Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Er ikke den store klima trusselen desertifisering, bør de ikke konsentrere seg om dette? Og her er det vel bare mengden de klarer å produsere som kan stoppe hvor mye de selger. Den store gevinsten er jo å stoppe ørkenspredning som er det store problemet som haster å stoppe.

2 Likes

Definitivt. Det høyner dog insentivet dersom det også er en faktisk kostnad knyttet til bruk av vann. Om ikke er man gjerne avhengig av statlige støtteordninger. Eventuelt at vannmangelen er så prekær at LNC blir en de facto nødvendighet for å opprettholde jordbruket.

1 Like

Epler og pærer. Stoppe ørkenspredning er i stor grad et statlig anliggende, som krever subsidier. Typisk type The Great Green Wall. En seig materie som beveger seg i sitt eget tempo og som dessuten vil kreve en massiv innsatsfaktor fra DCG. Som selskapet ikke er modent for pdd. Desert Control må konsentrere seg om begge deler. Kunne tilpasse seg det som finnes av kommersielle behov. For å ha flest mulig føtter å stå på.

1 Like

Kanskje det beste hadde vært om Desert hadde slått seg sammen med et større selskap med mer muskler. Da kunne man raskt fått opp store volumer og dermed prisen på LNC kraftig ned. Fremtiden ligger jo ikke på et eksklusivt nisjeprodukt til høy pris, men på et produkt som er så rimelig at man kan få det brukt i enorme volumer. Markedsføring, testing og opplæring kunne man også da fått mer fart på.

1 Like

De burde jo sammarbeidet med Yara…:grin:

4 Likes

Hadde fort vært til det beste. Skal bli en utfordring å unngå voksesmerter i for stor grad. For som du er inne på; Desert Control er avhengig av store volum for å kunne presse ned prisen og dermed kunne vokse seg enda større. Heldigvis bør MENA-regionen kunne bidra i så måte. Iom at bruk av LNC fremstår attraktivt også med dagens pris.

Hvordan LNC skal lønne seg i USA pdd fremstår mer uklart iom at pris for bruk av vann ikke er en innsatsfaktor i samme grad. Her har nok OKS & co en helt annen innsikt og et betydelig klarere bilde.

1 Like

Er det ikke det de har gjort med Mawarid?

2 Likes

Mawarid er et selskap som hjelper mer lokalt. Jeg tenker mer på et stort internasjonalt etablert selskap med mye større kapasitet.

2 Likes

27000 aksjer tilsalgs på 17 kr… hvem er det som på død og liv skal ut for enhver pris? Både Falnes og Stordalen? Håper de evt er tomme snart…

De har vel 147k + 140k aksjer igjen.
Jeg fylte opp med flere aksjer på mandag denne uken. Skulle nok hatt is i magen og ventet. Men forholder meg til strategi om å kjøpe jevnt og trutt uansett.

Kan trenge noen oppdaterte nyheter / bilder / filmer nå for å få bekreftelse av at de jobbes og påføres LNC i UAE. Ikke minst en håndfast kontrakt.

Med så mange ansatte som de er nå, tror jeg ikke de sitter og tvinner tommeltotter uansett.

Det er også det som er gøy med denne aksjen, at vi vet at det kan tikke inn en nyhet, som har stor betydning når som helst! Selvom det er trist det som skjer med kursen (les: markedet) nå.

2 Likes

Det tar nok dessverre litt tid. Falnes har fortsatt 140k aksjer (ned 20k siste dager), og Strawberry har vel fortsatt I underkant av 150k.

Det som «bekymrer» meg litt er hvorfor de mange nyansatte direktørene ikke kjøper aksjer på disse nivåene. Innsidekjøp hadde vært et bidrag til å holde kursen. Driver forøvrig bunnfiske selv og ordren i boka på 16,5 er min :blush:

1 Like

Det er ikke noe selvfølge at om man er direktør spekulerer i aksjemarkedet mener jeg da men. Absolutt er godt poeng; men det kan være flere grunner til det. Dette er en «startup» og mulig de har opsjoner for kjøp i kontraktene sine etter fks å ha jobbet der 1år?

1 Like

Tok selvfølgelig på 17,1, rett før de på 17 kom… men, spennende, ja. Plutselig får vi news. :slight_smile:

Sjelden lurt å legge alle eggene i samme kurv. De har allerede investert all sin tid (jobb). Det viser jo at de har tro på selskapet. Skjønner godt at de ikke vil legge alle sine penger der også. Det er ikke spesielt for DC. Det gjelder alle småbedrifter.

3 Likes

Uteblivelse av innsidekjøp kan jo også være et godt tegn. Vi vet jo ikke hvor langt de er kommet i diverse forhandlinger…

Dette med insidekjøp er mange opptatt av og det smaker alltid godt med et insidekjøp, men i realiteten kursmessig er det oftest som å pisse i buksen, ytterst kortsiktig varme.
En annen sak som mange heller ikke tenker på når man skriker etter insidekjøp er at da fører det til at sjansene for insidesalg på et tidspunkt øker.
Min erfaring er at insidesalg ofte gir større effekt enn et insidekjøp.

I tillegg er det slik at de aller fleste ikke besitter mer kapital enn man trenger og fordi om man har en ledende stilling i et hvilket som helst selskap er ikke dette synonymt med dype lommer til aksjekjøp.
Insidekjøp er heller ikke synonymt med at kurs på sikt går opp, tvert imot.

Det som gir økt kurs er at selskapet leverer, intet annet.

11 Likes

Mange reflekterte innlegg om innsidekjøp her. Jeg mener at kjøp av aksjer i et selskap man jobber i viser tro på selskapet (og gir en ekstra motivasjon for å lykkes). I tillegg er mitt «ønske» om innsidekjøp litt opportunistisk ved at vi med slike kjøp kunne hjulpet Falnes/Strawberrry med å bli kvitt den forferdelige belastningen det tydeligvis er å sitte med aksjer i DSRT😉

1 Like

Innsidekjøp er først og fremst forventet dersom kursen har falt svært mye, og der da ledere vet bedre enn markedet at det slettes ikke er fornuftig grunnlag for den aktuelle kursnedgangen.
Med ofte vil gjerne etablerte opsjonsordninger føre til at disse ledere ikke bryr seg så mye om å benytte seg av slik kursfall.
I dette tilfellet kan også årsaken være at de sitter på positiv innsideinformasjon som hindrer slike kjøp.
Men enig i at man uansett ikke bør legge så alt for mye vekt på dette.

1 Like

Beklager om dette er tatt opp i tråden, ikke alt jeg får med meg.

Aksjelistene har over tid vist selgervilje blant enkelte større aktører, men noen som har sjekket ut om det er aktive shorts her?
Veldig unaturlig å legge slike salgsposter som den på 17 åpen i en aksje med så lite omsetning som Desert.

NB! Er klar over at det ikke ligger synlig short i shortregisteret, men kan likevel selvsagt finnes flere mindre.

1 Like