Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Jeg ser ikke helt forskjellen på det som ble meldt av dsrt i q3 og hintet til Limoneira igår. Selvfølgelig er det fint å få det bekreftet av Limoneira, men innholdet er jo fortsatt uvisst(for meg). Hvor mye inntekter er det i “samarbeidet”? Noen selger vel på troen om at nyhetsverdien er stor og inntektene små, eller i det minste mindre enn ventet.

Men om de er større enn ventet, da blir det en fin start på året.

Sikkert
Men om det er 20 eller 40 mill betyr ikke så mye akkurat nå.
Det viktigste er at DC og LNC får “market approved”, dvs at markedet faktisk kjøper LNC til gjeldende pris.
Det vil være et vanvittig godkjenningsstempel.

9 Likes

Ser hvor du vil i forhold til POC, men velger å være av en helt annen oppfatning. Når et stor konsern ala L ser at her er det grove penger å spare på diverse utgifter fra normalen vil det være et stort signal til markedet hvor mye de er villige til å legge i produktet.

Teknisk virker ikke dette så rart. Drevet av FOMO i morges, men møter overhead supply. Bare se til venstre i chartet. God del folk som har kjøpt i sommer og nå sitter med tap. Nå fikk de en sjanse til å komme seg ut på break even.

1 Like

Enig i det.
Samtidig må man hensynta at Limoneira er ‘first mover’,og sånn sett brøyter vei på mange måter og tar risiko.
Dessuten er spørsmålet om DC skal diffrensiere prisen ift kunde eller ha en prisstruktur som er enkel å forholde seg til for både kunde og leverandør (dc).
Jeg heller til at enkelhet er det klart beste.

Ang pris vil jeg snu det hele litt på hodet:
Det har vært endel stemmer her som har fokusert på at LNC er “for dyr”. Hvis en kunde (Limoneira) tjener/sparer brutalt på å bruke LNC til markedspris, så viser det egentlig bare at prisen per idag er mer enn bra nok til at DC skal kunne signere veldig mange kunder.

2 Likes

Registrer at du ikke ser ut til å tro at menneskelig psykologi spiller en rolle i markedet, @Hellcat. Det virker i overkant naivt.

1 Like

Synes du overdriver det underliggende. Limoneira er store, men de driver med mer enn kun dyrking av sitroner (avocado/mandarin/klementin). I tillegg befinner gjerne noen av citrusplantasjene seg i områder (kystområder i California) som er mindre egnet for LNC kontra Yuma. Per dags dato må man forholde seg til at det er Yuma som gjelder og da blir størrelsen på kontrakten deretter. Som betyr mer moderate sifre, uten at det rokker ved viktigheten av proof of concept.

Én ting skal dog sies; Limoneira har aldri vært bedre skodd for nye investeringer; selskapet har på ett år minsket langsiktig gjeld fra $100 mill til $30 mill.

3 Likes

Her tror jeg det gjelder å ikke se seg blind på de få acres som foraet er opptatt av i forhold til Yuma å tro at det er total pakken, men heller se på helheten av nytten L kan eventuelt ha av LNC. Vi får se aale når fasiten kommer, men mener det vil vil være naivt å tro at 20 mill norske kroner er det L slår i bordet med.

1 Like

For store forventninger i markedet har vært det som har plaget mest med å ha vært long over lang tid i DC. Det er aldri naivt å forholde seg til guidinger fra selskapet :wink: Har ingen ting i mot å bli overrasket på oversiden, men velger å fronte edruelighet.

1 Like

Min teori:
Dette blir et partnerskap som går over mange år og mange leveranser. Derfor Limoneira bruker uttrykket “partnership” på Linkedin
Første full skala kontrakt blir for Yuma på xx mill ( en eller annen plass mellom 20-50).
Neste kontrakt blir for område X, og så deretter område Y til det som på aktuelt tidspunkt er gjeldende markedspris.

Så jeg er enig med deg i prinsippet om at leveranse totalt blir på større enn Yumas acres, men at dette blir gjennom flere avtaler.

5 Likes

Har du oversikt over andre anlegg de har med sandy soil som egner seg?

Du vet like godt som meg å alle andre investorer at det totale som vil foreligge i en melding fra DC IKKE bare gjelder eventuelle områder med s.s.

Nei, det visste jeg oppriktig ikke. Hva er bakgrunnen for denne påstanden?

2 Likes

Ærlig talt kamerat……nå gjør du deg til!!

Nå er det vel bare sandy soils som har nytte av LNC…

Men du tenker kanskje på en cut av innteksvekst/besparelse i kostnader som konsekvens av LNC?

Redigert:
Man kan se for seg en todelt avtale der den konkrete er på xx mill og leveranse av LNC til markedspris, mens den mer vage går på “i tillegg en andel av økte inntekter og sparte kostnader som direkte konsekvens grunnet påføring av LNC”

1 Like

Kan du ikke heller fortelle forsamlingen hva du tenker på? Det fremstår jo som om du er ganske alene om å forvente en ganske mye større kontrakt, noe som ville vært flott, men tror ikke noen andre forstår hvorfor.

2 Likes

Hvor mange ganger skal jeg gjenta meg selv? Det er så mange flere variabler enn Yuma og sandy soil som spiller inn.

Jord, vann, gjødsel, arbeidskraft, fuel å ikke minst fruktmålersystem som farge,saftighet,sødme, redusering av vanntap i sitronen, skrumpning, fargeendring. Energi- og kostnadsbesparelser under lagring og distribusjon. Så skal resultatene integreres i kostnadsformelen og forretningsmodellen til Limoneira. Deretter skal eventuelle positive resultater distribueres for videre ørkenoperasjoner for å fremdeles være ledende på det globale markedet ved eventuell bruk av LNC. Produktivitet og kvalitet på frukten samt resultater som forbedrer Limoneiras strategiske posisjon for markedsmuligheter med detaljhandel og matservicekunder som krever en mer bærekraftig tilnærming til å tilby de ferskeste produktene av høyeste kvalitet.

1 Like

Da har jeg ytret mine. Nå må du heller fortelle meg og markedet hvorfor jeg burde moderere meg tatt mine synspunkter tatt i betraktning.
Hva er det du L og DC ser som ikke relevante besparelser uten s.s ??

Dette er vel og bra, men jeg har ikke sett noen eksempler på økonomien i case uten sandy soil, dermed er det utfordrende å spekulere i hvor lønnsomt det eventuelt er for Limoneira å bruke LNC andre steder. Men jeg vil selvsagt anta at det foreligger gevinster. Poenget er uansett, såvidt meg bekjent, at DSRT har påpekt at LNC bør fokuseres mot sandy s.

Gjentar, håper du får rett.

1 Like

LNC er i følge det DC selv offisielt oppgir beregnet for sandy soil. Hvis man sitter på andre opplysninger bør man definitivt underbygge dette med kilder, ellers kan man potensielt villede andre investorer.

1 Like