Bråket i går startet da jeg spurte om dere ville dyrket i ørken eller jord hvis det var matmangel.
Senere mente @Hayen at min argumentasjon var for «lettvint».
Det er greit. Jeg skal utdype.
Så penset @anon6994212 diskusjonen over på meg som person og sludret om at jeg burde klage til PDX. Er det lov å si at jeg trodde bedre om deg?
Men senere fikk jeg en lang personlig direktemelding av en viss herremann som hadde klippet og limt tidligere innlegg for å «bevise» at jeg ikke kan ha solgt på de kursene jeg har hevdet. Altså at jeg ikke har noen troverdighet. Forøvrig ikke et ord om DC. Vedkommende må ha langt større problemer enn tap på børs.
Derfor :
Det ble hevdet at Europa mangler jord til å dyrke mat.
På samme måte som Norge er bedre egnet til å dyrke agurker enn oliven er Spania bedre egnet til å dyrke oliven enn agurker. Hvis det blir en matkrise er det neppe lurt å dyrke mer oliven i Norge og mer agurk i Spania. På samme måte er det neppe lurt å dyrke mat i ørken fremfor i matjord så lenge det finnes ledig jord. Vi må stoppe ørkenspredningen men det har foreløpig heldigvis ingenting med matmangel å gjøre. For vi mangler ikke jord.
Spania mangler jord for å dyrke agurk og Norge mangler jord for å dyrke oliven, men Europa mangler ikke jord for å dyrke mat. Da kunne vi f.eks ha droppet å dyrke raps for å tilsette rapsolje i biodiesel og heller dyrket grønnsaker. Vi kunne også dyrket mat der det i dag er f.eks gress, skog eller eng.
Enkelte bønder i tørkerammede UAE og California kan sikkert være tjent med tilsetting av leire. Men global matmangel løses ikke av å dyrke ørken når det er mangel på vann, selv om det er et miljøproblem.
Jeg håper DC lykkes med å stoppe ørkenspredningen og at dere har bedre argumenter enn å skrive om meg.
Lykke til videre