Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Five Rivers er potensielt en svær avtale, så jeg hadde håpet piloten der var i gang… Men selv om den ikke var det når kvartalsrapport ble holdt, så kan den komme raskere enn Limoneira siden det er 8-10 (om jeg husker rett?) høstinger i året på alfa alfa

2 Likes

Har argumentert for at ting vil ta tid om og om igjen. Her fra i fjor sommer:

1 Like

Bra. Da var jeg langt mer optimistisk enn deg da de inngikk avtalen med Mawarid, og desto mer skuffet da forventningene ikke ble innfridd - og solgte heldigvis.

Det du sier er jo at de nå må starte fra skrætsj, noe jeg er enig i. Det medfører igjen til at stort sett alt av investeringer gjort der så langt, og alt av evt. foodwill må avskrives?

Så blir spørsmålet om de har patenter som er sikret. Konseptet rundt LNC kan ikke patenteres slik som jeg ser det, så da må det være andre ting. Patentering er for øvrig ekstremt kostbart.

1 Like

I USA startet de på scratch hva goodwill angår, men alt av opparbeidet kunnskap tok de selvsagt med seg. På ingen måte enig i at de startet fra skrætsj all over, utover det viktigste; bygge tillit.

https://patents.google.com/patent/US8277682B2/en
Hvis du ser her har de patent i land hele verden, det løper foreløpig ut 2028.
Men det finnes ekstremt gode grunner til å forlenge patentet, en vanlig grunn til å forlenge et patent er f.eks forsinkelser når det gjelder lisenser ol.

Denne har man diskutert i det lange og brede tidligere. Know-how og og det ekstreme behovet (om man antar at forretningsmodellen fungerer tilfredsstillende) vil hindre at patentsituasjonen får potensielle kritiske implikasjoner.

Nei, de starter ikke fra skrætsj i USA hva goodwill i regnskapene angår, for de kan nok videreføre noe av det de har fra UAE som bla. er knytet til erfaring og kompetanse. Sikkert også noe knyttet opp mot merkenavnet. Men å sette en verdi på det er en krevende øvelse,

Neste fase er allerede definert.
70 000 trær.
Også fase 3 er spekket.

3 Likes

Og hva skal det i så fall koste?

Er ikke dette en teknologi som veldig mange andre kan kopiere uten å bryte noen patenter?


Jeg spurte ChatGPT.
Virker som en liten pris å betale for å forlenge eneretten.

I stedet for å spørre chatgpt så vil jeg foreslå at du tar en telefon til et patentkontor på mandagen :wink:

1 Like

I utgangspunktet helt sikkert. I så måte er UAE-dealen et mulig varsko. Spent på å spørre OKS til neste kvartalspresentasjon hvordan de skal beskytte know-how’en nå som Mawarid styrer det meste på egenhånd.

1 Like

Joda, dette var generelt og det er sikkert mange faktorer som avgjør faktisk kostnad.
Forskjellige jurisdiksjoner, forskjellige regler.
Sikkert ting som hvor mye omsetning bedriften har osv. Men hvor mange ganger kan ikke disse beløpene dobles og at det fortsatt er verdt det?
Dessuten har selskapet på ingen måte hastverk med å få dette forlenget, det er enda en stund til 2028.

Men hører gjerne innspill fra folk som har noenlunde peiling på eventuell pris på forlengelse av et patent når det kommer til selskaper på størrelsesorden med Desert Control.

Forlengelse av patent, muligheter, pris osv er en interessant diskusjon. Selskapet har tidligere snakket om ytterligere beskyttelse av teknologien, men ikke sett noe konkret i etterkant.

1 Like

Priser for patenter i ulike land variere, men er en fast avgift, og ikke knyttet opp mot omsetning.

1 Like

I så fall synes jeg “tusenvis av dollar” er en veldig beskjeden sum å betale per land.
Men det er bare sånn jeg tenker.

Edit:

Litt informasjon om priser i Norge, ikke så ille her til lands hvert fall.

Poenget mitt er at ingen ta patent på å tilføre leire i jordsmonn. Man kan ta patent på utstyret som brukes, men den tekniske delen er som jeg ser det lett å kopiere, og vanskelig å beskytte mot kopiering.

Nå er det ikke bare det de gjør heller… Heldigvis

1 Like