Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Er dette et personnavn eller et stedsnavn?

Passer jo fint med denne fra 30. juli som er postet her før:

Dette blir jo bare spekulasjoner, men det er altså “National Center for Vegetation Development and Combating Desertification” som avholdt Greening Arabia International Exhibition & Forum On Afforestation Technologies fra 29. - 31. mai. Der OKS deltok med en presentasjon for Desert Control.

Det blir skikkelig bra hvis LNC faktisk blir benyttet i Vision 2030, som OKS namedropper i Q1 på spørsmål om Aramco. Se fra ca. 28 min. Klarte ikke å lenke videoen, men du finner den på hjemmesidene.

Som sagt, bare spekulasjoner, men det er lov å håpe. Og så er det klart at tidsperspektivet her nok godt kan være lenger før dette materialiserer seg enn det vi liker å håpe.

3 Likes

Fant forøvrig denne også. Midt i blinken for DSRT!

4 Likes

Selskapet har i dag 3316 investorer på Nordnet alene. 11 nye bare i dag. Jeg har lengre briller enn å tro å jeg skal bli rik på aksjen i morgen. Vi er vel 15-20 ish som poster innlegg her på tråden hva gjelder det fundamentale rundt selskapet av det vi vet å hva av informasjon selskapet ytrer selv å det «vi» finner på nettet. Det sitter mange på gjerdet for en inngang i aksjen å videre å ta del i tråden. Av egen investering ser jeg få røde flagg hva gjelder selskaps utviklingen fremover. Det ville vært interessant å høre hva de «gamle» eller de «utenfor» tenker i dagens situasjon av eventuell konstruktiv kritikk.

4 Likes

Har sagt det før og kan gjerne gjenta meg selv; det er nesten irriterende vanskelig å finne røde flagg av betydning, og da står det ikke på innsatsen. Et skeptisk blikk og konstruktiv kritikk fra noen som er uhildet hadde vært særs velkomment.

2 Likes

Nå er jeg investert i DC, men syns ikke det er så vanskelig å komme på risikomomenter/uavklarte spørsmål:

  • Hvorfor har vi ikke sett flere og større avtaler så langt?
  • Hvor lang er cash runway ekstrapolert fra antall ansettelser i dag? (Forsøkt angitt her, men ser ikke ut som de tar hensyn til nyansettelser.)
  • Ønsker DSRT å tjene penger og levere overskudd, eller vil de først og fremst redde verden?
  • Hvorfor har Brage Johansen i ledelsen nylig solgt aksjer for over 8M NOK?
  • Vil konkurrenter med vanningsløsninger basert på maskinlæring og/eller IoT kunne utkonkurrere DC på pris?
10 Likes

Stort sett fair spørsmål dette, håper du tar deg bryet og sender de på mail selskapets Q2 presentasjon også. De er jo som kjent de som burde kunne svare best.

  • Hvorfor har vi ikke sett flere og større avtaler så langt? Det kan være noe med set-up’en med Mawarid som gjør at det er mange avtaler med mange av kundene Mawarid jobber mot. Ta Masdar feks, kanskje de første gjorde en avtale på den pump park spesfikk, deretter en ny på andre områder? Alternativt, og i worst har DSRT lite å gjøre, noe som såklart kan være tilfelle også. Husk også at de få clusterne de har tross alt har ikke nødvendigvis åpner for å ta imot det DCG kanskje definerer som en stor avtale. Spørsmål til Q&A kan være hva DCG definerer som meldepliktig avtale iform av beløp? Det gjelder for øvrig å stille spørsmålene smart slik at selskapet kan svare.

Hvor lang er cash runway ekstrapolert fra antall ansettelser i dag? Min best guess er ca 1år, helt avhengig av videre vekstambisjoner/utrulling av flere clustere og ansettelser. Du ser antall ansatte på side 15 i Q1 pres, og det har økt jevnt og trutt. Vil tippe operasjonell cash burn per Q på ca 30mill. (altså økning på 10mill).

  • Vil konkurrenter med vanningsløsninger basert på maskinlæring og/eller IoT kunne utkonkurrere DC på pris? Ikke sikkert dette er tilstrekkelig mtp. konkurransesituasjonen, men fungi/sopp klarer ikke å etablere mycel (nettverk) i sandy soil kun med vann. Derimot klarer man det med LNC. Har jeg forstått det riktig, så er dette er en viktig faktor for planter når det skal lagres CO2 i under jorden.
5 Likes

Maskinlæring vil aldri heller kunne forhindre at vannet bare renner mer eller mindre rett gjennom jordsmonn av typen sandy soil. Eneste som kan oppnås er at det ikke sløses unødvendig. Og den gevinsten vil man også kunne oppnå ved å kombinere maskinlæringen og LNC, men med betraktelig mindre forbruk av vann.

2 Likes

Er nok mer et bemanningsproblem ang større kontrakter.

Linker med en liten analyse

Tolker det mot at han følger en satt investor strategi.

For å bekjempe desertification så tror ikke jeg vanningsløsninger klarer å slå effekten av LNC.
Mulig div vanningsystemer er mer egnet enn LNC i mindre tørkerammede områder.

1 Like

I tillegg :
Dette har oks svart på tidligere. Vært veldig tydelig på at de skal levere lønnsomhet

1 Like

For å si det sånn; hadde vært mer bekymret om man ble lovet gull og grønne skoger, bare for å oppleve vedvarende tørke enn hva som er den faktiske situasjonen, hvor OKS har vært klokkeklar på at man ikke skal ha forhåpninger om større kontrakter i startfasen. Som må bety at selskapet følger en fastsatt plan, av grunner som kan være åpenbare sett fra innsiden.

2 Likes

Skikkelig lur strategi hvis han hadde forventet å få mer for dem snart.

Så han skal handle med insider info?

Man handler ikke på innsideinfo hvis man ikke handler (selger)

Syns den blir litt fjasete. Brage Johansen hadde lock-up i et år fra og med IPO og da er det ikke særlig unormalt å ta ned risiko ved å hente ut gevinst som en del av en fastsatt plan. Som det gjerne heter: milliardærer selger alltid for tidlig

1 Like

Hvordan tenker selskapet å få nanoclayen ut i markedene før andre etablerer selskaper med tilnærmet samme produksjon ??

Unnskyld meg, men dere lurer dere selv.
Ingen med vettet i behold selger for 8 mill hvis man er overbevist om å få 16 mill for dem snart.
Hvis ledelsen følger slike “fastsatte planer” ville jeg i alle fall skygget banen.

1 Like

Hva er snart? Og INGEN kan spå fremtiden. Selvsagt er det flust med vettet i behold som selger aksjer for 8 mill når man fortsatt forvalter 80% av de opprinnelige aksjene. Handler om risikostyring. Det du serverer er bullshit.

Da har vi litt ulike syn på aksjemarkedet :slight_smile:

Syns jeg husker du var veldig bull for ei tid tilbake, før du solgte deg ut(?), og har fått med deg at du hater teknisk analyse, så det kan vel neppe være kursutviklingen som fikk deg til å selge. Hva har endra seg fundamental for deg?

1 Like