Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Absolutt ikke, men dette har jeg vel ikke sagt heller?

Det er formuleringer som dette jeg sikter til, de som er uenige med deg må realitetsorienteres og det er ikke måte på.
Det er faktisk ingenting som er skrevet i stein, til tross for at skribenten av børsmeldingene til Desert Control er velformulert.

De som trodde at det ville komme inntekter av betydning i andre halvår i fjor og gjerne allerede fra sommeren av trengte en realitetsorientering. Var ikke mange som bidrog, men vi var noen.

Indirekte, for i motsetning til deg, så har meldingen fra selskapet et helt annet fokus enn emisjon.

Ingenting i børsmeldingen indikerer at de jobber særlig i retning kapitalinnhenting i markedet, men derimot på royalties + unlock cash.

Dc har idag i praksis én cut på margin I uae.
De skal bort fra denne og over til en royalties basert løsning. Dette må ikke gi upfront. Cut kan konverteres over til en royalties som begge parter er med på, eller en kombinasjon av upfront + royalties.

Sistnevnte ser ut til å være aktuelt nå, sannsynligvis farget av at dc trenger arbeidskapital.
Man kan også se for seg at Dc har bundet opp kapital til prosjekt, og at det er ‘unlock cash’ men det tviler jeg på at er caset.
Videre kan man se for seg at dc har låst kapital i enhetene og skal selge de. Man kan sikkert diskutere hvor aktuelt det er.

Emisjonssporet virker å være dødt.

“The review aims to explore a broad range of strategic
alternatives, including financing, structural and business development”

Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre, det kan godt være at man får en slags mellomløsning her hvor det både frigjøres cash ved en eller annen avtale i UAE samtidig som at det kommer en emisjon som grunnet avtalen blir mindre omfattende og dermed mindre utvannende.

Når man forhandler i emisjoner tar man utgangspunkt aksjekursen, og de som tegner seg får som regel rabatt som ligger litt under kurs. Dermed har selskapet alt å tjene på at aksjekursen er så høy som mulig

I Q1 er det 615k NOK i restricted cash i regnskapet. Det er et så lite beløp at jeg ville tippet det var knyttet opp til noe depositum for leie av lokaler e.l.

Så spørsmålet er: hva slags cash av betydning er det som er locked?

2 Likes

Alt er teoretisk mulig.
Alt er ikke like sannsynlig.

Det blir vel selektivt å trekke ut enkeltelementer som passer inn i din argumentasjon. Det er noe med å se helheten, poengene som skiller seg ut og skrelle bort det som er av generell karakter.

Jeg kunne sagt det samme til deg.
Det er ingen hemmelighet at ledelsen i selskapet har alt å gavne på å være optimister.
Det er heller ikke mangel på selskaper notert på Euronext Growth som har kommet med liknende børsmeldinger før det har endt i emisjoner med kraftig rabatt.
Så her gjelder det imo å lese mellom linjene så mye man kan.

Jeg har inntrykk av at selskapet/ledelsen har integritet nok til å gjøre alt i sin makt for å ivareta aksjonærenes interesser.
Jeg både tror og håper at de løser det på en god måte.
Når det er sagt mener jeg det er viktig å få frem andre synspunkter og andre mulige utfall for å se ting fra et annet perspektiv, selv de som er mindre sannsynlige.

2 Likes

Det fremstår lite konstruktivt å fremheve info fra børsmeldingen 27 april, bruke denne som argument for emisjon:

… og ikke resultatet av prosessen etter dette, dvs hva som er status og fokus pt, som kom i børsmelding 13 juni.

Redigert :

Det hjelper mye å lese hva siste børsmelding faktisk skriver, og ikke den som er to måneder gammel

Argumentet for emisjon ligger ikke i børsmeldingen, men i selskapets faktiske finansielle situasjon.

Om du synes det er lite konstruktivt å være åpen for kritiske momenter må vi rett og slett bli enige om å være uenige

Da skjønner jeg ikke poenget med å leger ut sitat fra børsmeldingen

Den kjenner alle til.
Alle vet at de må ha kapital inn på en eller annen måte.

Og hva er så status etter 13. juni? Har det kommet frem noe konstruktivt?

1 Like

Det vet bare selskapet

Fordi børsmeldingen utelukker ikke emisjon overhodet.
Les hva jeg skrev tidligere om hva jeg mener om formuleringer av børsmeldinger.

Ingenting er utelukket, og det tror jeg alle er 100% klar over.

Men å gnage på det beinet trodde jeg var utenfor de flestes interesse.
Er du enig i at emisjon fremstår mindre sannsynlig nå enn 12 juni?

1 Like

Du bekrefter jo selv over her at det bare er selskapet som vet noe om statusen etter 13. juni, så da blir det litt rart å forvente at andre skal vite noe mer om det enn selskapet selv.

1 Like

Jeg har presentert flere forskjellige cases om hva jeg mener kan være mulige utfall.
Det finnes også fornuftige måter å gjennomføre emisjoner på, at dette fortsatt er en del av risikobildet mener jeg alle er tjent med å forstå.
Det er i hvert fall en nyanse i forhold til å tolke alt i retning bull uten å prøve å analysere fra flere vinkler.
Som diskusjonspartnere mener jeg vi alle er tjent med å tenke utenfor boksen for å danne et risikobilde

1 Like

Les en gang til:

Det er veldig få her som tolker alt bull.
Jeg kommer ikke på noen når jeg tenker meg om

Der må jeg nesten korrigere deg, utdraget jeg sendte var fra 13. juni