Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Ser ut som selgerne er i gang i uae hvertfall:) https://www.linkedin.com/posts/adel-gaffar-299283152_sustainability-water-desertcontrol-activity-7009137474811654144-5471

10 Likes

DCG vil komme i fokus etter at Europa må dyrke mat der hvor forholdene ligger til rette for det. Sol, etc. Å dyrke mat i drivhus på Vestlandet er i overskuelig fremtid ulønnsomt. Problemet er at der hvor det er sol. Er det tørke og vann mangel.(Spania, Portugal, Italia m.fl.).
Mye spennende på gang også i UEA og USA.

Hvis det blir matkrise, ville du dyrket der det er ørken eller der det er jord?

Det forutsetter vel at det er nok matjord å dyrke i

Det er heldigvis ikke overveiende ørken i Europa ennå.

Er det ikke 58% aav Spania som risikerer å bli ørken?
40% av usa? Osv

Jeg sier ikke at ørkenspredning ikke er et problem, det er det absolutt.
Men jeg tror ikke DC er tjent med kriser og nedgangstider slik de fleste her tror.
Jeg tror dyrking av ørken foreløpig er noe man gjør i gode tider, når man har nok vann og kapital. Jeg tror ikke DC er tjent med nedgangstider og kriser, foreløpig.
Hvis det motsatte blir tilfelle er vi alle ille ute.

1 Like

Foi…

Så når verden går som «ei kule» igjen. Det er fred på jord å alle årstider er som «normalt» først da vil det være mer lønnsomt for de respektive å prøve ut LNC? Å ikke i nuet med folk på flukt fra respektive hjem pga dårlige forhold for avlinger, krig, energikrise, matkrise etc.
Er det slik jeg forstår posten din?

Ja, noe i den duren.
Når det er matkrise og vannmangel bruker man det vannet man har der det gir best avkastning. Det er ikke der det er ørken.

Med begrenset/redusert areal å dyrke på, vil matprisene potensielt kunne eksplodere

Noe som gir verdens beste insentiv i å bruke lnc for å øke tilgjengelig dyrkingsareal

1 Like

Dette tror jeg er feil. Dyrking av ørken er noe man gjør når man ikke har så mange andre reelle valg. Og det gjelder dessverre for ganske mange land og områder. Da kan bruk av LNC bli en kjærkommen mulighet for at også disse land kan bli mer selvforsynt med mat.

Akkurat !

Altså ikke i gode tider, men mer i dårlige tider med lite vann og dårlig selvforsyning av mat.
Men enig med deg i at det kreves kapital. Men på sikt kan man faktisk få et stort overskudd av en slik investering ved å selv produsere rimeligere enn det man tidligere importerte for.

Ørkenspredning er et stort problem og nedgangstidene vil ikke vare evig.
Jeg stusser bare ved at en del virker å tro at nedgangstider og kriser er bra for DC. Det tror ikke jeg.

1 Like

@bamse Folk trenger mat. Ørkenspredning/forringelse av jordsmonn vil medføre at det dyrkes mindre mat.

Redusert tilbud gir økte priser, noe som vil stimulere til økt produksjon med de midlene som er tilgjengelig.
LNC er et verktøy leverandørene kan ty til.
Ja, kanskje kan det til og med bli påkrevd.

2 Likes

“Nød lærer naken kvinne å spinne”…

Det er mange slags kriser. Hvilke(n) sikter du til?

Enig. Også enig i at vi må stoppe ørkenspredningen. Men Europa mangler fortsatt ikke jord. Fly over Europa og se selv eller ta en titt på Google Earth.
Poenget mitt er altså at selv om vi har ørkenspredning som må stoppes har vi fortsatt nok jord.

Enig med @Hayen om at redusert tilbud gir økte priser. Men igjen,- hvis du vil tjene mest mulig, vil du da dyrke der det er jord eller der det er ørken?

@jens59 linket til “Matkrise i Europa”

De dyrker jo allerede der det er jord.

Mener du at man har skjulte områder tilgjengelig? Som det ikke dyrkes på?

Vi er jo på vei inn i matkrise fordi bønder ikke lenger kan dyrke der de dyrker idag.