Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Aksjene på euronext growth blir skattet på lik linje som unoterte

Aha. Var ikke klar over at growth er definert slik 🫣

Limoneira og estimat neste avtale

Jeg har et par enkle kalkyler for å anslå noe rundt Limoneira-kontrakten. Antar mange andre her har gjort samme øvelse, men for de som ikke har gjort det eller evt åpne for en diskusjon:

Gjeldende kontrakt er på 4000 trær ( 2000 i Yuma + 2000 i Cadiz) og kontraktsverdi 1,8 mill NOK.
Kontrakten som vi venter på, var i november estimert til 70 000 trær i Cadiz og 120 000 trær i Yuma. Formuleringen i børsmeldingen november 2022 indikerer at man så for seg å starte i Cadiz. Yuma omtales som “The broader opportunity includes the Yuma ranch …”, og antagelig som en (mulig) leveranse til Yuma etter Cadiz. Som vi vet er Cadiz ikke aktuell nå. Spørsmålet er derfor om neste avtale omfatter hele eller kun deler av Yuma.

Alternativ 1
Prisen per tre kjenner vi fra avtalen som ble meldt nov 22:
1,8 mil nok/4000= 450,- per tre

Potensialet i Yuma er:
→ 120 000 trær * 450,- = 54 mill NOK,-

Da er valutaeffekter ikke hensyntatt
Det er også en mulighet for at prisen per liter LNC blir noe lavere i neste avtale enn den som Limoneira inngikk høsten 2022, men det trenger absolutt ikke skje. Vi vet iallfall at DC ikke selger LNC med rabatt, heller ikke i piloter.

Alternativ 2
54 mill NOK er i tråd med OKS’ uttalelser der han har nevnt i størrelsesorden 50 mill, men det er ukjent for min del om den uttalelsen var inklusiv Cadiz.

Cadiz utgjorde ca 36 % ( 70 000 trær) av totalen (190 000 trær).
Trekker man 36 % fra OKS’ anslag om 50 mill, så er man på 32 mill NOK.

Alternativ 3
Man kan se for seg at neste avtale omfatter en andel av de 120 k trær i Yuma, feks 50 %. Da er man på 50 % av 54 mill ( som beregnet i alternativ 1), dvs 25ish mill.

7 Likes

Kommet noen nyheter? Pen stigning / brudd :slight_smile:

Tror dine anslag er for høye, la oss håpe jeg tar feil. Jeg tror nok ikke det er så enkelt som at Limoneira går med på 450kr per tre fordi det var dealen i en annen forhandling tidligere. Tipper de kjenner godt til DSRT sin situasjon, der de aldri har fått til en kommersiell kontrakt, og vil bruke det for å redusere pris. De forstår hvor viktig dette er for dsrt. Husk Limoneira er ikke noe NGO, og er nok harde forhandlere. De kommer til å fremforhandle en større kvantumsrabatt (mot forhåpentligvis lovnader om at de vil fortsette å bruke DSRT til flere arealer fremover). Med andre ord gir DSRT litt etter på pris mot å få mer volum…Tiden vil vise om jeg er på jordet, men er jo et annet scenario?

Her er «stigningen»
IMG_0808

3 Likes
  1. Limoneira sparer kostnader og får bedre/økte avlinger med bruk av LNC. De har et godt businesscase på 450,-
  2. Limoneira trenger at DC “er der” som en partner og leverer LNC. Er diskutabelt om det er i deres interesse å gjøre livet surt for en viktig leverandør
3 Likes

Er da bare en fair diskusjon. Der jeg bruker historikken til DSRT sin ulempe, også får jeg heller endelig bli positiv overrasket for engangsskyld. Du må gjerne dele hvis du har noe. Noe du ikke ville sist.

Hehe, ja, la merke til volumet der, og ser den blir solgt ned igjen nå… :frowning:

1 Like

Hvem gjelder dette?

Blant andre meg selv. Nå får du ikke flere julegavetips!!

4 Likes

Forskjell på å være harde forhandlere og kyniske forhandlere. Verdt å huske at det ikke eksisterer noen form for konkurranse. Nytte av LNC avhenger av DC sin videre eksistens. Man har en felles interesse i at selskapet overlever. Lukter i det hele tatt ikke mye kynisme av fremtredenen til Limoneira

8 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

8 Likes

Dette virker merkelig. Men har da noen aksjer selv og håper du får rett, selvsagt. Noen må gjerne sende meg en melding og fortelle hva dette konsortiumet handler om. Jeg har delt mye her på godt og vondt som jeg har funnet og finner.

3 Likes

Fortell meg da! Hva er som er suspicios? At enkelte har nærmere dialog med selskapet enn enkelte investorer her på foraet når det gjelder hva som blir meldt over børs eller ei? Kult at du velger en nøktern rolle rundt din ytring/investering å kommer med flere negative utsagn….flere av de på som plass til tider fordi det settes det pris på av oss alle, men du møter deg snart i døren sec. Work is in progress med Limoneira. Fasiten på pm får du om kort tid. Vil jeg anta :man_shrugging::wink:

Edit: Du får prøve å holde igjen kursen. Ikke vet jeg :wink:

For meg fremstår det som dere vet enn andre. Sier seg vel selv at det ikke er fair i et aksjemarked.

Ikke vet jeg enn annet som er fremmet av selskapet selv.

Man må la seg fascinere

2 Likes

Det jeg ønsker er en jevn kursutvikling i tråd med den fundamentale utviklingen. Å hausse opp 100mill kontrakt limoneira som deretter vise seg å være feks 20mill er ikke i tråd med dette.

1 Like