Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Da ble det enda et salg av styremedlemmet i dag på 113000 aksjer.
OKS prøver å kompensere ved et innsidekjøp på 2500. Sikkert med de beste intensjoner, men det spørs hvordan markedet tolker det.

Jeg er enig med deg at ordet media burde ha vært mer spesifisert. Jeg tenkte primært f.eks. på Dagens Næringsliv eller Finansavisen som veldig mange flere leser enn det som står om et mindre kjent selskap på Finansavisens elektroniske forum for aksjer. Bare de som er interessert i DSRT vil kunne lese dette der.

Jeg skjønner ikke hvorfor pris blir dratt frem som høy av flere. Greit at prisen på lnc vil falle fremover, men det er en avsporing. Kost nytte er jo god med dagens pris.
Hvis du bruker 20 kroner på lnc per m2, og i løpet av fem år sparer ca 50 kroner på vann, er det da dyrt?

Kjøpet av lnc medfører en intiell kostnad, men avkastningen på denne investeringen er det lite å si på.
Mawarid, og flere andre, har mer enn nok kapital.

3 Likes

Er dette noe du først ble klar over etter at du hadde solgt ut en mengde aksjer? :roll_eyes:

6 Likes

Det var vel noe jeg fikk litt fokus på etter at OKS uttalte i USA presentasjonen at “selv med dagens pris” kunne det være lønnsomt. Ut fra den uttalelsen forsto jeg at pris var i alle fall på en slags grense.
Samtidig ert det innlysende at når prisen kommer vesentlig ned, blir dette langt mer attraktivt, også for andre enn de rikeste Arabere.

1 Like

Her tror jeg det er viktig å skille mellom UAE og USA!

2 Likes

Særs viktig! Vann er mer eller mindre gratis i USA. Enn så lenge. I sterk kontrast til Midtøsten.

2 Likes

Selvsagt smart å introdusere LNC i et av de markeder som er mest kjøpesterkt og der vannet er mest kostbart. Men selv “rikinger” kan være opptatt av mest mulig lønnsomhet, så det er viktig for selskapet å komme greit gjennom den fasen der volumet er lite og prisen høy. Det tror jeg absolutt de vil klare, men det vil ta tid. Men som jeg nevnte tidligere, så er nok disse forholdene årsaken til at selskapet vil være motvillig mot å publisere hva disse tidlige kunder betaler.

1 Like

La oss si at hvis du tar i bruk LNC 1. juli 2022 må du betale 2$/m2, men at hvis du venter til 1. juli 2023 kan du slippe unna med 1 $/m2. Da vil det likevel lønne seg å investere i LNC i 2022 gitt at det kan ta under 2 år å spare inn innvesteringen i LNC i UAE i landscaping.

Hvis det for eksempel tar 1,7 år å spare inn beløpet du bruker på LNC betyr det at du sparer inn 1,18 $ per år. Du betaler 1 $/m2, men sparer til gjengjeld 1,18 $/m2. Du sparer altså 0,18 $/m2 det første året på å ta i bruk LNC et år tidligere.

I følge DSRT kan nedbetalingstiden være under 1,7 år:

Landscaping regneeksempel

(Fra investorpresentasjonen)

(Husk å dobbeltsjekke tallene,)

9 Likes

En annen sak jeg har lurt litt på:

Er det større mulighet for store kontrakter til høsten enn nå under den brennende hete sommeren i UAE og Saudi? Da er vel temperaturene på vei ned, og det er kanskje en mer aktuell tid for dyrking / såing og implementering av LNC?

Tok ikke lang tid, gitt.

Kanskje når det gjelder landbruk. Men i alle sammenhenger hvor noe allerede bruker vann, som daddelplantasjer, parker og trebeltene som beskytter veiene vil det jo tvert i mot være lurt å komme i gang så raskt som mulig.

1 Like

Kan det være at han er på vei ut av styret?

At nedsalget av aksjer kanskje er en del av en plan, kan jeg forstå. Men når CFO kjøper “hele 2500” blir det kanskje litt merkelig om en vil fremstå som veldig seriøs? Noen som har tanker rundt dette?

Jeg synes det var unødvendig selv. Sikkert gjort med de beste intensjoner, men signaleffekten blir for puslete med et så lite kjøp.

1 Like

CFO hentet nettopp 200 000 aksjer etter oppnådde mål. Og kan hente flere ved neste korsvei. I følge GF. Skjønner lite av den handelen.

3 Likes

Selskapet ble stiftet 27. juni 2017. Var det ikke fem år lockup på de første aksjene?

Å de ble notert 14. April 2021 å de hadde vel lock-up på aksjene i ett år fra den dato også hvis jeg husker riktig.

Pursuant to a lock-up undertaking entered into in connection with the Private Placement, the Company has undertaken that it will not, without the prior written consent of the Euronext Growth Advisor (which shall not be unreasonably withheld), during the period up to and including the date falling 12 months from the first day of trading of the Shares on Euronext Growth, (1) issue, offer, pledge, sell, contract to sell, sell any option or contract to purchase, purchase any option or contract to sell, grant any option right or warrant to purchase, lend or otherwise transfer or dispose of, directly or indirectly, any Shares or other equity interest in the capital of the Company or any securities convertible into or exercisable for such Shares or other equity interests, (2) enter into any swap or other agreement that transfers to another, in whole or in part, any of the economic consequences of ownership of the Shares or other equity interests, whether any such transaction described is to be settled by delivery of Shares or such other securities or interests, in cash or otherwise, or (3) publicly announce an intention to effect any transaction specified in (1) or (2) above. The foregoing shall not apply to (A) the issue of the new Shares in the Private Placement, (B) any issue of consideration Shares by the Company for the acquisition of business, provided that the consideration Shares are subject to a similar lock-up undertaking, and (C) the sale of Shares directly to employees, granting of options or other rights to Shares, or the honouring of options or such other rights to Shares directly towards employees, by the Company pursuant to existing management or employee share incentive.

Vel Vel folkens. De selger aksjer kjøpt for 0,50 øre. Hvem hadde ikke benyttet seg av samme mulighet når lock-up var over.
Det hadde vært verre hvis det var noe med produktet som var galt.

3 Likes

Dette kan godt være tilfelle.
Hvorfor kunne ikke selskapet bare opplyst om det? Da hadde de fleste spekulasjoner blitt lagt døde, og markedet hadde forstått hans motivasjon til å realisere litt gevinst. Det hadde sannsynligvis funket mye bedre enn at OKS kjøper 2500 aksjer.