Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Hvem har blitt angrepet som er skeptiske, men med ærlige intensjoner? Og er optimismen ubegrunnet om ting skulle dra ut lengre i tid enn hva du personlig er villig til å vente?

Selv har jeg gjort mitt for å dempe tegn til overoptimisme. At det er ingen grunn til å forvente noen inntekter av betydning til Q2. Og jeg føler absolutt ikke tråden er preget av euforisme mtp på kursretningen på kort sikt. Det er åpenbart av største betydning å se på hva som skjer mht matvarepriser, matsikkerhet og hvilke påvirkninger tørke og vannmangel får på matproduksjonen på kort og lengre sikt. Selv om det ikke nødvendigvis vil få direkte betydning for DCG i dag eller i morgen.

Helt fair det.

Forstår ikke helt problemet. Man kan selvfølgelig argumentere for at long assets ikke er strategisk attraktivt i dagens marked og så videre, men at det graves frem relevant informasjon som kan tolkes positivt for selskapet er vel naturlig.

Når det gjelder mangel på kritikk på positive vinklinger, så tror jeg snarere at tråden har lidd av mangel på kritikere med gode argumenter. Jeg har i alle fall registrert flere tilfeller av mer “trollete” oppførsel i denne tråden enn i andre på dette forumet - i alle fall ett av dem resulterte i utestengelse. Kritisk blikk er avgjørende så lenge det er konstruktivt og begrunnet. Alle har godt av det - og jeg tror de aller feste her ønsker det velkommen.

7 Likes

Absolutt, det er helt naturlig. Og det er en fin mulighet til å holde seg oppdatert. Likevel er det naturlig at de som skriver har en spesiell interesse for selskapet. Dvs at de er mer positive enn andre. Det gjelder meg også. Jeg ønsker meg inn etterhvert.
Det gjelder til og med i Bitcoin tråden.

Som gir en edge om man treffer og skivebom om man bommer.

Skjønner egentlig ikke diskusjonen. Iom at den handler 90% om grad av langsiktighet og om man skal være investert i dagens marked på mer generelt grunnlag. Heller enn hvorvidt caset er liv laget. Vi alle vurderer risiko forskjellig. For min del handler det om å styre unna kapitalsvake selskaper. Og å investere i utelukkende i fremtidsrettede sektorer. Har ingen tro på egne evner til å time markedet. Andre igjen, slik som deg, tar betydelig mer hensyn til makro. Som garantert er fornuftig. Men igjen; ikke akkurat relevant for DCG isolert sett.

2 Likes

I alle markeder leter man etter vinnere, feks kahoot og lignende under covid. Med mat og vannmangel, tørke og enorme programmer rettet mot dette, så er DCG et lodd mot denne megatrenden.

6 Likes

At makro ikke er relevant for DC er jeg sterkt uenig i. I nedgangstider sitter ikke penger like løst som i oppgangstider.
Ørkenspredning skjer uansett, men her snakker vi om aksjehandel og hvor stor risiko markedet er villige til å ta.

1 Like

Ørkenspredning, matproduksonskrise og stigende inflasjon er jo noe av grunnlaget for depressivt makro. Litt rart da at et selskap som kan bidra med noe av løsningen skal få mindre kjøpsineresse?

3 Likes

Makro er relevant for alle selskaper. Derav bemerkningen om at det mer handler om man skal være investert i det hele tatt. Som åpenbart er en verdifull diskusjon i seg selv.
For min del styrer jeg unna kapitalsvake selskaper hvor man kan lukte den neste emisjonen. Av nevnte grunner. For å ikke risikere katastrofal utvanning oppi det hele. Matvaresikkerhet og ørkenspredning er uavhengig av inflasjon. Markedet til Desert Control blir ikke påvirket nevneverdig av nedgangstider. Kursutviklingen på kortere sikt derimot styrer ikke vi dødelige. Derav viktigheten med å investere i case som er en del av en fremtidig megatrend (jmf innlegget til @Secundum).

Kortsiktig kraftig nedgang i kursen som følger av et krakk må man i worst case bare tåle. Om man velger å forbli investert heller enn å ta ned den generelle risikoen.

3 Likes

Utgangs punktet er helt enormt…
Jordkloden tørker ut. Bare det å lese avisen eller se på nyhetene blir en jo vettskremt av.
Det er mange investeringer en skulle ha gjort. F. eks olje relatert.
Men, det ligger noe i mitt DNA som tilsier at det ikke har vært noe tema.
Og, jeg tror at det er for sent å gjøre noe «scoop» der.
Den dagen Putin blir lei av krigen, eller blir likvidert så kommer tidenes krakk innen den bransjen. Da blir det å gå inn i den samme agendaen, som før krigen. Nemlig det å redde jordkloden.
Uansett, så er det å sikre og aller helst øke produktiviteten i landbruket noe alle land er innforstått med. Og, da med mindre vann tilgjengelig.
Ergo, så er jeg aksjonær med ennå større tro enn noengang.
Slik jeg tyder OKS siste innlegg på FB, så ligger det an til å ta av i USA. De siste innleggene på FB «kan» tyde på det.Og, da med midler fra styres maktene.
Og, ja jeg har «rosa» briller på når det gjelder DCG.
(Som mange andre her på denne tråden). Og jeg er også enig om at «skeptikerene» har tøffe kår her på denne tråden. Men, noe særlig kloke og vel artikulerte innlegg fra den kanten.Kan en vel si, er å ta i.
Kan også ta selvkritikk på innlegg som jeg har laget etter en vin eller to…
Men, prøver å ha en god og jovial tone i det å prøve å ta ballen og ikke mannen.
LNC, har hatt en lang reise. (12år), og er validert.
Laget er råsterkt med kvalitet i alle ledd.
Dette funker, og jeg kan vente.
Jeg gjetter på en liten FOMO i løpet av denne uken.
Børsen er tross alt tuftet på «Frykt og/eller grådighet»
Spennende blir det, uansett på fredag.

5 Likes

For the record; du vil ikke kunne finne ett eneste innlegg fra undertegnede som handler om skyhøye kurser, rakettemojier eller fabuleringer om snarlig kursoppgang

Her er forøvrig synet som har blitt frontet i lang tid og står innefor i like stor grad per i dag:


Slett innsats av hausekongen:

Ps; du fortjener selvsagt ingen svar, men har selv gått knallhardt ut mot haussing i andre tråder og integritet er viktig.

3 Likes

Vent minst til 2025 før du begynner å konkludere utviklingen til DSRT

3 Likes

En deltaker fra Field Tour i Yuma har skrevet et blogginnlegg med litt bilder, og virker sjokkert (i positiv forstand):

Kom også med litt lett innside info fra OKS « Ole Kristian Siversten, spoke of a study in Abu Dhabi where a date farm has been able to cut back from watering daily to watering every other day instead. The trees are thriving like they had been watered daily. I can’t calculate how much water savings that is but in my estimate it’s a lot.»

20 Likes

Fantastisk lesning :clap:

Litt om hva Moody Garden Club sysler med:

Forhåpentligvis en kilde til å ytterligere spre det glade budskap om LNC sine fortreffelige egenskaper.

10 Likes
7 Likes

Altitude Capital solgte rubbel og bit for noen måneder siden, men troen på potensialet lever fortsatt.
Screenshot_20220823-000133_Facebook

5 Likes

Leste på tråden at DCG brukte LNC på Daddel trær i UEA, og at isteden for å vanne hver dag, kunne de vanne annenhver dag.
(50 % vannsparing).

Kjørte gjennom Andalucía i sommer.
Andalucia har 40 millioner oliventrær! Det er nesten helt uforståelig. Subbética de Córdoba er verdensberømt. Gang på gang har olivenoljen fra dette området blitt kåret til verdens beste.
De får kun ut 50% med oliven sammenlignet med et normal år pga tørken i år.

1 Like

Takk for deling. Hvordan ser du det?

Nok en fantastisk reportasje om det forhåpentligvis revolusjonerende produktet LNC!!

“We had the same results as good American farm soil, in the Sinai. We ourselves didn’t even know what was causing such great results.”

Dr. Wassif was furious and happy all at once when he realized what the Desert Control team had accomplished. How could two hillbillies from Norway find a solution to something that had eluded his team for decades? At the same time, he was hopeful about what this development could mean for Egypt’s future.

When the Desert Control team explained how their liquid NanoClay could be irrigated into the soils without any mechanical work, there was great enthusiasm. If only 10% of the water needed for irrigation could be saved, a statue of the ambassador would be built, Egypt’s Minister of Agriculture Land and Reclamation Amin Abaza told Norway’s ambassador.

The Desert Control team was brought in to prove the technology on an unused plot. The results were so positive that the scientific team monitoring the experiment refused to sign off on them. The test plot treated with Desert Control’s Liquid NanoClay demonstrated a 416% higher yield than untreated plots.

We know you’re cheating,” the Desert Control team was told. The results seemed scientifically impossible. Another test was ordered, this one observed by a whole team of scientists and overseen by Dr. Ahmed Yousry Kerdany. The results were repeated and the test was confirmed, Ole Olesen told ClimateLaunchpad.

8 Likes

Fant ingen dato rundt reportasjen, men uansett om så….i skrivende stund, fundamentalt like hyperaktuell.

2 Likes