Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Dsrt er jo et simpelt og sikkert kjedelig selskap å være CFO for. Ingen finansiering å styre (som er cfo og treasury mat) og ingen stor operativ (salgsinntekter eller konkrete underliggende verdier som gir muligheter for financial engineering) business foreløpig. En business controller kunne like gjerne vært cfo for Dsrt slik det er idag. Bare litt rapporter og økonomistyring. Styret er de som styrer strategic review. Så skjønner godt om det ble kjedelig og hun ville gjøre noe annet.

2 Likes

Det kunne man sagt om den foregående CFO’en også. Som sluttet i fjor. Og har solgt samtlige aksjer. Oppsigelsen kom lenge før det var spikret et eneste forprosjekt i USA. Og aksjesalgene har fortsatt side om side med at det ene forprosjektet etter det andre har kommet i boks.

Point being; det er ikke alt man alltid kan skjønne seg på. Ikke har hun noen tidligere erfaring som CFO heller, så hva vet vel vi om trivselen etter et år i stillingen?

Jeg er enig, og en vet aldri årsaken til slike oppsigelser.

Men summen av alt som skjer nå med DSRT ser jeg personlig som et rødt flagg, men respekterer selvfølgelig at andre tolker det annerledes.

3 Likes

Enig på generelt grunnlag. Skjønner godt de som agerer på slikt nærmest av prinsipp. Iom at det vil falle ut et skjelett eller flere av skapet til slutt. Om man opererer som investor lenge nok og konsekvent velger å lukke øynene.

Her er erfaringsgrunnlaget:

Garantert dyktig. Men samtidig rimelig fersk i akkurat denne posisjonen.

Det er vel heller ikke så unormalt om det under slike prosesser som nå er satt i gang hos Desert vil oppstå uenigheter og gnisninger i ledelsesteamet når det gjelder de valg som nå skal tas?

1 Like

Derav min kommentar til manglende tyngde/erfaring. Som for all del ikke er ment som underminering av henne som dyktig på sitt felt.

1 Like

Jeg solgte meg ut for ett år siden, på 29, så jeg er jo glad for at jeg agerte slik jeg gjorde på den tiden. Jeg har hele tiden sett etter ny inngang og jeg må være ærlig å si at jeg har aldri vært lengre unna å investere her igjen som akkurat nå. Jeg håper det ender bra til slutt, men liker ikke den utviklingen jeg ser nå.

Synes vi skal ha oss for gode til å trekke tvil om hennes kompetanse og erfaring. Det vil i tilfelle sette DSRT i svært dårlig lys hvis de ansetter “hodeløst” uten å gjøre grundig research.

1 Like

Som flere andre er inne på tror jeg også dette handler om uenighet om noen sentrale spørsmål. Blir vel MH fra start i morgen.

Manglende erfaring er et faktum. Det sier seg selv. En gammel ringrev på 50 har vært ute en vinternatt før. Vika Bøe har 11 måneder i posisjonen. Totalt i løpet av sin karriere. Sånn er det bare.

Og da inkluderes også USA?

Jeg prøver å se på den generelle utviklingen og da ser jeg et selskap i økonomisk uføre og som må foreta seg noe for å få inn frisk kapital. Det vil slå negativt ut overfor aksjonærene på en eller annen måte. Det er min personlige mening og så kan andre tolke det annerledes.

1 Like

Det jeg frykter mest og håper jeg far feil, altså bekymringen, er alle unnskyldningene som kommer uansett hvilken dårlige/red flags nyheter som kommer. Forsinkelsene i Uae: ja regulatorisk. Lite åpenhet rundt tregheten i UAE: de kan seff ikke si noe, usa som gjelde uansett. Nedsalg av Idland: naturlige årsaker. Nancy og flere ansatte slutter: ja, men har ikke behov for disse i neste fase. Ingen kontrakter: ting tar tid, hehe javel. Grunder selger litt: ja men det er jo skatten. Største aksjonærer selger en etter en: ja men de har jo fått gratis aksjer. De brenner penger: ja men de har jo seff en plan, ikke bekymre oss, ta tiden til hjelp, ikke se på kursen. De melder i hytt og pine på andre fora enn newsweb: ja, men det er jo bare så OKS er som person. CFO slutter: ja men vi trenger en med mer tyngde til oppgaven som kommer nå.

Sorry, men er så piss lei unnskyldninger, som jeg også er en del av. Og jeg har fortsatt veldig troa på produktet. Og hiver etter svar her. Vet jeg smører tykt på og ser alt fra et negativt ståsted nå, men det er også meningen. Sier som andre har sagt, nå er limonaira unnskyldningen min for å sitte. Der får de kontrakt neste år og det blir game breakern. Men jeg sier, jeg håper de bare kjører emisjon nå som de har sjansen, fokusere på drift, skaffe nye pilots og kontrakter. Få ro. Og dette er fortsatt high risiko stock. Men derav gigantisk oppside om de lykkes å kommeralisere dette.

17 Likes

Jeg ser også på den generelle utviklingen og synes jeg ser en aksje som viser tegn til å ha bunnet…

image

Teknisk liker vi, er den kjøp teknisk nå?

Teknisk kjøp… hvis man ideelt sett skulle trade denne ville kjøpstidspunktet vært for 2 uker siden,
eller sist uke. Denne uken har 3 handelsdager igjen, men jeg blir overrasket om volumet overgår forrige ukes volum. Likevel har jeg påpekt bullflagget som vi i dag brøt opp av. Volumet lar vente på seg, så jeg stoler ikke helt på bevegelsen MEN; de fleste tekniske indikatorer jeg bruker er positive på weekly chartet:

Forklaring av indikatorene under pris-chartet:

  • (1) Stoch.RSI har krysset bullish og er stigende
  • (2) MACD har avgitt bullkryss (2 uker siden) og er stigende
  • (3) RSI har lagd higher high og flater kanskje litt ut…?
  • (4) Net Volume er positiv og har avgitt buy signal (1 uke siden)

For å oppsummere er aksen i en positiv trend og kjøpbar, men merk at vi ikke har lagd en higher high på ukesbasis. Hvis vi ikke klarer å ta ut forrige ukes high, og vi bryter ned under trendkanalen vi har brutt inn i blir det sell.

Motsatt fall vil vi mest sannsynlig møte noe kortsiktig motstand rundt taket av trendkanalen:

  • Forrige topp kom nesten opp hit.
  • Hvis denne toppen ikke passeres kan det indikere en dobbel-topp.
  • Den røde streken viser VRVP volume for hele chartet, jeg vil tro det vil fungere som enda et lag med motstand.

… jeg tror ikke vi klarer å passere denne trendlinjen MED MINDRE det kommer noe positivt fundamentalt. Men slik det tekniske bildet ser ut klarer jeg heller ikke å se for meg vi skal lage en lower low ifht. ATL.

Så mitt beste bet er at vi skal teste taket i trendkanalen før eller siden, og så vil newsflow diktere videre retning … :man_shrugging:

6 Likes

Herlig, takk for god analyse:) når vi først er inne på bullflag, hvordan går det med BWIDL sitt? Konsolidering før break out enda?

Skjønner hva du sikter til og man trenger slike innlegg :+1: men for meg blir det mest av alt etterpåklokskap. Problemet er ikke det du kaller unnskyldninger, men manglende muligheter til å se bak døren. Som også vises igjen i innleggene.

Slunken kasse er kanskje en grunn til å selge som investor, men sett i lys av selskapets progresjon i utviklingsfasen er det helt naturlig at det trengs påfyll underveis.

Manglende progresjon i UAE er et SOLEKLART rødt flagg. Spørsmålet som hver enkelt må stille seg er overføringsverdien til USA.

Hva ansatte angår; selvsagt kan det tolkes negativt. Men for å unngå at det havner i etterpåklokskapsbøtta måtte det nesten ha sivd ut noe konkret. En krass kommentar på LinkedIn eller ett eller annet håndfast. At et selskap i utvikling har skiftende behov er knappest merkelig overhodet.

DSRT hadde vært et fiasko-case om alt handlet om UAE. Her kunne man ane murring allerede i fjor. Med muligheter til å selge før tallenes klare tale kom på bordet. Samtidig er det etter mitt syn knapt mulig å peke på noe som kunne forventet at skulle gå bedre i USA. Realistisk sett. Så langt. Og det er så definitivt også en del av bakteppet. Finansieringsbiten kan kun kritiseres om det settes en (krise)emisjon på et unødvendig lavt nivå.

Point being; å være lei av unnskyldninger er fair and square, men er det egentlig så mye som har gått galt så langt? Om man ser bort fra det faktum at det har tatt mer enn ett år å få på plass nødvendige lisenser i UAE.

Og om man har falkeblikk på det fundamentale uten å spotte alt for omfattende bekymringer (det finansielle er i utgangspunktet ingen bekymring, kun en nødvendighet), blir det rett å skulle agere på så syltynne indikasjoner? Min mening er nei. Selv om det ikke er et hinder for å ta ned risiko underveis. Som jeg både har gjort og planla å gjøre rett før den berømte meldingen.

10 Likes

Det var da voldsomt til kursnedgang i dag…på relativt høyt volum også🤔. Bare fordi en CFO slutter (som sannsynligvis ikke hadde altfor mye p gjøre)?

Det handler om tidspunktet. At hun trekker seg mens det foregår forhandlinger er et rødt flagg.

4 Likes

Ja, veldig rart - snur helt opp ned på det tekniske bildet også … :roll_eyes:

(Edit; ser det var et gap ned mot 10.68 som nå er lukket…)

Kursen reflekterer simpelthen den fundamentale usikkerheten som råder i DSRT om dagen, tenker jeg. Meldinger på sosiale medier som fører til misforståelser, handelsstans, børsmeldinger som leder til ulike tolkninger, en rekke oppsigelser og størst av alt: usikkerheten i forhold til finansiering. Samtidig er de fleste enige om at det er et stort potensiale der bare det kommer kontrakter som fører til nevneverdig inntjening. Alt dette gjør at både frykt og grådighet øker.

Average true range (ATR), en indikator som måler volatilitet, har gått kraftig opp de siste par ukene.

4 Likes