Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

hashtag#Estidamah_Center
signed a cooperation agreement with Desert Control Saudi on the sidelines of the hashtag#COP16_Riyadh conference. The agreement aims to promote agricultural sustainability through the use of Liquid Natural Clay (LNC) technology to rehabilitate degraded soils, optimize water consumption, and enhance

8 Likes

https://estidamah.gov.sa/en/Pages/default.aspx

:+1:

For de som eventuelt ikke vet:
"Estidamah Center, offisielt kjent som National Center for Sustainable Agriculture (Estidamah) , er et forsknings- og innovasjonssenter i Saudi-Arabia som fokuserer på bærekraftig landbruk. Det ble etablert som en del av Saudi-Arabias visjon for å fremme bærekraftig utvikling og styrke matsikkerheten i regionen.

Hovedmålene til Estidamah inkluderer:

• Forskning og utvikling : Fokus på teknologier og metoder for å forbedre produktiviteten innenfor landbruket samtidig som ressursforbruket (vann og energi) reduseres.
  • Kapasitetsbygging : Tilby opplæring og workshops for lokale bønder og fagpersoner innen landbrukssektoren.
  • Teknologiimplementering : Teste og tilpasse innovative løsninger for drivhusdyrking, vannbesparing, og andre bærekraftige praksiser som passer for de spesifikke miljøforholdene i Saudi-Arabia.

Senteret ligger i nærheten av Riyadh og samarbeider med internasjonale partnere for å bringe globale landbruksløsninger til den lokale konteksten. Estidamah er en del av Saudi-Arabias bredere innsats for å fremme bærekraftig utvikling som en del av landets Vision 2030 -strategi."

5 Likes

Er dette bull?

1 Like

Et synlig steg nærmere mot at LNC blir benyttet som en del av Saudi-Arabias bredere innsats for å fremme bærekraftig utvikling. Neppe ultra-bull på kort sikt, men det peker mot en klar retning. Etter min forståelse.

4 Likes

Virker lovende dette!

2 Likes

Mulig det er nevnt før her, men er det ikke opplagt en grunn for SDC eller Soyl til oppkjøp av DSRT for å både unngå lisenskostnader, men ikke minst at de slipper å betale margin på nye produksjonsenheter for å møte etterhvert økende etterspørsel? Kan ikke skjønne annet, samtidig får de jo produsert nye enheter mer effektivt over tid når de har kontroll på prosessen selv. Lukter oppkjøp

2 Likes

Står fortsatt fast på denne

Står fast på at det er helt på viddene, kjøpene er i så fall for å blokka andre fiendtlige oppkjøp, med bonus at de får lisensinntekter fra seg selv og soyl og bli en del av en større vekst.

Aner ikke om eller når, men hvorfor ikke ha større ambisjoner enn å kun sirkulere i sitt eget nærområde 🤷 De vet at teknologien fungerer og at DC er prissatt til en pølsebod. Penger er neppe en utfordring og man snakker om en kommende megatrend globalt; minimere de klimatiske påvirkningene på vann- og matsikkerheten.

1 Like

Kan godt være. Ligger ihvertfall en skjult kjøper og plukker og plukker. De som selger håper vel på en dump, men blir bare møtt med økt volum på kjøp all the way

1 Like

Dette er ingen faktor pt, og kan ikke se for meg at det blir det heller. Leveringstiden fra bestilling til ferdig enhet er kort.

Det koster å kjøpe selskapet også.
Og de risikerer å destruere et svært innovativt miljø som hele tiden jobber for å bli bedre på absolutt alt.

Min klare teori er at sdc har kjøpt seg opp i DC av følgende strategiske årsak :
SDC har kun rettigheter i Saudi Arabia.
Soyl har for Uae+ Mena (ink Saudi).
Med en post på nær eller på 10%, vil SDC i praksis alene blokkere for at Soyl kjøper opp DC. Uten denne posisjonen, kan Soyl kjøpe opp DC, og stoppe SDC fra inntreden i hele Mena (som Djibouti igår).
Hvis Soyl skulle kjøpe Dc, så kan de i verste fall skvise SDC også ut av SA.

I starten av 2024 meldte Soyl om leveranse av lnc i SA. Man kan se for seg at SDC ikke var veldig fornøyd med den, og derfor er skeptisk til Soyls intensjoner.

Mao - siste dagers kjøp betrakter jeg som at SDC ordner seg en slags forsikring, og med en positiv bieffekt i form av fremtidig verdistigning /utbytte på aksjene de eier.

Hvis jeg var Soyl, ville jeg vurdert å gjøre det samme…

2 Likes

Hvorfor skal Soyl være interessert i å kjøpe hele Desert Control, men ikke SDC? Kun for å hindre SDC i å bli en innpåsliten konkurrent?

Soyl har allerede tråkket inn i SDCs hage, som en av de aller første leveransene.
Det kan ( og burde) gjøre sdc skeptisk til hva Soyl har som agenda videre.
Det innebærer ikke at Soyl faktisk ønsker å kjøpe DC. Det vet vi ingenting om.
Det gir heller ikke at SDC ønsker å kjøpe hele DC.

Point being; Om Soyl kan tenkes å være interessert i å kjøpe DC må man nesten påregne at det er langt fra utenkelig at SDC tenker i samme baner. Fordi det gir dem kontroll. Til en relativt sett billig penge.

Hva hindrer dem i å skille ut dagens DC i en global avdeling, ledet av OKS som får fortsette som i dag?

Det blir jo bare en spekulasjon som det ikke finnes noe grunnlag for å mene noe sikkert om?
Litt som at Yara kan tenkes å kjøpe Dc fordi det passer inn i deres strategi?

Endring i eierskap er nå engang en stort skifte med uante konsekvenser.
Og eid av arabere? Som gir skepsis hos veldig mange ansatte og kunder.
Ville du jobbet for Saudi Arabia?
Kanskje - men mange vil nok svare nei. Jeg ville iallfall gjort det.

Sett bort fra at absolutt alt omkring SDC spinner rundt LNC. Bread and butter. Anyhow, begrenset nytteverdi i å dra tankespinnene særlig lengre :handshake:

SDC og Soyl er helt sikkert interessert i å kjøpe og få kontroll på teknologien, jeg tror bare det ikke er det som skjer nå. Jeg tror ikke OKS vil bli eid av Arabere, jeg tror ikke de hadde kjøpt kursen opp før de eventuelt hadde kommet med et bud, og ta ut en arvingene kan godt være nok til å få kursen til å fly ganske høyt, hvorfor risikere det om du skal by på selskapet? Nå er de 3 aktører som kjører på, hadde SDC kjøpt opp selskaper ville dette mest sannsynlig satt en stor stopper for utviklingen, jeg tror alle parter ser dette. Og jeg tror soyl følger nøye med, eieren av selskapet kan fort drepe den andre. Så jeg tror det at SDC kjøper nå, ikke er en indikasjon på at de har tenkt å kjøpe selskapet.

Man må huske på at OKS har rukket å bli svært godt kjent med akkurat disse araberne. Som kan påvirke det synet.

Ja, samtidig har det vært mange ord og lite innhold så langt i UAE…