Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Fondet DnB grønt skifte Norden har firedoblet beholdningen sin denne uka. Håper de fortsetter i samme tempo. :slight_smile:

7 Likes

Jeg kom meg inn på artikkelen, desert control spredt seg til Brasil nå, Word of mouth. Jeg brukte google translate til å oversette artikkelen:

Beskyttelse, gjenoppretting og fremme av bærekraftig bruk av terrestriske økosystemer, riktig forvaltning av skog, i tillegg til å bekjempe ørkenspredning, stanse og reversere landforringelse og tap av biologisk mangfold oppsummerer bærekraftig utviklingsmål #15.

Fra et synspunkt av samfunnsmessige og miljømessige påvirkningsbedrifter, snakker vi om reelle muligheter til å bruke teknologi og vitenskap til å skape innovative og sammenhengende løsninger for å løse vår tids store utfordringer.

I Brasil, som har rundt 20 % av planetens biologiske mangfold, har agendaen for bærekraftig sosioøkonomisk utvikling og landets potensial til å bli et kraftsenter innen bioøkonomi samlet mange entreprenører – som jobber med temaer som karbonmarkeder, bærekraftig turisme, klima, bærekraftig mat, skogplanting, sosio-biodiversitetsprodukter, blant annet.

Norsk startup Desert Control bruker flytende naturlig leire, som forvandler ørkensand til fruktbar grunn på mindre enn sju timer Foto: Jan Vader/Desert Control/Disclosure

I utlandet har andre saker knyttet til SDG #15 mobilisert gründere. Et eksempel er spørsmålet om ørkenspredning av planeten.

I følge FN (FN) påvirker jordforringelsesprosesser – inkludert ørkenspredning og tørke – 3,2 milliarder mennesker rundt om i verden. Hvis For å gi deg en ide om problemet, mister verden hvert femte sekund en mengde jord tilsvarende en fotballbane – med denne hastigheten kan mer enn 90 % av all jord på jorden lide under en prosess med nedbrytning innen 2050.

Med dette panoramaet er FNs mål å reversere jordforringelse innen 2030 og fremme restaurering av 40 % av all jord på planeten. Det er verdt å fremheve at de økonomiske fordelene ved jordrestaurering overstiger ni ganger investeringen som er gjort for å gjøre det.

I dette scenariet er løsningen foreslått av Desert Control ganske relevant. Den norske startupen — som spesialiserer seg på klimasmarte agroøkologiske løsninger for å bekjempe ørkenspredning, jordforringelse og vannknapphet — tilbyr et alternativ som kan revolusjonere kampen mot ørkenspredning: Liquid Natural Clay, som forvandler ørkensand til fruktbar jord på mindre enn sju timer; gamle prosesser tok sju til 12 år å oppnå resultater.

I praksis lar stoffet som er utviklet (Liquid Natural Clay, LNC) sand og nedbrutt jord holde på vann og næringsstoffer; øker avlingene, biomasseproduksjonen og karbonabsorpsjonen – samtidig som det reduserer vann- og gjødselforbruket med opptil 50 %.

LNC belegger sandpartiklene med et 1,5 nanometer tykt lag av leire; belegget gjør at enheten kan festes til og absorberes av sanden. Som et resultat forblir vann og næringsstoffer, og skaper betingelser for plantevekst.

Det er en slags gigantisk svamp, satt inn under bakkenivå. Ved å sprøyte LNC på bakken og bruke tradisjonelle vanningssystemer, fanger denne svampen fuktighet i seg selv. Det er viktig å merke seg at det ikke er noen kjemikalier involvert - bare leire og vann. I WWF Climate-videoen kan du se resultatene av prosessen.

I juni 2023 kunngjorde Desert Control et strategisk partnerskap med Mawarid Holding Investment – ​​en leder innen naturressursforvaltning i De forente arabiske emirater – som blir operatør og lisensiert leverandør av LNC i De forente arabiske emirater, og leder en utvidelsesprosess i Midtøsten.

Handlingen er en endring i forretningsmodellen som ifølge Ole Kristian Sivertsen, administrerende direktør i selskapet, vil åpne opp for å fokusere på innovasjon og global utvidelse av løsningen. forekomsten tidligere var konsentrert i tørre og halvtørre områder, har ørkenspredning utvidet seg og kan påvirke mer enn 75 % av verdens befolkning i løpet av de neste tiårene.

3 Likes

Avisen Estadao ( O Estado de S. Paulo) er Brasils tredje største så vidt jeg kan google meg frem til. Får ikke helt klarhet i om det er betalt innhold, men ser i allefall ut til å være et blogg-innlegg. Ligger flere artikler om startups der.

1 Like

Ikke mye tvil om at motivasjonen for å ta i bruk LNC bør være betydelig for aktører som i økende grad har søkelyset på seg grunnet overforbruk av vann.

3 Likes

Vet ikke helt hvilken timeframe du ser på, man kan få helt ulikt resultat om man ser på kort eller lang sikt. Jeg ser på lang sikt at vi har en dobbelbunn i emning, med en HL som du sier. Jeg følger mest med på weekly chartet og vi har ikke snudd trend her enda (HL / HH). Det er også mulig å tegne en fallende trendlinje fra toppen Januar 2022 som ikke er brutt. Volumbrudd på 8.55 vil snu trend på weekly, og samtidig bryte den fallende trendlinjen. Det er to av tingene jeg ser etter før jeg tørr å kjøpe mer :wink:

2 Likes

Som jeg har skrevet tidligere; sakte men sikkert dras kursen ned mot emusjonskursen

Samtidig fortsetter selskapet sitt arbeid, videreutvikler seg og har en sunn økonomisk posisjon. Jeg tror vi bør ta en statusoppdatering om 3-6 måneder. Dette er tiden hvor ting virkelig begynner å skje.

5 Likes

17 ganger siste 30 dager for å være helt eksakt :wink:

Kun selvmedisinering Aaleby😉

2 Likes

Jeg forstår deg godt. Det er aldri en enkel opplevelse å se verdien av aksjene falle. Personlig takler jeg slike situasjoner ved å fordype meg i all tilgjengelig informasjon om selskapet. Jeg har opplevd flere slike perioder hvor usikkerheten og tvilen presser seg på, men i de fleste tilfeller har aksjekursen kommet tilbake og styrket seg, så lenge fundamentet til selskapet er solid.

Dette fenomenet er sterkt knyttet til psykologi. Når kursen begynner å falle, kan det utløse en følelse av usikkerhet, og investorer begynner å søke etter feil i caset, noe som ofte fører til økt salg. Derfor er jeg svært oppmerksom på selskapets fundament når slike situasjoner oppstår. Hvis jeg er trygg på at det fundamentale grunnlaget er intakt, holder jeg fast ved investeringen uansett hvor turbulent markedet kan være.
Min erfaring har lært meg at situasjoner kan snu raskt og overraskende. Jeg vil selvfølgelig overvåke eventuelle fundamentale endringer nøye.

Det er så få aksjer i spill her og lav omsetning at den faller på småsalg, men det gjelder oppover også.

2 Likes

2 Likes

Her var artikkelen lagt ut.

Av en som jobber med dette:
Hovedlogoen til Claritas
Senior investeringsleder
Senior investeringsleder
Principal Claritas · Heltid
Principal Claritas · Heltid
Desember 2021 - Nå · 1 år 11 måneder
Desember 2021 - Nå · 1 år 11 måneder
São Paulo, Brasil
São Paulo, Brasil

Delta i distribusjonen av investeringsløsninger for både lokale og internasjonale markeder.
Opprettholde relasjoner med institusjonelle kunder og bedriftskunder.
Utforme investeringsløsninger i eksklusive fond.
Støtte kunder i å identifisere skreddersydde investeringsløsninger.

    

Det er gledelig å se interesse fra enkeltpersoner som arbeider innenfor investeringsbransjen.

7 Likes
3 Likes


)

6 Likes
4 Likes

DSRT

Jada jada, alle skal få kjøpe på sikt:)

2 Likes

Fremkommer ikke på aksjonærlister foreløpig, men Handelsbanken benyttet muligheten til å øke en god del i emisjonen. De har tydeligvis ikke mistet troa, et DNB fond har nå dumpa alt, 50k

5 Likes