Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Innlegget er slettet. Var vel noen i selskapet som ikke likte bredden av informasjon.

1 Like

Om det er litt futt i Marty Weems i USA, så forstår jeg at han ikke trenger bistand fra Granfeldt.
Eller noen andre for den saks skyld. Bortsett fra OKS/styret.
Så, ja. Granfeldt, havner mellom «barken og veden».
Jeg tolker dette positivt.
«Topping av laget».

Enig i dette. Weems har en svært solid CV og bør kunne klare seg helt fint selv uten behov for å bli passet på av en utsending fra moderselskapet.

1 Like

Blir vel gjerne exit på Jan Vader også. Vanskelig å si hvem flere som kan defineres som “overflødige”

Den store forskjellen her er at DC er proaktiv og tar grep før de står med beina godt plantet i sirupen. Mens Softox nærmest ventet til kassabeholdningen var tom og inkassovarslene kom strømmende. Ikke nødvendigvis negativt heller at man får ryddet litt i stallen. Granfelt er mye mulig en ressurs som selskapet ikke klarer å nyttiggjøre seg av i tilstrekkelig grad per i dag. Og da er dette grepet kanskje til det beste om man ser det i et kost/nytte-perspektiv.

1 Like

Det var jo bra, holde seg borte fra utvanning er en god ting da, de har sikkert en plan :slight_smile:

Nei, er for så vidt enig i at sammenligningen med Soft-Ox ikkje er heilt riktig. I SoftOx sitt tilfelle burde styrelederen med sin millionlønn vore den første dei tuppa ut for å oppnå størst mulig effekt på innsparinga og forsøke å gjenreise tilliten til aksjonærene sine. I DC har dei i det minste ei karismatisk ledergruppe som evner å gjere tiltak før kassen er tom. Om lisensen i UAE skulle komme på plass vil nok ting kunne skje relativt kjapt også der. Då trur eg ikkje aksjekursen til DC vil subbe på 7-tallet så lenge.

1 Like

Noen i USA har trua iallfall.
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV - KONTO #1F +172 059 +112,94% 324 410

Blitt sletta i etterkant etter krav fra OKS eller styret virker det som?

Dsrt er rett og slett i store problemer.

Vil heller si at DSRT har utfordringer. Først og fremst med å få MDC til å rulle, samt lande en finansieringsmodell som ivaretar eksisterende aksjonærer uten at det skader utviklingsmulighetene det kommende året. Det er utfordrende tider og den treffer også DC.

Store problemer hadde vært om man kunne trekke fremtiden i tvil. Med 4 forprosjekter landet hittil i Q2 og 9 til sammen er man ikke der på langt nær.

2 Likes

Hva baserer du det på?

De har vel ikke større utfordringer enn det vi har vært klar over i en viss tid. Synes de tar riktige grep, selv om det er brutalt å si farvel til dyktige folk.

Virker som de har bygget et litt for solid fundament, i den tro at UAE skulle begynne å rulle for lengst.

Ikke rart at innlegget er slettet. Utsagn om kort runway kan fort mistolkes.

2 Likes

Samtidig gull verdt at innlegget faktisk ble lagt ut, kontra om man bare hadde plukket opp at Granfelt var historie. Ville bare ført til spekulasjoner og unødig uro.

2 Likes


Oppdatering nå:

1 Like

En kan tolke mye i positiv retning etter hva man mener selv. Det ser vi her inne.

Personlig synes jeg det er veldig negativt at flere sier opp/slutter. Lite arbeidsfolk igjen i UAE, lederansatt må ta sin hatt og gå pga økonomiske problemer. Det har nok aldri vært i tankene fra start av når vedkommende ble annsatt at dette skulle bli scenarioet. Når de beste må gå før selskapet er oppe og "gå’ tegner det ikke bra. Regner med Granfelt skulle vært med til the end på reisen mot himmelen.?

Tror også det vil ta lang, lang tid før vi ser kurser opp mot ATH. Jeg har tro på at DC kan få til mye, men har det kostet mer enn det smaker frem til dd.?

Alt er egentlig snudd på hodet, ift UAE som satsningsområde, er nå USA det mest framgangsrike. Vinden har snudd. Det snakkes om Europa, men er redd mye må skje før den tid, om ikke selskapet klarer og trylle frem noe mer positivt, og det må skje fort om kursen skal holdes noenlunde i sjakk på dette nivået.

2 Likes

Blir som om man hadde planer om å spille i norsk eliteserie før man plutselig får muligheten til å signere for en Premier League-klubb.

Det vil stort sett alltid bli en brokete reise når et selskap skal gå fra start-up til scale-up. Hvor aksjonærer ser rosa elefanter som svever på skyene inntil man blir tvunget til å realitetsorientere seg om og om igjen helt til selskapet har satt seg. Og i den prosessen vil ulike folk tolke virkeligheten forskjellig. Som er fair and square. Én ting kan likevel ikke benektes; USA er et uendelig mye mer attraktivt marked enn UAE.

Selv om det åpenbart finnes gyldne fantastiske muligheter også i UAE/MENA, som gjør forsinkelsen/utfordringene til en kjedelig sak.

1 Like

Eller fra Premier League til hvor pengene er👍 En kan sammenligne mye.

Den gir ikke mening. California alene har BNP som er fem ganger større enn UAE. Alt er større i USA. I UAE må man jakte de få, store prosjektene. Som gjør området attraktivt, men samtidig svært utfordrende. USA har en helt annen forutsigbarhet over seg enn å være avhengig av statlige og kommunale prosjekter.

Har selv startet en del aksje selskaper.
Ca 10 stk, inkl. Eiendomsselskaper. 3 selskaper har vært drifts selskaper startet fra en ide til business.
Et selskap har jeg kjøpt, utviklet og solgt videre med god fortjeneste.
Jeg kan alt om risiko, og bygge team. Og sjansen for å lykkes er liten. 50 % av alle oppstart selskaper er konkurs etter 3 år. Ytterligere 2 år, så er ytterligere 30 % konkurs. Etter 5 år så er det kun 20 % som overlever.
Nå, pensjonist og hobby investor.
DSG, er min eneste posisjon. Normalt, veldig skeptisk til alt av investeringer som ikke jeg er «hands on» på egen hånd. Har en god pott med aksjer som jeg har hatt i nesten to år, med snitt på kr.26.- , og har sett kr .42 tallet. Burde ha solgt, da. Men, de «Rosa brillene» henger på nesetippen, fortsatt.
Utgangspunktet er litt som for å tørre å vinne må en tørre å tape.
Har en investerings profil. Risiko er at en kan brekke et bein, men knekker du nakken er det «game over».
Har gått bra for min egen del, med egne firmaer.
Men, har solgt alle mine firmaer til Svenske EQT investorer. Endel grunnet «formue skatt». Men, det er en annen diskusjon.
Flaks = Timing og er en del av gamet også for DCG.
LNC, virker å være helt genialt.
Men, det virker som om at LNC i UEA er som å selge «Nysepulver til folk som samler på frimerker».
Vedr. UEA så har jeg tro på at kulturforskjell er et problem. Tror at det for DCG å selge LNC der nede er som om at et firma kommer fra Dubai for å selge skismøring i Norge.
Har vært der nede noen ganger og ble kompis med en sjeik(særdeles velstående) for noen år siden.
Men, når vi diskuterer så går jeg inn i diskusjoner med Norske øyne.
Det blir en salig blanding med religion, politikk, likestilling/syn på kvinner.
Det er ikke mye forståelse for demokrati der i gården.
Når det gjelder DCG, så ser satsningen i UEA til å være litt stang ut.
Masse ansatte, meste parten av produksjons kapasiteten tydeligvis uvirksom og med påfølgende store utgifter over en lang periode uten produksjon.
Så viser deg seg at de har manglet lisenser etc.
Samarbeids avtalen med Mawaid henger tydeligvis i en tynn tråd, etter å ha tolket det som kommer av signaler.
Her er det bare å finne en partner med økonomiske muskler.
Noe jeg tror er situasjonen akkurat nå.
Å trylle med ti øringer, er problematisk.
Jeg tror at det står beilere på døren…
Time will show…

13 Likes

Så vi er på sekstalllet, hva blir nesye👀