, vanskelig å hente penger. Til hvilken pris?

det positive,
Americas operasjonen,mange priser og hederlig omtale.Limonera.
Stadige nye avtaler(små).
Virkemåte er validert hos mange, teknologi som virker.

Usikkerhet
Usikker på inntjeningspotensiale.
Har DC en genial plan men den kom ut til feil tid? Er det manko på cash som kan torpedere hele greia uten en kapitalsterk eier i bunn.
Meldinga igår er ikke godt mottatt av markedet. Var det en skivebom?

Som sagt. Mye å vurdere.

5 Likes

Logikken for meg tilsier at dette er noe annet enn emisjon. Hvorfor sende ut denne meldingen (som flere har vært inne på) om de skal kjøre emisjon? Hadde skjønt det om det var fullstendig krise og prekert behov, alla softox, nano og lignende. Men for dsrt haster det ikke, de kunne brukt tid fått flere avtaler, kontaktet investorer, det virker ikke som de har gjort dette, men mer eller mindre hastet ut en melding. Tror dette er noe annet enn en emisjon, men heller noen som har kontaktet selskapet, bud eller lignende, og selskaper har innhentet meglere for å går gjennom alternativer og budpris. Dette er mer logisk, og det er jo påfallende at det er en aktør fra Saudi som har kjøpt seg kraftig oppover siste dager/uker. Tilfeldig, ja kanskje.

4 Likes

•Grønne bånd •Prosjekt finansiering •Grønn infrastruktur finansiering •Diverse «grants» på initiativ fra div. myndigheter •Gjelds finansiering (på Capex siden)

2 Likes

Du glemte tidligere ansatte også. Matre og scott blant annet dumpa solid også. Var fryktelig bear det salget til Huw scott.

1 Like

Hvor mye solgte Arnfinn (matre) AS ?

20k aksjer.

Av 120k ?

Takk for et fint svar.

Enig i mye av det du skriver. Trenger ikke kommentere alt, men noe:

Inntjeningspotensiale:
Businesscaset er godt for både kunde og leverandør (dc), og teknologien kan oppskaleres lett.
Behovet er enormt og voksende.
Jeg er 0% i tvil om at potensialet er enormt.
Det eneste som er et lite ‘?’ for min del, er om selskapet evner å prise produktet godt nok
Og med ‘godt nok’ , så mener jeg at DC selv tjener penger.

Det er nok av nye/voksende selskap som taper hele veien. Vi kan bare se på NEL som stadig henter inn hundrevis av millioner/milliarder.
OKS kommenterte dette med pris uoppfordret (?) på siste presentasjon. Han var svært tydelig på dette med at hvis man selger produktet “rabattert” i starten for å få til et innsalg, så er det fryktelig vanskelig å selge til riktig pris etterpå. Derfor skal DC ta en kommersiell pris fra starten av.

UAE:
Enig i at det har tatt tid. NOe skyldes nok at vi aksjonærer rett og slett har feilbedømt/ikke hatt nok innsikt, og at selskapet burde vært tydeligere på hvor kronglete dette er.
I tillegg har ting tatt lenger tid enn hva DC så for seg selv, men det har, slik jeg har forstått det, ikke stått på DC. Det er regulative prosesser her, og kanskje litt umusikalske elementer i systemet.

Usikkerheten nå er jo litt at vi ikke vet helt hva de snakker om i gårsdagens melding. Det kan være en emisjon, men det kan være noe helt annet. Jeg tviler ikke på at de kunne fått inn de pengene de ønsket i løpet av en kveld hvis de ville.
DC aksjen må gjennom tåken den står i nå. Når dette er landet, såfremt konsekvensen ikke er grusing av kurs og betydelig utvanning, så er jo fremtiden svært lys for selskapet.
Betydelig Limoneira kontrakt kan vi forvente på sensommeren/høsten, ting tyder på hyggelig nyhet fra UAE som gir pen cash flow og USAs største forprodusent kan i prinsippet beslutte neste fase/stor kontrakt innen rimelig tid.

En annen sak er meldingen igår om samarbeidet med Yuma Organic. Jeg lurer på om det vil være en døråpner for at bøndene i Arizona kan få 1500 USD i støtte per acre for vannbesparende tiltak.
Mulig også gårsdagens to informative videoer har sammenheng med dette.

Årsrapporten strutter av selvtillit og en drøss av aktiviteter/initiativ. Anbefales lest

6 Likes

Hva om dette var for å shorte dem? Altså en lånetransaksjon

Null sjanse. Blokk-kjøpene var nok høyst reelle. Ble kjøpt store mengder i markedet også.

1 Like

8 tallet hvert øyeblikk…:sleepy:

Ja, det er vanlig at bedrifter blir oppkjøpt eller går inn i fusjoner når de kommer inn i kommersialiseringsfasen. Dette skyldes at investorer og større selskaper ofte ser på en kommersialisert bedrift som en attraktiv investeringsmulighet, da den kan ha vist bevis på sin evne til å tjene penger og ha et potensial for ytterligere vekst.

Oppkjøp kan også være en måte for en større bedrift å utvide sin virksomhet eller å få tilgang til ny teknologi og kompetanse som den ikke allerede har. På samme måte kan det å fusjonere med en annen bedrift være en måte å øke størrelsen og kompetansen på egen virksomhet.

Ja, det er vanlig å kontakte et meglerhus eller en investeringsbank når man mottar et bud på sitt selskap. Meglerhuset kan bistå selskapet gjennom hele oppkjøpsprosessen, fra å evaluere budet til å forhandle avtalevilkår og gjennomføre transaksjonen.

Meglerhuset kan også hjelpe selskapet med å vurdere alternative strategier, som å gjennomføre en børsnotering, for å sikre at selskapet får den beste mulige prisen for sine aksjer eller eiendeler. Meglerhuset kan også bistå selskapet med å utarbeide dokumentasjon og presentasjoner for å presentere selskapet på en attraktiv måte for potensielle kjøpere.

Det er viktig å velge en erfaren og pålitelig megler eller investeringsbank som har erfaring med oppkjøpsprosesser og som kan representere selskapets interesser på en effektiv måte. Meglerhuset bør også ha god kunnskap om selskapets bransje og markedet det opererer i, slik at det kan gi verdifulle råd og veiledning til selskapet.

Bare for å vise at dette faktisk er et reelt alternativ. Tror neppe de hadde børsmeldt den meldingen om de skulle kjøre en emisjon. La oss gruse kursen helt før emisjon, så tiltrekker vi oss flere investorer sikkert. Det tror jeg ingenting på har skjedd.

Og jeg synes man kan lese dette litt i børsmeldingen også:
No assurances can be given as to the outcome or timing of the review process. Desert Control does not intend to make any further public comment regarding the review until it has been completed or the Company determines that disclosure is required or appropriate.
Dette høres ikke ut som emisjon, men en transaksjon de skal gå gjennom.

The Board has initiated this review aiming to optimize shareholder value and to secure funding to pursue the Company’s growth strategies.
Dette høres ut som er budet/fusjon godt nok eller vil de se på andre alternativ.

Så får tiden vise hva som stemmer, usikkerhet er det hvert fall, så emisjon er også selvfølgelig mulig.

14 Likes

Viktig med motiverte selgere som har en lidenskap for produktet som selges:

"90 percent of selling is conviction, and 10 percent is persuasion.”

4 Likes

Fra en liten samtale med OKS i kveld.

Er også aksjonær og ser fra det perspektiv ikke på dette med noen form for angst.

10 Likes

Takk for den Ramsess…trengte en liten oppmuntring nå før langhelg. Greide forøvrig ikke å motstå fristelsen til å kjøpe noen tusen aksjer til på lavt 9 tall like før close i dag…time will show om det var lurt

6 Likes

Ser at en del profeter spår kriseemisjon, utvanning og dommedag.

Selvfølgelig kan ingen utenforstående være sikker på hva som nå kommer til å skje. Jeg tror imidlertid IKKE at det er snakk om en vanlig emisjon. Hvorfor sende ut en slik melding hvis det er en emisjon som venter? Sende ut melding, gruse kursen og så kjøre emisjon med nødvendig rabatt? Ingen er så dumme. En emisjon kommer vanligvis som lyn fra klar himmel. De fleste med minimal innsikt i selskapet har skjønt at det er nødvendig med påfyll i løpet av året. Hvorfor skal det likevel varsles om emisjon på forhånd?? Det henger ikke på greip i det hele tatt.

Det mest nærliggende er kanskje at en større investor vil inn (rettet emisjon), et forsøk på oppkjøp eller en endring i overordnet strategi (?). Og det betyr vel i tilfellet en avklaring i løpet av rimelig kort tid. Egentlig er det vel bare fantasien som setter grenser. Men den tror jeg foreløpig stopper på den riktige siden av en vanlig emisjon…

PS. Det kan selvfølgelig hende at man søker en eller annen løsning for en kortsiktig " mellomfinansiering" inntil markedet i UAE løsner. Og det kan jo, i prinsippet, være hva som helst.

7 Likes

OKS sa videre:

Jeg ser på ingen måte noen sammenheng med Ole og Brage sitt salg og melding sammen med årsrapport i går. Jeg har forøvrig sympati med grundere som utsettes for en skattepolitikk som resulterer i at enkelte motvillig må selge aksjer i noe man tror på for å betale skatteregning på papir verdier som ikke er realisert.

8 Likes