Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Som for alle andre selskaper på børsen vil suksessen til Desert Control være avhengig av at de beviser at forretningsmodellen faktisk fungerer. For at cashflow skal bli en virkelig utfordring må en av to ting skje; 1. salget i UAE/MENA forblir på et minimum eller satsingen skrus opp enda noen hakk globalt.

Punkt 1. vil bety at OKS & co har feilet og at LNC er fantastisk på papiret, men tilsynelatende usalgbart i praksis. Punkt 2 uten punkt 1 vil utelukkende være en vekstemisjon og burde omfavnes.

Mitt utgangspunkt er at selskapet har levert varene på alle fronter så langt. Basert på forventingene som har blitt sådd på forhånd. En forsiktig start i UAE var også predikert, av OKS ifb med Q1-presentasjonen. Skulle den forsiktige starten bikke over i 2023 uten tegn til at kurven snur tydelig oppover vil man ha god grunn til bekymring. Både sett i forhold til penger i kassen og OKS sin evne til å ikke bare talk the talk, men også kunne walk the walk.

For min del lar jeg blikket forbli på ballen og forventer at selskapet fortsetter stein på stein byggingen i kontrollerte former.

11 Likes

10 Likes

Kl 1650-1740:

8 Likes

Produktet (LNC) tvinger seg frem som et av flere for hver dag som går. Jeg tipper det snart tikker inn en hyggelig melding fra statene.

4 Likes

Skjønner dere nå hva jeg mente med dårlige makro-utsikter, selv om det ikke har noe med DC å gjøre ?
(Da sto kursen på 26,50)

Skjønte det da vi var på 30 også :+1:

1 Like

Makro-Krig-Strøm-Mat

For egen del ble det vanskelig å «tørre» å sitte utenfor da intet fundamentalt er forandret. Det har jo heller gått til det bedre så jeg har heller økt jevnt & trutt. Hadde ikke tilgitt meg selv hadde det tatt fyr å jeg skulle liksom ha vært lur, men du traff @bamse :+1:

2 Likes

Var vel ingen som ikke skjønte så vidt jeg kan huske. Mitt ståsted var som følger:
Skjermbilde

Men at du traff og at man hadde tjent på å selge når du skrev innleggene, den er helt klar :+1:

2 Likes

Jeg har stor tro på selskapet, ellers hadde jeg aldri skrevet her. Nedturen skyldes trolig helt andre grunner enn LNC. De var rett og slett uheldige med timingen.
Gasslekkasjene og krigen bedrer ikke klimaet eller matsituasjonen for å si det sånn.
Jeg håper DC blir en kommende stjerne. Men veien frem kan bli ruglete. Kommer det en avtale med inntekter blir det trolig kurseksplosjon, Om jeg treffer den blir langt viktigere.

6 Likes

Slik jeg vurderer situasjonen så er 3.verdenskrig det værste som nå kan skje, da er trøsten at de fleste av oss mest sannsynlig ikke vil få mer behov for penger hverken på konto eller i verdipapirer.
Har man tro på det fundamentale og at verden på et tidspunkt vil normalisere seg og man har en lengre horisont med sin investering så kan man gjerne like godt sitte over nå.
Det viktigste uansett er at man har tatt et gjennomtenkt valg så slipper man mye stress.

Men, opplagt og ingen tvil om at for de fleste aksjer hadde det lønnet seg å selge seg ned og eller ut for noen måneder siden for nå enten å plukke billigere eller avvente mulig billigere inngang.

Spennende tider.

8 Likes

Dersom Putin plutselig “ramler ut av et vindu”, noe jeg tror, blir det en enorm gjenoppbygging. Da vil jeg heller være i DC enn olje/gass.

4 Likes

Fylte litt på i løpet av dagen. har ståltrua på DSRT, og 17 kroner er en gavepakke. Men usikre tider gitt!

5 Likes

TTT, mye mer enn hva jeg hadde forventet da jeg kjøpte mine første aksjer juli 2021.
Jeg hadde aksjene under hodeputen når aksjen lå på 40 +.i jule tider.
De er fortsatt der nå vi er der vi er nå 17 ish.
Har hvilepuls….
Og, jeg har en bra pott…
Verden er komplisert, krig, tørke, sult etc.
Og, blir værre, og værre.
Men, kun historien vil fortelle hva som er fasit.
Kjøp/salg?
Men, forstår at investorene har forskjellige innganger. Noen kom inn på + - rundt 15-20 andre på + - 40. Samt, at vi reagerer forskjellig. Proffer og retail kjører sitt løp, okke som.
Men, det er spenning i luften.
DCG, har bygget et slagkraftig team.(I mine øyne).
Gull eller Gråstein…hvem vet…
Jeg har trua.
«Bamse» sitter på tribunen.(Lurt/ikke lurt).
Hvem vet.
Aaleby, Securum mater på med info. (Bra jobba).
UEA, hva skjer…
USA, spennende…
Q3, om ikke så lenge…
OKS, kjører show i UEA i morgen…
Halleluja…

5 Likes

Bruk av vann har fått en kostnad:

1 Like

RETTET

500$ er 4 kroner per m3 (omregnet fra acre-foot)

5 år sparing → LNC innspart muligens evt. litt lenger ved behov for top-up

Men det ble 100$. Vi var nære. Neste gang sittern

2 Likes

Det er vel ikke nødvendig å linke mulig suksess til om hvor mye vann eventuelt koster i det enkelte land? Poenget er vel først og fremst at LNC kan gi mulighet til å dyrke mat der det i dag ikke er mulig å dyrke mat?

1 Like

Vanskelig å si, men tror vel ikke jeg hadde solgt hvis jeg hadde sittet helt til i dag.
Vi er snart ved max usikkerhet i.f.m krigen.
Hvis vi kommer helskinnet ut av den skinner sola igjen.

1 Like

Økonomien ligger :
Tilskudd fra myndigheter
Kostnad for vann
Økt produksjon

1 Like

Poenget er at det må ligge en reell besparelse eller gevinst i bunn for at noen skal ta på seg kostnaden som omfavner bruk av LNC. Mulighet for å omgjøre udyrkbar jordsmonn til dyrkbar jord er bare ett av mange bruksområder.

1 Like

Mange land er med rette bekymret for egen matvareforsyning i disse klimakrisetider.
Da er LNC et genialt produkt selv også der man ikke tar betalt for vann.

1 Like