Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Veldig fin start på første dag av ferien! :wine_glass:

3 Likes

Syns man fortjener kudos for å både holde hodet kaldt, samt å ha klart å debunke mye av spillet bak kulissene. Forhåpentligvis vil dagens melding kunne legge grunnlaget for en tråd som i vesentlig grad kan handle om selskapet heller enn stadige ovenfra og ned stikk som mest skaper kvalme og desinformasjon.

13 Likes

I dag føler jeg glede.
Dette var vel maksimalt av hva en kunne ha håpet på.
Orker heller ikke å trade.
Jeg sitter « long», på denne.
Og, det er fortsatt tørt pga at Colorado elven tørker inn.

6 Likes

Tror det er viktig å erkjenne at alle har en agenda. Hadde jeg vært en investor-bjellesau som Grove hadde jeg nok snakket ned aksjen etter beste evne selv. Han håpet på grisemisjon der han kunne tjene shitloads med penger, det er en ærlig sak. Håper bare at ikke mange her i ble påvirket av avstemninger på Twitter med emisjonsforslag på 1kr osv. og solgte med store tap.

Kjedelig å ikke ha mer tørt krutt når aksjen stod i 300mill mcap, men sånn er livet…

6 Likes

Grove bryr meg egentlig nada. Sikter mer til at enkelte her inne har kunnet styre agenda i alt for stor grad i dekke av en fremstilling av at kursutviklingen er den hellige gral på hvem som til enhver tid har “rett og galt”. Handler heller ikke om show off fra min side. Kun en tydeliggjøring på at materien er litt mer kompleks enn som så, og at verden sjelden er sort/hvitt. Som kan være greit å ha i mente for både bulls og bears.

4 Likes

Hva tenker du om kontantposisjonen etter meldingen Aaleby? Som du gjerne har lest lenger oppe tenker jeg maksimalt 3-6mnd burn, for nå er de fint nødt til levere minimum 50% på turnover guiding.

Har lite til overs for kommunikasjonsmåten til selskapet ved tidligere anledninger. Det at de kjører selskapet tomt for penger, for det var det jo(18mnok fri cash ved utgangen av q1) med 20mnok i burn?

Du glemmer at de hadde endel millioner i andre likvide midler ( husker ikke nøyaktig hvor mange). Så fremstillingen din er feil.

5 Likes

Før dagens melding hadde de midler til drift et stykke ut i 2024, etter dagens melding snakker vi hvert fall sommeren 24.
Kapitalbehovet er nå dekket og det er bare å håpe på at selskapet leverer på guiding, så vil det lønne seg for de tålmodige.

2 Likes

Så da er cash and cash equivalents på 18mnok fra q1 rapporten ikke representativt?

Da må jeg ha misforstått grovt.

Forklar gjerne hvilke andre midler det dreier seg om og hvordan de rekker inn i 2024.

image
alt som er current assets kan konverteres til cash

1 Like

Har du kalkulert med kostnadsreduksjonen for driftsutgifter etter nedskaleringen i UAE og etter å ha redusert bemanning?

Det var endel her som i praksis konkluderte med, at “Strategic review” ville innebære kraftig utvannende emisjon. Dere klarte helt sikkert å skremme endel.

Nå har vi fasiten i hånden. Det blir ingen emisjon som gruser kursen. Løsningen har blitt elegant med en kombinasjon av upfront, partneravtaler og en liten rettet emisjon til 30 % over sluttkurs. Selskapet har til og med sørget for oppstart i et nytt land uten at DC blir påført kostnader. Det er noen her som burde se seg selv i speilet. Ja, emisjon kunne skje, men selskapet var tydelig på at de så i andre retninger. Likvel ble det hamret løs med innlegg a la “hvilken kurs blir emisjonen på”

Ved neste korsvei, kall det gjerne utfordring, for det blir flere av de, så håper jeg det er større vilje til å innta en litt mindre negativ bombastisk holdning.

13 Likes

Nei, det har jeg ikke. Ca 4mill pr kvartal?

Nei, jeg har ikke regnet ut nøyaktige tall på effekten av kostnadsreduksjonen. Men jeg synes at du og eventuelle andre som advarer mot at kapitalbasen ikke holder lenge nok, bør som en selvfølge også ha tatt med en utregnet effekt av kostnadsreduksjonen.

3 Likes

for ikke å snakke om at selskapet guider storskala kontrakt i løpet av året

3 Likes

Og med det mener du at vi skal fokusere på oppsiden, eller tenker du på at det drar på seg med kostnader?

Hvis sistnevnte antar jeg du kan kvantifisere det med en grovkalkyle

Snart kan man kjøpe denne for kurs 8 kroner igjen, så de skremte får jo en ny sjanse.

1 Like

Og du hevder at du sitter på aksjer…

Ingen har garanti for hva kursen blir frem i tid, men argumenter gjerne for hvorfor dagens meldinger peker i den retningen.

At selskapet ikke vanner ut aksjonærene mer enn det de nå faktisk gjør, mener jeg signaliserer en sterk optimisme og selvsikkerhet for utviklingen i USA. De vet jo nå ganske godt hvordan prosjektene der borte har utviklet seg så langt!

2 Likes

Jeg tror makrobildet (rente 5 % og snart resesjon) og slitasjen rundt dette selskapet peker i den retning.
Tar gjerne feil :grin: