Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Kall det hva du vil…forøvrig er det bare å beklage at jeg bommet med en femtiøring på dagens sluttkurs. Retningen var imidlertid ganske lett å lese.

Når det gjelder det store bildet; blir kvalm av å se (og høre) presidenten i UAE hylle Putin på møtet i St. Petersburg i dag. Fremstår riktig å legge UAE bak seg for DSRT, både etisk/moralsk og sannsynligvis også økonomisk.

7 Likes

Skal de det? :thinking: Det har ikke jeg fått med meg!

Indirekte er det jo i den retningen det går. Ingen aktiv deltakelse, kun royalties.

Nettopp

Spekulasjoner. Me lyt sjau!

1 Like

Litt mer enn kun spekulasjoner når selskapet skriver svart på hvitt at det er det som er målet.

Alternativet er nok emisjon på nåværende nivå pluss rabatt. Det minst trolige, heldigvis. Men ja, me lyt sjau :ok_hand:

2 Likes

Kverulerer bare fordi jeg vil ha det 100% bekreftet og done deal :wink:

2 Likes

Det mest sannsynlige er emisjon. Selv om DSRT får en eller annen deal i UAE, betyr ikke det at de dropper emisjon. Hva om de ikke får noe upfront? Hva om de ikke får nok? Jeg gir dem ca. 5 % sjanse for å klare seg uten.

Problemet er at de trenger mye penger. Men på disse kursnivåer er det helt greit. Var verre på 6’ern.

Foreslår å lese hva @Secundum skrev nylig

Hvorfor skulle Desert Control ha noen interesse av å selge businessen om de kun sitter igjen med noen hypotetiske royalties? Hva tilsier at DC ikke skal få betalt for clusterne? På hvilken planet ville noen kjøpt 49% av et selskap med et betydelig potensial, i tillegg til å overta clustere og eksklusiv rett til salg av teknologien/produktet uten å betale en betydelig upfront-sum i tillegg til royalties frem i tid?

Hva er mye penger? Etter salget av UAE/MENA-delen av selskapet når de samtidig kutter kraftig på kostnadssiden og i tillegg kan forvente betydelige inntekter kommende år?

Det er ikke skrevet i stein at de selger driften i UAE, men som investor så håper jeg på det alternativet så lenge vilkårene er gode. En annen mulighet som også inkluderer royalties kan være å outsource, noe som også vil redusere utgiftene der, men behovet for rekapitalisering vil da fortsatt være til stede

Vel, selskapet skriver jo i børsmeldingen «unlock cash»…i mitt hode betyr det penger up front

Man må nesten forholde seg til det man vet, og pdd er det skrevet i stein at de selger driften i UAE DERSOM de lykkes med å få gode nok betingelser.

“The strategic review is making progress on exploring options for Desert
Control’s intentions to change its go-to-market and business model for the
Middle East region by transitioning to a potential royalty-based licensed
operator structure. The strategic review process has generated incoming interest”
from multiple parties."

Dette er det vi vet, og dette er det jeg forholder meg til. Det finnes andre alternativer enn salg for å oppnå dette, og da kan det ikke utelukkes.

Hvorfor velge å utelate følgende?

Det er åpenbart hva som er planen. Som ikke betyr at de lykkes, men fortsatt.

Selskapet hadde per 31.03 18millioner i frie midler. Samt 38millioner under posten Other current financial assets. Dette kan være pengene det er snakk om. Og selv om de ikke skulle selge driften, kan de fortsatt få forhåndsbetalt gjennom outsourcing. Det finnes mange muligheter her, og jeg synes hensikten i et forum bør være å få forskjellige synspunkter på ting.

Når selskapet i tillegg brenner 15-20mill i kvartalet skal vi absolutt ikke være sikre på at en emisjon fortsatt ikke er nødvendig, ingenting kan utelukkes før vi har konkrete fakta på bordet.

3 Likes

Selskapet må ikke forandre forretningsmodell for å få tilgang til disse midlene. Ergo ville man heller ikke nevnt den biten (unlock cash) om det kun handlet om å sørge for tilgang til egne midler.

Hvorfor tror du at jeg gir motstand? Nettopp for å få frem ulike synspunkter. Kverulerer ikke kun for å kverulere. På hvilken måte skulle DC kunne outsource LNC til en tredjepart og få både betalt upfront, ha rett på royalties samtidig som det skal fremstå tilstrekkelig attraktivt for den andre parten? For meg gir ikke det mening. Det er tross alt det dagens modell i stor grad handler om. Svært mye er allerede “outsourcet” til MDC.

Det har jeg heller aldri påstått. Selv om det ligger i kortene at ledelsen har igangsatt denne prosessen for å eliminere behovet for en emisjon.

Selskapet har alt å tjene på å opptre så bullish som overhodet mulig, så vage meldinger som bare gir rom for spekulasjon overbeviser ikke meg om noen ting.
Dessuten synes jeg du går langt i å si at et salg er skrevet i stein.

Tro meg, jeg er skikkelig bull Desert Control og LNC, spesielt i det lange løp.
Men som investor er det ekstra viktig å tenke kritisk og worst-case scenarioer.
Hvis man alltid tolker alt i beste hensikt, uten at man klarer å se potensielle fallgruver er det fort gjort å havne i gjørma. Skulle egentlig ønske at det var flere kritiske røster her inne som også har innsikt i selskapet og som ønsker å dele sine worst-case scenarioer.

Men jeg føler at dersom man ikke er bull nok og er enig med majoriteten av de som hyper selskapet så blir man hakket ned på og latterliggjort, og det synes jeg er synd.

7 Likes

Når selskapet henter inn pareto og arctic for å hjelpe seg, tror du de gjør det for royalties + 10 mill i upfront/betaling for aksjene i mdc?

1 Like

Dette er bare bullshit. Hvert fall når du skriver sånt som et svar til undertegnede. Har ikke tall på antall forsøk på å realitetsorientere iløpet av det siste året. Hvem hyper selskapet? Og på hvilken måte? Med å være uenig? Handler om å ikke mene bare for å mene, men å kunne underbygge meningene.

Har skrevet i ett år at inntekter først vil komme i 2024. I sterk kontrast til mange andre. Solgte endog halvparten av aksjene mot slutten av året utelukkende grunnet en følelse av at forventningene i markedet var alt alt for høye. Som jeg også skrev her på forumet. Må tåle å få motstand uten å bli overfølsom og tro at det er et forsøk på å kvele kritiske røster. Hovedfokuset til enhver oppegående investor er worse case scenarioer.