Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Det er jo litt mer omfattende enn å bare tilføre leire da. Det har vært gjort i tusenvis av år.
Prosessen enkelt forklart er vann + leire + elektrisitet. (pluss en hel del mikrodetaljer)
Dette er et nytt produkt, det har ikke blitt brukt i stor skala før.
Hvis dette ikke var revolusjonerende, hvorfor fikk de da patentet i utgangspunktet?

Nei da, er klar over det, men hva er som er patentbeskyttet? Som har en verdi pga. at andre ikke kan kopiere teknologien?

Er djevelens advokat her nå, så vend det andre kinnet til.

Jeg synes det er bra at du er kritisk jeg, det åpner for debatt.
Så langt er det ingen andre som bruker tilsvarende produkter som LNC, dette er en merkevare som er i ferd med å bli bygd, og merkevaren i seg selv blir utrolig mye verdt med tiden.

Dersom noen kommer og kopierer dette og reklamerer med noe lignende som LNC under patentets løpetid vil jeg tro Desert Control ikke vil ha store problemer med å vinne et søksmål.

Dette er nøyaktig det spørsmålet alle aksjonærer i denne tråden bør stille seg!

Om man ikke vet svaret så har man ikke gjort hjemmeleksen sin som investor.

1 Like

Om noen demonterer og 3D skanner hver nano meter av en produksjons enhet og kopierer styre programmet, så kanskje de klarer å produsere LNC for et spesifikt jordsmonn… DC har over en årrekke opparbeidet seg know how og laget “oppskrifter” tilpasset mange forskjellige typer sand typer og sammensetninger

1 Like

Kan du eller noen andre fortelle hva dette patentet dekker?

Uansett om metoden er enkel å “stjele” så vil det aldri kunne blitt brukt i kommersiell satsing uten at det ville fått juridiske konsekvenser.

Kan man patentere know how? I don’t think so.

Her tar du helt feil.

Beskytte et patent….
Veldig vanskelig.
I prinsippet er det kun å snu en komponent på maskinen, så kommer de rundt patentet.
Blir «Patentet» utfordret, så koster det «plenty».
(Har egen erfaring).
Mitt patent var en enkel og genial måte å feste et skjærende verktøy. Dette ble utfordret av et stort internasjonalt konsern med masse ressurser.
Jeg brukte en masse penger på å prøve å gjøre dette patentet innbrudd sikkert for patent inntrenging.
Tapte, (overraskende i mine øyne).
Og, måtte betale erstatning.
Holdt på å knekke ryggen på mitt firma.
Slik, jeg ser det gjeldende patentet til DC.
«Diplom på veggen i glass og ramme».
Fint å vise frem til kunder og marked.
Å patentere en komponent er en ting.
Patentere en maskin.
Glem det…
Og, jeg har «Rosa» briller på nesetippen på vegne av DC.
Men, i denne saken så er jeg meget skeptisk.

4 Likes

Kan man ta igjen know-how bygd opp gjennom 15 år sånn helt uten videre? Nope. Men det avhenger av at DC evner å beskytte kunnskapen.

1 Like

Det sa jeg heller ikke… Jeg prøvde å forklare at en copy cat kan kanskje klare å kopiere til seg teknologi for å behandle EN type jordsmonn… DC vet hvordan de skal behandle MANGE og vil ha mange års forsprang på utviklingen

De har nå solgt virksomheten i UAI , så svaret er ja.

Så svart-hvitt er det ikke… Det er lisens basert

1 Like

Gjenstår fortsatt å se hvordan DC løser den biten. Blir spekulasjoner. Men det reiser spørsmål.

Det er mange som utlisensierer teknologi… Mawarid kan selvfølgelig jukse på volumer osv, men da blir det søksmål

Sammensetningen består av en homogenisert dispersjon av leirepartikler som hovedsakelig består av enkeltflak av leire og luftbobler som er spredt i en væske. Det beskrives også en metode for fremstilling av bindemiddelsammensetningen, samt bruken av bindemiddelsammensetningen som et stabiliserende element i en sammensetning av organiske eller uorganiske partikler, for eksempel jord og sand. Oppfinnelsen omfatter også bruken av bindemiddelsammensetningen som et filtreringsmateriale for rensing av luft eller vann.

Patentet beskytter dermed oppfinnelsen av denne spesifikke bindemiddelsammensetningen, metoden for å lage den og bruken av den som et stabiliserende element i partikkelkomposisjoner og som et filtreringsmateriale.

Altså er det ikke bare maskineriet som er patentert, men selve sammensetningen.
For at noen skal kunne bruke noe liknende som dette uten å få et søksmål mot seg må de finne opp kruttet på nytt

Beklager stone, du har selvsagt helt rett; intern kompetanse om lokale forhold vil selvsagt ha en unik verdi.

Men nå har de gått fra å omstille fokus fra UAI til USA på veldig kort tid, så da må det være lov å spørre seg hvor stor unik kunnskap, og hvor mange års forsprang på utviklingen som kreves i de ulike jordsmonn. Jeg tenker at jordsmonnene i UAI og i store deler av USA er forskjellige?

1 Like

Lykke til med å gå til søksmål mot er selskap i UIA.

Tror ikke man skal uroe seg for at de som tror mest på caset her på tråden har gjort det. Inntrykket er at informasjon og fakta er snudd, vridd og vendt å flere ganger av de fleste

1 Like