Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Når har jeg skrevet noe om dette? Iom at du spør undertegnede? Mitt utgangspunkt er at det ikke blir noen emisjon. Og om det likevel skulle komme en emisjon vil ikke behovet være kvelende stort. Har ingen meninger knyttet til hva rabatten eventuelt måtte bli.

jo mindre kapital du trenger i en emisjon, jo flere investorer vil det være å velge mellom, som igjen gjør at rabatten ikke trenger å være like stor som i en mer omfattende emisjon

Edit: når det er sagt så er det fortsatt et vanskelig marked å hente penger i, og med den volatile kursen er det også litt vanskelig å fastslå utgangspunktet for emisjonen.
Selskapets historie og integritet spiller også inn, siden selskapet ikke har vannet ut aksjonærene før, vil jeg tro at hvert fall den første emisjonen blir uten alt for stor rabatt.

Kutt ut. Dette blir barnehagenivå.

Vel, jeg svarte på innlegget ditt siden du synes rabatten dolphin måtte gi ikke var sammenlignbar. Slik tolket jeg det ihvertfall :man_shrugging:

Selskapene er ikke sammenlignbare, ei heller kapitalbehovet. Ergo blir det irrelevant hvilken rabatt Dolphin måtte gi for å få hentet nok penger. Og der stopper også min kommentar i så henseende.

@Aaleby jeg har oppdaget at du er en grei kar å diskutere med og det er mulig du har rett angående DC og kapitalinnhenting. Du velger å risikere pengene dine. Det er greit.
Men ingen av oss vet hvor mye de trenger eller hvilken rabatt det blir.
Det gjenstår å se. Eventyret til Ole8 bør ikke stå uimotsagt.

Fair poeng, gitt at de ikke trenger veldig mye penger. Men føler folk har litt store forventninger til en evt limoneira-deal

Slik jeg ser det, er det frem og tilbake med nokså likt anntall aksjer mellom noen aktører. Slik vil det nok være til vi får noe håndfast. Frykt er nokså vanlig i slike selskaper, det må vi nok leve med.

1 Like

Begrunn gjerne. Alltid nyttig.

Ja det er nok det, samtidig så er ikke forventningene kun basert på de, en storkontrakt med de vil være en milepæl i form av enda flere suksessfulle forprosjekter som blir til større avtaler.
Hvis selskapet faktisk leverer på guiding, med 5 forprosjekter i kvartalet og med minimum 50% konverteringsrate så skal det ikke være nødvendig med alt for mye kapitalhenting fremover, gitt at kontraktene blir signert hyppig nok og prisen er god.

Edit: men enig i at veldig mye hviler på Limoneira akkurat nå, og en eventuell fiasko ville vært veldig ødeleggende for kursen

Vel, skal hele selskapet henge på en deal (ihvertfall på kort sikt), må det være en viss størrelse på det. Jeg vet at limoneira har store landområder som potensielt kan behandles, men hva om de ikke vil behandle alt, men kun fortsette med en liten del. Dette kan være risikostyring da en feks vet lite om langtidseffekter ennå

Et annet poeng er marginer, dette er ikke veldig godt kommunisert fra selskapet (arrester meg gjerne). Det er ihvertfall ikke kommunisert hvor store områder de må behandle for å ha akseptable marginer. Pilotene har de såvidt jeg skjønner hatt større utgifter enn inntekter på

Min tanke er at de trenger flere store prosjekt innen utgangen av -23 for å unngå kapitalinnhenting. De guidet minst 5 piloter i kvartalet med 50% videreføring. Lenge siden vi har hørt noe på dette området nå, og jeg personlig forventet ytterligere info på forrige kvartalspresentasjon

2 Likes

Jeg antar at de fleste av dere hadde større forhåpninger til konglomeratet Mawarid da kontrakten ble inngått enn til et enkelt selskap, Limoneira.
Jeg trodde selv Mawarid ville bli startskuddet og solgte da tiden gikk uten salg.
USA er et annet «ballgame», men jeg er enig med Cartwheel om at det er risky å legge for store forhåpninger til dem.
DC burde hatt flere kontrakter allerede, ikke bare forprosjekter.

3 Likes

Ja jeg er på det stadiet at jeg sterkt må revurdere hele caset pga endringene i UAE.
Synes avtalen (det vi vet så langt) er urovekkende, det var lite penger i retur for å selge andelen til Mawarid.
Nå vet vi ikke hvor mye royalties ligger på, ei heller hvor mye fremgang vi kan vente i Emiratene.
Men det har uten tvil vært en skuffende progresjon.
Samtidig klarer jeg ikke å selge meg ut nå, har uten tvil tro på produktet, og det er mye penger å hente i statene.
Men det gjøres en løpende vurdering fra meg nå, selv om jeg er langsiktig så betyr ikke det at det er feil å vente til et gunstigere tidspunkt å handle på.
Samtidig har jeg gått i fellen og investert for mye på for lite grunnlag (FOMO?)
Har 10% av porteføljen i dette selskapet.

1 Like

Jeg har også tro på prosjektet, men jeg tør ikke kjøpe ennå, pga manglende kontrakter og kapitalsituasjonen (og makro).
Deter greit om jeg må betale mer hvis dominobrikkene begynner å falle på plass. Jeg liker dårligere å tape.

Forventer at selskapet har en viss innsikt i hva Limoneira tenker og at de justerer kapitalinnhentingen basert på dette. Mao; at de ikke blir tatt på sengen hvor det plutselig må hentes et større beløp med ugunstige betingelser.

Marginene avhenger dels av fortjenesten til kunden. DC tar en bit av kaken. Rett og slett. I tilfellet Limoneira bør prosjektet være attraktivt for begge parter
FB_IMG_1687549779407

OKS var åpen om dette ifb med kvartalspresentasjonen

En emisjon er ikke en emisjon. Emisjoner er ikke like. Det er stor forskjell på en kriseemisjon og en vekstemisjon. Det hele handler om moment og risiko. Ved en kriseemisjon med tom kasse (og dårlig drift?) er risikoen vesentlig høyere og rabatten nødvendigvis større. En vekstemisjon er basert på helt andre forutsetninger/forventninger og vil trigge investorer på en helt annen måte.

Det er derfor bare tull å diskutere eventuelle rabatter på generelt grunnlag. Situasjonen avgjør. Utvanningen er en helt annen sak.

Det er derfor så viktig at DSRT holder seg over vannet og unngår en kriseemisjon. Alle er vel enige om at det kan komme en emisjon før eller siden. En vekstemisjon er ingen krise. Snarere tvert i mot. Den vil i tilfellet bare vise at selskapet er på offensiven.

2 Likes

Selskapets historie og integritet spiller også inn, siden selskapet ikke har vannet ut aksjonærene før, vil jeg tro at hvert fall den første emisjonen blir uten alt for stor rabatt.

Var det ikke derfor jeg skrev dette?
Alle emisjoner skjer med rabatt, spørsmålet er hvor mye.
Her argumenterer jeg for at det ikke nødvendigvis blir så mye (vekstemisjon).
Og selvsagt har utvanning mye å si, men hvor stor blir utvanningen når de bare skal hente penger til neste milestone?
Når lite penger skal hentes, blir kravene slakkere. Da er flere folk villige til å kjøpe seg litt under kurs ergo lite utvanning.

Hvorfor burde DC hatt flere kontrakter? Forprosjekt som innsalg er en valgt strategi. Som er forståelig sett i lyset av at LNC er en uprøvd teknologi, som kun kan vise til resultater fra gjennomkorrupte UAE. Og da blir stegene deretter.

Bedre med 10% av en suksess, enn 100% av en fiasko.

4 Likes

Ville du argumentert for at DC ikke kom til å ha kontrakter juni 23 da du kjøpte dine første aksjer eller da de undertegnet med Mawarid?
I think NOT.

1 Like