Soyl har allerede tråkket inn i SDCs hage, som en av de aller første leveransene.
Det kan ( og burde) gjøre sdc skeptisk til hva Soyl har som agenda videre.
Det innebærer ikke at Soyl faktisk ønsker å kjøpe DC. Det vet vi ingenting om.
Det gir heller ikke at SDC ønsker å kjøpe hele DC.
Point being; Om Soyl kan tenkes å være interessert i å kjøpe DC må man nesten påregne at det er langt fra utenkelig at SDC tenker i samme baner. Fordi det gir dem kontroll. Til en relativt sett billig penge.
Hva hindrer dem i å skille ut dagens DC i en global avdeling, ledet av OKS som får fortsette som i dag?
Det blir jo bare en spekulasjon som det ikke finnes noe grunnlag for å mene noe sikkert om?
Litt som at Yara kan tenkes å kjøpe Dc fordi det passer inn i deres strategi?
Endring i eierskap er nå engang en stort skifte med uante konsekvenser.
Og eid av arabere? Som gir skepsis hos veldig mange ansatte og kunder.
Ville du jobbet for Saudi Arabia?
Kanskje - men mange vil nok svare nei. Jeg ville iallfall gjort det.
Sett bort fra at absolutt alt omkring SDC spinner rundt LNC. Bread and butter. Anyhow, begrenset nytteverdi i å dra tankespinnene særlig lengre
SDC og Soyl er helt sikkert interessert i å kjøpe og få kontroll på teknologien, jeg tror bare det ikke er det som skjer nå. Jeg tror ikke OKS vil bli eid av Arabere, jeg tror ikke de hadde kjøpt kursen opp før de eventuelt hadde kommet med et bud, og ta ut en arvingene kan godt være nok til å få kursen til å fly ganske høyt, hvorfor risikere det om du skal by på selskapet? Nå er de 3 aktører som kjører på, hadde SDC kjøpt opp selskaper ville dette mest sannsynlig satt en stor stopper for utviklingen, jeg tror alle parter ser dette. Og jeg tror soyl følger nøye med, eieren av selskapet kan fort drepe den andre. Så jeg tror det at SDC kjøper nå, ikke er en indikasjon på at de har tenkt å kjøpe selskapet.
Man må huske på at OKS har rukket å bli svært godt kjent med akkurat disse araberne. Som kan påvirke det synet.
Ja, samtidig har det vært mange ord og lite innhold så langt i UAE…
Kan også virke som om SDC kjøper basert på de gode erfaringene de gjør seg nå på COP.
Hva skjedde i forkant av bereenberg oppkjøpet? Forstår likevel tankegangen din, men de kjøpte mye i forkant av oppkjøpet der.
Han er meget frustrert over araberne og at alt går i sirup.
Det sagt SDC har det jo faktisk gått i ekstrem fart, så kanskje mer mawarid og UAE som har frustrert han.
Mye taler mot at de kommer med bud nå og enda mer taler mot at et bud skal gå gjennom. Så får vi bare vente å se.
Du skjønner ikke tankegangen?
Komme med bud på 12-16 fra markedskurs 5,-
Eller kjøpe aksjer i markedet først, drive kursen opp til 7,- med risiko for at kursen fyker enda høyere nå som de har tatt unna salgs presset og i tillegg vise interesse som kan tiltrekke seg konkurrenter og svekke forhandlingsposisjon.
Hva ville du gjort om du hadde planlagt et bud på selskapet?
Åja, leste feil, trodde det stod ikke.
Det kan være at de allerede vet om konkurrenter som er på ballen og derfor ville sikre seg de aksjene som var til salgs raskt da. Men det er virkelig å avsløre hånden sin. Men igjen det tror jeg i såfall er for å sikre lisensen sin og sin videre vekst og kunne blokker oppkjøp.
Men bull uansett dette da.
De sparer 5-9kr per aksje de får kjøpt her da De fleste vil vel ikke vil selge på 12-16 uansett…
Nei, men bedre å by 20 fra 5, enn 20 fra 15:)
Kursen pleier vel å gå til budkurs ved bud? Så vet ikke helt om jeg er enig, men forstår poenget du argumenterer for altså
Premium er poenget.
Jo høyere premium jo flere prosent får de med seg.
Hadde de bydd når det var nada interesse, alle visste arvinger hadde millioner som skulle ut så hadde flere akseptert et bud, tror jeg. Enn om samme budet hadde kommet nå.
Kjøper den jobbis. Hvis de ønsker å legge inn et bud nå, må de være forberedt på å tilby en betydelig høyere premium for å lokke aksjonærene, fordi de må overbevise dem om at en rask gevinst nå er bedre enn potensiell langsiktig verdi. Hadde de ønsket en “billigere” vei inn, skulle de ha utnyttet det tidligere klimaet av lav interesse og usikkerhet.
Samme kunne man sagt om Altrad og oppkjøpet av Beerenberg…
På tidspunktet da Altrad gikk inn for å kjøpe Beerenberg, var markedet relativt svakt for oljeservicebransjen. Usikkerhet rundt fremtiden og begrenset interesse fra andre kjøpere gjorde det mulig for Altrad å komme inn på en gunstig tid så seff kan det trekkes klare paralleller mellom Desert Control og hvordan Altrad gjennomførte oppkjøpet av Beerenberg. Oppkjøpet hadde lignende dynamikker når det gjelder timing, maktbalanse og strategisk bruk av premium for å sikre aksept fra aksjonærene.