Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Det er enorme områder i Europa som ikke dyrkes. F.eks der det er skog.
Det kan også dyrkes andre vekster. Man kan bytte f.eks fra gress til mat.

Det blir for lettvint argumentasjon.

Jeg synes det er for lettvint å bare akseptere at alle “kriser” er bra for DC slik mange gjør. Men dette er bare min mening. Markedet er dommeren.

I denne diskusjonen opplever jeg deg @bamse som en liten kverulant som sitter å drar litt på smilebåndet når du poster fordi du VET at du får denne reaksjonen og disse tilbakemeldinger, men det er det som er bra med et åpent diskusjonsforum. Vi gir å tar, men i denne er jeg ikke enig med deg, men som sagt……jeg tror du drar litt på smilebåndet.

Absolutt feil, men jeg er selvsagt glad at jeg sparte masse penger på å selge.
Jeg synes denne tråden er for ensidig positiv. Alt negativt tolkes positivt og alternative tanker blir slått ned på.
Dette gjelder forresten i samtlige tråder. Årsaken er selvsagt at 90% av de som skriver eier aksjer og er derfor mer positive enn andre (enn markedet)

1 Like

Det er 165 mill oliventrær i Andalucía. De har ca 50 % av verdens markedet.
Om en overfører erfaringen fra UAE med daddelpalmer, vil det gi enorme vann besparelser. Og muligens økning av avling.
Sitat:
Olive trees are very drought resistant; however, they still require water to survive . When establishing an olive tree, keep the soil moist, yet not saturated. Water an establishing olive tree once weekly for the first year or anytime the top 2” of soil becomes dry.

1 Like

Fjerne skog for å lage matjord vil få enorme negative effekter for Co2-regnskapet. Neppe en gangbar løsning, for å si det mildt.

5 Likes

Det er jeg 100% enig i. Men det var for å vise at vi mangler ikke jord.
Også enig med @jens59 i innlegget over. Det er et problem.

Dyrke der det er skog?? Trodde en vil skyte seg selv i foten ved avskoging? Om det er det du mener.

At markedet er domeren er jeg enig i, det går tregt, men på rett vei. Så vil tiden vise hvor det bærer. Men behov for nye tiltak i alle verdensdeler anngående innovative løsninger ift matproduksjon er alle enige om at vi trenger. LNC tror jeg er en del av løsningen. Men nytter ikke og bare vinne priser. Så får vi håpe det skjer noe veldig snart

1 Like

Da er det åpenbart endel som glipper.
Det kommer frem mange nyanser og alternative tanker slik jeg leser tråden.

At de fleste er positive må man forvente. De som ikke har troa på caset, er jo en annen plass.

3 Likes

Vi er enige om det meste. Vi trenger DC, vi trenger mat og vi må stoppe ørkenspredning.
Årsaken til at jeg skrev 1ste innlegget i dag var ikke et ønske om å kverulere men fordi jeg stusset over at @jens59 linket til “Matkrise i Europa” som om det skulle være bra for DC.
Den kjøper jeg ikke.

1 Like

En merkelig vinkling. Skal man plutselig anse hele Amazonas også som potensiell matjord? Man er åpenbart i manko på matjord (for å kunne brødfø en sterkt voksende befolkning i en verden som sliter med stadig mer tørke) så sant politikerne velger å sette bærekraft før profitt. Heldigvis er man endelig tilbake på rett spor også i Brasil i så henseelse (jmf Amazonas).

1 Like

Et godt eksempel på at alternative tanker bare blir hugget ned. Du drar den altfor langt. Poenget mitt er fortsatt at vi fortsatt har masse jord i Europa der det ikke dyrkes mat.
Dette går over alle støvleskaft. Takk for meg.

I motsetning til hva @anon6994212 tror så hater jeg disputter. Det er masse jeg har ønsket å skrive som jeg ikke har gjort fordi det vil skape bråk. Det kan @Rodjer bekrefte.

Nå tar du offerrollen bamse, igjen. Har ikke hugget ned noe som helst. Alternative tanker møter motstand dersom noen er uenig. Som man kan forvente i et fora. Det kalles diskusjon. Bare i Norge sørger avskoging for frislipp av 2,6 millioner tonn co2 per år.

1 Like

Her settes det veldig på spissen. Unødvendig.

Men de fleste skjønner hvor det bærer, om vi ikke tar hensyn til forbruk, finner nye måter som er bærekraftige for framtiden, om det er her eller der. Matmangelen er prekær for mange. Vi får samme problem her i Europa om vi ikke tar hensyn. Det er jo allerede påbegynt i sør. DC som vi alle heier på har en del av løsningen. Ting går nok tregere enn forventet, og dermed faller også markedet for oss med aksjer her. Det er frustrende. At noen er mer negative enn andre må en akseptere. Diskusjoner fører ofte til fremgang og nye vinkler til å se fremgang i mørke tider.

3 Likes

What? Utdyper du denne :thinking:

Det er virkelig ikke å sette noe på spissen at verden ikke kan anse avskoging som en akseptabel metode for å skaffe mer matjord. Uavhengig av om det foregår i Europa eller Amazonas.

Du skrev at du tror jeg kverulerer med et smil om munnen. Det er 100% feil. Jeg liker ikke dårlig stemning. Som jeg skrev over er det masse jeg har ønsket å skrive, i lengre tid, som jeg ganske enkelt har droppet for å unngå bråk.
Nå skal jeg ut på ski, det er hyggeligere. ha en strålende dag :sunglasses:

Det handler vel mer om måten og uttrykke seg på ovenfor andre. Ikke alle reagerer likt.

God tur.