Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Skal vi ta 1k hver?
«Rydde opp litt»
Få den over 20

Edit
Gjort min del

7 Likes

Er det noe innside-eierskap igjen i aksjen? :blush:

Betydelig. Bare grunderne, far og sønn Olesen, eier 18%.

Ifølge Simplewall utgjør det totale eierskapet for alle innsidere 43%, uten at jeg skal gå god for tallet.

4 Likes

Her skulle man vært ei flue på veggen.

By launching the National Food Security Strategy 2051, the UAE aims to achieve zero hunger by ensuring access to safe, nutritious, and sufficient food all year round, throughout the world. The strategy specifically aims to implement resilient agricultural practices that increase productivity and production and help to maintain ecosystems.

https://www.wam.ae/en/details/1395303092730

5 Likes

Hadde forsåvidt nok med aksjer tenkte jeg, men kjøpelysten smittet over gitt :sweat_drops:

7 Likes

6,7% opp uten at aktøren som stod klar til å kjøpe 97k aksjer kan ha fått særlig til fangst. Fin dag :chart_with_upwards_trend:

3 Likes

9 Likes

Det jobbes som antydet i kulissene! De går altså ikke rundt å tvinner tommeltotter. :clap:t3:

3 Likes

Føler det er en liten gave å få plukke i fred og ro på lille Oslo børs, mens selskapet går viralt og er vanskelig/kronglete å handle for retails utlendinger:)

Tja …øyet som ser. Du kunne fint ha fått de for 2-3 kroner stykket billigere, men du virker nøyd;)

Er du ferdig lastet så skjønner jeg at du tenker annerledes. Må snitte ned litt, så blir kanskje humøret ditt bedre:)

Fint snitt og mengde aksjer det da, flinking. Så får vi håpe for begges del at selskapet lykkes og aksjen går opp:)

1 Like

Clearsteam Banking har lettet seg med ca 128.000 aksjer?

Ja noen må selge for at andre skal kjøpe!

Men, salgene ( antall) stemmer ikke med det som har blitt solgt på børsen, eller?

Det vet jeg ikke, du har jo innsider medlemskap. De tallene du ser idag er jo fra tirsdag. Da var omsetningen 169k aksjer. Kan vel stemme det?

At satsingsområde er UAE for Desert Control er det liten tvil om. Blir spennende å høre om det kommer noe om I2U2 (India, Israel, UAE, US) nå på neste Q.
Mawarid vil jeg tro er godt på ballen her i dette prosjektet.

During the call, the group leaders said the UAE would invest $2 billion to develop a series of integrated food parks across India. These food parks will be world-class, with state-of-the-art technology geared to reduce food waste and conserve water.

Denne oser det jo Desert Control av :+1:

The GCC has invested heavily in desalination capacity focusing on increasing food production, logistics and storage to increase self-sufficiency. Technology is an integral part of agriculture in the region to produce fruits, vegetables and cereals, which until recently were not feasible due to lack of freshwater and harsh climatic conditions.

https://alpencapital.com/media/2021/2021-Sept-6.php

7 Likes

UAE er definitivt en no-brainer, hvorav USA oppleves for min del som vanskelig å få tak på. Utelukkende sandy soil på den ene siden (UAE), jordsmonn full av leire på den andre siden (California/Arizona).

Som man kan se av tabellen; selv med tilført LNC vil loamy sand fortsatt ha betraktelig dårligere vannbesparingsegenskaper enn “silty clay loam”, som er det typiske jordsmonnet i blant annet Yuma-distriktet. Hvorfor ta i bruk kostbar LNC når det er tilgang på nok vann som tilsynelatende er det store problemet?

Samtidig er det garantert mange aspekter som man ikke klarer å catche ved hjelp av noen google-søk. Blir derfor ikke overrasket om det likevel er i USA at det blir fortgang i sakene. Tilsynelatende mot alle odds. Kanskje påvirket av en helt annen villighet til å snu seg rundt, være proaktiv, se kjapt nytten av ny teknologi.

Uansett betryggende å ha UAE/MENA i bunn av det hele. Områder hvor utfordringen er delt mellom tilgang på nok vann og et jordsmonn som mer eller mindre kun består av sand. En kombinasjon som gjør LNC til en gave sendt fra oven.

4 Likes

Hvorfor man burde ta i bruk «kostbar» LNC når det er tilgang på nok vann som tilsynelatende er det store problemet prøves forklart.

Det finnes noen få forskjellige metoder for å blande leire inn i jorda, men ingen er like effektive som LNC. Ingen. Dette utgjør en stor forskjell i kostnader, arbeidskraft og nødvendig utstyr, samt bruk av leire. Konkurrentene er:
Leire- og sandblanding. I tusenvis av år har bønder lagt leire til jord for å gjøre den mer fruktbar. Å blande leire og jord, og få det ned til riktig dybde, uten LNC-teknologien, er tidkrevende, fordi du må fysisk blande leiren inn i jorda, som enten krever spesialisert tungt maskineri for å spre og pløye leiren ned i jorda (normale ploger pløyer ikke ned til 60 cm), eller krever mye arbeidskraft og tid for å fysisk måke leiren på plass og blande den ned til 60 cm. Ikke bare blir alternativene dyre og tidkrevende, de bruker også rundt 10 ganger så mye leire sammenlignet med LNC.
Polymerer og sandblanding – Polymerer kan potensielt ha et vannopptak på opptil 100 000 % av sin egen vekt i korte perioder, og holde fuktigheten i rotnivået til plantene. Tanken er den samme som med å blande leire i jorda, nemlig å holde fuktigheten der det trengs i jorda. Utfordringen er å få polymerene inn i riktig nivå i jorda til en bærekraftig pris. Dette er utfordringen til bolaget, men Polymerene er mye dyrere enn leire og for at de skal fungere optimalt må du ha dem i rotsonen, så du må påføre laget forsiktig for maksimal effekt. Dette gjør den manuelt/mekanisk intensiv og mye dyrere enn LNC.
Biokurver – Biokurver er ulike typer kurver som settes i bakken, som omslutter røttene til det som er dyrket, og gir det et uforstyrret økosystem å vokse i. Kurvene inneholder jord, vann og næringsstoffer, og skaper en god atmosfære å vokse i. Utfordringen er at biokurver er dyre å lage og arbeidskrevende å “plante”, fordi hver kurv må settes i jorden og sås individuelt. Sammenlignet med LNC er biokurver mye dyrere, tidkrevende og arbeidskrevende å få på plass.
Biokull – Biokull er trekull som brukes som jordforbedring. I likhet med trekull, lages biokull gjennom pyrolyse av biomasse. På grunn av sin porøse natur vil biokull holde på fuktighet, som leire og polymerer. Å tilsette biokull til jorda har blitt hyllet av noen som en ny “superjordtillegg”, men det er ikke uten kritikere. Meg selv der iblandt. Uansett hvor argumentasjonen til slutt ender, har den de samme utfordringene som å blande leire og polymerer i sanden. Det krever jævla mye manuelt arbeid eller maskineri for å få det ordentlig ned i jorda & ned til rotdybden.

Vi prøver alle å jeg prøver så godt jeg kan å forsvare egen investering å som vi har vært inne på i tråden før finner jeg ingen røde flagg.
$2 har vært nevnt å er kanskje fremdeles grunnen til at mange sitter på gjerdet, men hva er alternativet?

Jeg finner denne fra DC

3 Likes

Point being; dette er ikke, så vidt meg bekjent, relevant for jordsmonn som har en høy prosentandel av leire fra naturens side. Sånn som i områder som grenser til Coloradoelven. Her sliter jeg med å se at LNC kan gjøre mye nytte. Selv om grunnlaget for egen del er relativt tynt.

Noe annet er i området hvor Universitet i Arizona gjør sine feltforsøk. Hvert fall området hvor LNC blir utprøvd i kombinasjon med ulike vekster. Her er jordsmonnet mer av typen ørken ala UAE.

1 Like