Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Har i tillegg vært et tema på tråden mange ganger, på helt saklig vis. Med innestemme. Ett eksempel:

Heldigvis har bekymringene vist seg ubegrunnet. Hvor forprosjektene er det levende beviset. Limoneira vil ikke slutte med å dyrke citrusfrukter bare fordi tilgang til vann blir stadig mer utfordrende og fordyrende. De er proaktive og skjønner at mye er løst om vannforbruket kan begrenses. Herunder investering i LNC og en forventet reduksjon på 50%.

1 Like

Et samfunn er best tjent med å kanalisere begrensede ressurser dit de gir best avkastning selv om hver enkelt aktør ønsker en bit til seg selv.
Du må gjerne være barnslig og blande inn Jesus i diskusjonen, men for meg ble tanken en oppvåkning slik at jeg kunne begynne å rasjonelt se etter plusser og minuser. Det har spart meg for noen kroner.

USA er ikke en kommunistisk stat. Til opplysning. Man må ty til modeller som Stalins tvangskollektivisering av jordbruket om man systematisk og kollektivt skal kunne sørge for at bønder kun benytter seg av en viss type jordsmonn. Ta nevnte Limoneira. Som sitter på tusenvis på tusenvis av citrustrær. Deres fokus er selvsagt på deres egne beplantede områder. Og ikke på de vesentlig mer leirbestandige jordsmonnene som grenser til Coloradoelven.

Har noen hevdet det?
Er det bare kommunistiske stater som kanaliserer ressurser vha f.eks skatter og avgifter?
Poenget var at det ga meg en oppvåkning som gjorde meg rasjonell. Det er en egenskap man ser er totalt fraværende i denne tråden. Man ser det kanskje først når man blir nøytral. Det var flere andre argumenter som gjorde at jeg valgte å selge. Bl.a kapitalsituasjonen og generell makro.

Jeg kommer ikke til å kommunisere mer med en som kaller meg «imbesil, kverulant, narsissist etc. «
Så du kan spare deg for flere innspill mot meg.

Kalte meg selv kverulant :wink: Du hadde nok kommet godt ut av det uansett, grunnet vilje til risk-off, men argumentene for å selge akkurat når du solgte har alltid vært syltynne og minner mest om beleilig flaks. Som betyr lite for bankkontoen.

Er du stor nok til å innse at du tok feil når/hvis det ramler inn oppskaleringskontrakter?

Det vil bare tiden vise. Men du virker ikke akkurat «stor nok» selv.
Regner med at du bare har en dårlig dag.

Du har jo i innlegg lenger opp langt på vei nedsablet forretningsmuligheter for lnc,men det er sikkert behagelig å tilpasse historiefortellingen etter at man har fasiten i hånda.

Tar jeg feil, skal jeg glatt innrømme det.
Skulle tro at en mann på 60+ var istand til det samme.

2 Likes

Hva gjør at du tror du har rett til å publisere opplysninger om en person på en anonym nettside?
(Har printscreen også av tidligere overtredelser) og som du vet, så vet jeg hvem du er.

« spredning av andres personopplysninger på Internett kan være straffbart. Straffeloven, åndsverksloven og personopplysningsloven, er tre lover som regulerer disse forholdene.»

1 Like

Lista er lang @bamse over tørke tolerante grønnsaker som DC tester ut i sine pilot prosjekter. Bønner, Søtpoteter, Tomater, Paprika, Vannmeloner, Auberginer for å nevne noen. Alle er tørke tolerante grønnsaker som ikke krever mye vann for å produsere en god avling. Disse variantene er sikkert valgt fordi de er tilpasset de spesifikke vekstforholdene i området. Når man i tillegg bruker LNC (dets kunnskaper kjenner du godt) bidrar dette til å holde på fuktighet og forbedre jordhelsen noe som kan forbedre den generelle helsen og motstandskraften til plantene.

3 Likes

Heilt på ekte, kan ikkje alle berre blokke bamse? Eg slit med å sjå kva han tilfører debatten? At folk møter han sakleg (og innimellom ikkje så sakleg) er beundringsverdig, men eg er av den oppfatning at ein ikkje skal mate trolla.

Han forsvinn iallfall frå min feed no.

6 Likes

Men hva da med land som ikke har så mye matjord, men desto mer sandjord? Det gjelder faktisk enorme landområder på jorden. Da må det vel være greit å få et tiltak som gjør at man kan dyrke i sandjorden med så lite vann som mulig?

3 Likes

Når verdens største produsent av olivenolje med 50% av verdens olivenproduksjon hadde en nedgang på sist avling for 22/23 med hele 50% så forundrer det meg stort hvor langt enkelte lands myndigheter er villige til å la det «skure og gå» når man kan henvise til noe så enkelt som de foreløpige resultatene med bl.a Limoneira der det demonstreres hvordan LNC kan bidra til at Limoneira kan nå sine bærekraftsmål for å forbedre effektiviteten i vannforbruket med 37%, redusere energiintensitet og reduserere forbruk av gjødsel og andre innsatsfaktorer samtidig som avlingsutbyttet og kvaliteten forbedres.

Det er ikke vanskelig å forestille seg de vanvittige produksjonskostnadene som skal til for å prøve å holde “tritt» med daglig vedlikehold av, i dette tilfelle, olivenproduksjon når allerede 3,5 millioner hektar allerede er ødelagt. Husdyrhold er i fare med tanke på beite. Tap av frukthager, vingårder, olivenproduksjon og grønnsaksoppdrett.

5 Likes

Jeg sier ikke at LNC ikke er et bra konsept. Jeg bare innså før jeg solgte at konseptet var «hypet» og dermed antagelig overpriset. Det har jo vist seg å stemme men det har vært umulig å diskutere saklig her inne, noe jeg tok som enda et tegn på «blind kjærlighet til aksjen». Nå virker stemningen mer som desperasjon, så kanskje jeg går inn igjen under/etter kapitalinnhentingen, Ser det an. Makrobildet er ikke bedre så alle selskaper som trenger kapital sliter (alle på growth lista). At DC ville trenge mer kapital innså jeg før jeg solgte.

Nå tror jeg det gjelder å beskytte kapitalen man har slik at man er best mulig rustet til å satse etter kommende resesjon. For dem som vil ta ned risiko er det høyrisikoaksjer som selges først men når volumet er borte føler mange seg innelåst. Dessuten har mange så store tap at en krone opp eller ned ikke spiller noen rolle. Tror derfor på store svingninger %-vis.

Når rapportene fra Limoneira viser positive resultater ved bruk av LNC som har bidratt til å allerede forbedre jordkvaliteten og vannretensjon , redusere vannforbruket og øke avlingene så er dette så langt ifra man kommer i noen form for hype.
De har allerede en økning på 15% i utbytte sammenliknet med kontrollgruppen. I tillegg melder de at bruken av LNC gir en 34% reduksjon i vannforbruket, noe som viser potensialet for teknologien for å forbedre bærekraften i landbruket. De melder også at fruktkvaliteten er forbedret med økt sødme og større størrelser.
Alle disse positive tilbakemeldinger samt foreløpige resultater tyder unektelig for at bruk av LNC- teknologi kan hjelpe, i dette tilfellet Limoneira med sitrusdyrking, med økt produktivitet, redusert ressursbruk og forbedring av avlingskvalitet.

3 Likes

Jeg solgte før Limoneira kom inn i bildet og gjentar at jeg mener LNC er et bra konsept.
Kommer forresten ikke til å skrive her inne hva jeg gjør. Det er omtrent bare deg og Rockpus (sikkert glemt noen få) det er verdt å kommunisere med. Nå bruker jeg bare tråden for å se stemningen (fear/greed). Ellers har den null verdi og er bortkastet tid. Håper virkelig du kommer bra ut av det til slutt.

Mulig denne gjengen er på banen.
Denne saken la Aaleby ut for lenge siden…



2 Likes

“EQT er en svensk global investeringsorganisasjon grunnlagt i 1994. Fondene deres investerer i private equity, infrastruktur, eiendom, vekstaksjer og venturekapital i Europa, Nord-Amerika og Asia-Stillehavet. Fra og med 2022 er EQTs eiendeler under forvaltning €210 milliarder / US$227 milliarder.”

2 Likes

Får håpe de kan ta JP Morgan sine, for blir vondt om de fortsetter salgstakten.

Får se om de slipper opp igjen noen dager eller hvor mye som skal ut.