Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Liker ikke at han ikke får solgt sånne poster utenfor børs, tegn på liten interesse, men markedet er utrolig svakt over hele linjen nå, så bare å stålsette seg. Fundamentalt er det jo bare sol, så har null problemer med å holde posten lenge:)

2 Likes

Fascinerende at det snakkes daglig om kursens bevegelser. Ta det med ro og gi Desert ro. De har til nå levert på all guiding.

6 Likes

Kan være enig i den. Hvis gubben vil selge noen aksjer så har han vel en grunn for det, men når det er nyheter rundt selskapet av essensiell betydning så skal det børsmeldes for å få mer blest rundt selskapet i form av volum, nye aksjonærer etc. Hvem faen sitter å glor på facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn for å få med seg en nyhet av betydning når man har investert en jævla masse penger i et selskap. Få det over børs.

6 Likes

Jeg er faktisk overbevist om teknologien, men synes det er rart at en idealist som Sivertsen synes å samarbeide så godt med regimer som sies å være verre enn i Quatar når det gjelder manglende respekt for menneskerettigheter. Nordmenn er jo ofte naive. Jeg vet ikke om Sivertsen, men en kan vel ikke utelukke muligheten for at han har blitt lurt i større eller mindre grad av dem han har møtt i Emiratene? Et forhold som har blitt viet lite oppmerksomhet er at LNC nå fremstår som veldig dyrt til en pris av ca. kr. 20 000 pr dekar. Neste år forventes prisen å kunne falle med over 2/3 i USA i forbindelse med større volum på produksjonen. Mye lavere priser gjør det selvsagt mye mer attraktivt finansielt å benytte LNC. Det kan derfor tenkes at salget kommer til å gå tregt i år pga. den høye prisen på LNC. Slik jeg ser det, er det kanskje mest sannsynlig at en må vente til neste år før det blir noen videre bra kursutvikling i denne aksjen slik det nå ser ut til å ligge an.

2 Likes

Levert og levert. Et nesten symbolsk lite salg i annet kvartal er vel nær grensa for levering?

Hva har de guidet da? Kan du påpeke noe de ikke har levert på…?

Selskapet guidet på kommersiell kontrakt i løpet av første halvår slik jeg oppfattet det. Det ble så vidt oppnådd. Hvor høy inntekt kontrakten gir, men det kom informasjon gjennom foto som tydet på at det dreide seg om et veldig lite areal som skulle påføres LNC. Det kan derfor reises tvil om dette er tilstrekkelig for å oppfylle guidingen.

På hvilken måte kan det reises tvil om? En kommersiell kontrakt er en kommersiell kontrakt - Nøyaktig det de har guidet. Om du er misfornøyd med størrelsesorden på kontrakten så er det dessverre ditt problem, ikke Desert. At du i det hele tatt stiller tvil om at guiding ikke er følgt, basert på dette, samt en drøy synsing om at han kan ha blitt lurt?

Beklager å si det til deg, men det nicket sitt passer deg ypperlig.

1 Like

Dette:
“det kan tenkes”

Er virkelig alt du har å bidra med. Egenutklekkede teorier, som stort sett alltid inneholder noen smålige slag under beltestedet, med påstander som ikke er forankret i fakta overhodet. Som denne:

Du fremstår dessverre mer som en blanding av en gammel grinebiter og klovn enn en man kan ta seriøst for dens meninger.

2 Likes

Jeg vet ikke hvilken agenda du har, skeptiker, men i dette innlegget er du langt unna sunn skepsis og over i konspirasjonsteori-området. Jeg klarer dessverre ikke å ta deg seriøst.

2 Likes

Vi kan vel være enig om at forholdet mellom pris og volum er et dilemma for selskapet i denne tidlige fase? For å få opp volum, trenger man ordrer av en viss størrelse. Dette er igjen relativt vanskelig da prisen i startfasen er så høy. Dette er nok også noe av grunnen til at vi ikke får opplyst så mye tall i forbindelse med disse første kontrakter. Selskapet ville jo da satt seg i en noe vanskelig situasjon i forhold til fremtidige kunder.
Alternativet kunne være at selskapet subsidierer de første kunder og da selger med tap, frem til volumet blir stort nok. Dette er jo en kjent metode blant typiske vekstselskaper.

1 Like

Jeg synes selskapet er topp, utvikler seg hele veien og følger guidingen sin.

Det jeg sikter til er at de er dårlige til å håndtere hva som bør børsmeldes og ikke. Om kursen faller i det kortet bildet bryr meg lite, men jeg synes at selskapet bør være opptatt å profilere seg selv og vise frem gode resultater. Det er mange som er fryktelig skeptiske til de, og da må de bruke den aller viktigste arenaen når de har viktige meldinger, nemlig børsmeldinger! De skal absolutt ikke børsmelde alt slik en del andre selskap gjør, men å gi utfyllende informasjon om utført arbeid slik som i går er høyst relevant for å at folk skal forstå at de har oppnådd proof of business og PoC. Når de tidligere i år børsmeldte at de hadde påført LNC på pilotprosjekt i USA, så burde jo ihvertfall pressemeldingen i går vært vurdert som like børssensitiv.

8 Likes

Der er jeg helt enig med deg.

Vi ser nok ting på ulik måte. Ville du ha sagt at det var helt ok om kontrakten hadde gitt en inntekt på f.eks. 1000 kr fordi en kontrakt er en kontrakt? Jeg ser det på en annen måte og kursutviklingen idag tyder på at aksjemarkedet er enig med meg. Kursen har ikke steget, men falt en god del etterhvert som markedet har fordøyd implikasjonene av den nye kontrakten. Det tyder vel på at aksjemarkedet hadde forventet noe bedre?

2 Likes

Hva synes du selv om at Siverten ser ut til å være på godfot med flere regimer som oppfattes som enda verre enn regimet i Quatar når det gjelder omfattende krenkelser av menneskerettighetene? Ser du at dette vil kunne påføre DSRT et dårlig omdømme? I Norge kritiserer mange at Norge forsøker å være på godfot med Kina pga. landets krenkelse av menneskerettigheter. Er det ok å drive business i Emiratene som også i høy grad krenker menneskerettighetene ut fra hva jeg har lest om temaet?

1 Like

Nå må du seriøst gi deg. Er du helt utdatert? Yara, Hydro og masse store selskap driver da business enten de har kontor eller salg til de fleste deler av verden. Uten at jeg vet, så selger sikkert yara gjødsel til minst et av disse landene. Det du skal tenke på skeptiker, det er at ved å være tilstede i disse landene, så kan man utgjøre en forskjell, og bidra til å gjøre livet litt bedre for ihvertfall sine egne ansatte. De greiene du lirer av deg idag etter å ha solgt flere tusen aksjer håper jeg alle gjennomskuer like bra som meg. Av nysgjerrighet har jeg faktisk flere ganger spurt selskapet om deres refleksjoner rundt dette også. Svarene er kjempebetryggende. Kanskje du skal spørre de på en høflig og uforutinntatt måte også? De ansatte liker seg så godt at de henter inn familiene sine til UAE.

5 Likes

Ikke akkurat glødende optimisme rundt aksjekursen for øyeblikket.

1 Like

Utrolig hva du vet :wink:

Det fremgår av et innlegg i diskusjonen av DSRT på Finansavisens elektroniske side at en person har sendt en melding til Finanstilsynet om storsalget av aksjer av et av styremedlemmene to av de siste dagene. Jeg siterer: “Selskapet Desert Control A/S (DSRT, notert på Euronext Growth) meldte i midten av juni at firmaet hadde inngått sin første kommersielle kontrakt i UAE (Emiratene). I børsmeldingen (som for øvrig ikke var meldepliktig) sier selskapet at det skal komme mer detaljer om kontrakten i løpet av juni måned. Dette skaper selvsagt forventninger i markedet. Så opplever vi at den 28- og 29 juni (altså like før månedsslutt, mens vi venter på melding fra selskapet) at styremedlem i DSRT, Brage Johansen gjennom sitt selskap Beyond Centauri selger aksjer for rundt 5. mill. kroner. Pr. i dag er det ikke kommet en børsmelding med detaljer om kontrakten, men DSRT har på twitter fortalt noe om innholdet. Det viser seg at det er snakk om en svært liten kontrakt(er). Undertegnede og flere med meg mistenker at det er solgt aksjer på informasjon som ikke var kjent for markedet. I skrivende stund er aksjekursen i dag ned 8% (et betydelig fall som må tilskrives manglende/dårlige nyheter). Jeg ber om at Finanstilsynet ser på denne saken.” Det vil neppe ha en positiv virkning på aksjekursen dersom dette kommer opp i media.

Til orientering du/dere er i media.