Får se om SDC plukker resten som ligger ute også da.
Verdt å merke seg at kjøpene til SDC som reflekteres i aksjonærlistene så langt er gjort «direkte» over børs og ikke klassiske blokker som er direkte transaksjoner utenfor handelssystemet. Dvs at SDC har handlet som vanlig og via dark. Med andre ord godt mulig at de kjøpte via børs idag selv om man ikke så disse store transaksjonene.
Hadde aksjer i Kahoot da det ble lagt bud på dem. Kursen gikk fra 30 til 35kr. Lang prosess, men lukrativ. Kunne sikkert vært mer lukrativt uten det oppkjøpet.
Håper ikke dette skjer i DSRT, da jeg tror at i årene fremover vil kursen doble seg flere ganger. Men det er fint å få inn bud. Det viser at DSRT er attraktive:-)
Burde vel være innlysende etter min oppfatning at SDC bør prioritere langsiktig tilgang til innovasjon og kvalitet fremfor kortsiktige økonomiske gevinster som å spare royalties. Å bevare Desert’s unike kultur for R&D og Lean burde være avgjørende for at Saudi DC kan opprettholde sin konkurransekraft i fremtiden.
Altitude har tapt litt penger i det siste
hashtag#Estidamah_Center signed a cooperation agreement with Desert Control Saudi on the sidelines of the hashtag#COP16_Riyadh conference. The agreement aims to promote agricultural sustainability through the use of Liquid Natural Clay (LNC) technology to rehabilitate degraded soils, optimize water consumption, and enhance
For de som eventuelt ikke vet:
"Estidamah Center, offisielt kjent som National Center for Sustainable Agriculture (Estidamah) , er et forsknings- og innovasjonssenter i Saudi-Arabia som fokuserer på bærekraftig landbruk. Det ble etablert som en del av Saudi-Arabias visjon for å fremme bærekraftig utvikling og styrke matsikkerheten i regionen.
Hovedmålene til Estidamah inkluderer:
- Forskning og utvikling : Fokus på teknologier og metoder for å forbedre produktiviteten innenfor landbruket samtidig som ressursforbruket (vann og energi) reduseres.
- Kapasitetsbygging : Tilby opplæring og workshops for lokale bønder og fagpersoner innen landbrukssektoren.
- Teknologiimplementering : Teste og tilpasse innovative løsninger for drivhusdyrking, vannbesparing, og andre bærekraftige praksiser som passer for de spesifikke miljøforholdene i Saudi-Arabia.
Senteret ligger i nærheten av Riyadh og samarbeider med internasjonale partnere for å bringe globale landbruksløsninger til den lokale konteksten. Estidamah er en del av Saudi-Arabias bredere innsats for å fremme bærekraftig utvikling som en del av landets Vision 2030 -strategi."
Er dette bull?
Et synlig steg nærmere mot at LNC blir benyttet som en del av Saudi-Arabias bredere innsats for å fremme bærekraftig utvikling. Neppe ultra-bull på kort sikt, men det peker mot en klar retning. Etter min forståelse.
Virker lovende dette!
Mulig det er nevnt før her, men er det ikke opplagt en grunn for SDC eller Soyl til oppkjøp av DSRT for å både unngå lisenskostnader, men ikke minst at de slipper å betale margin på nye produksjonsenheter for å møte etterhvert økende etterspørsel? Kan ikke skjønne annet, samtidig får de jo produsert nye enheter mer effektivt over tid når de har kontroll på prosessen selv. Lukter oppkjøp
Står fortsatt fast på denne
Står fast på at det er helt på viddene, kjøpene er i så fall for å blokka andre fiendtlige oppkjøp, med bonus at de får lisensinntekter fra seg selv og soyl og bli en del av en større vekst.
Aner ikke om eller når, men hvorfor ikke ha større ambisjoner enn å kun sirkulere i sitt eget nærområde 🤷 De vet at teknologien fungerer og at DC er prissatt til en pølsebod. Penger er neppe en utfordring og man snakker om en kommende megatrend globalt; minimere de klimatiske påvirkningene på vann- og matsikkerheten.
Kan godt være. Ligger ihvertfall en skjult kjøper og plukker og plukker. De som selger håper vel på en dump, men blir bare møtt med økt volum på kjøp all the way
Dette er ingen faktor pt, og kan ikke se for meg at det blir det heller. Leveringstiden fra bestilling til ferdig enhet er kort.
Det koster å kjøpe selskapet også.
Og de risikerer å destruere et svært innovativt miljø som hele tiden jobber for å bli bedre på absolutt alt.
Min klare teori er at sdc har kjøpt seg opp i DC av følgende strategiske årsak :
SDC har kun rettigheter i Saudi Arabia.
Soyl har for Uae+ Mena (ink Saudi).
Med en post på nær eller på 10%, vil SDC i praksis alene blokkere for at Soyl kjøper opp DC. Uten denne posisjonen, kan Soyl kjøpe opp DC, og stoppe SDC fra inntreden i hele Mena (som Djibouti igår).
Hvis Soyl skulle kjøpe Dc, så kan de i verste fall skvise SDC også ut av SA.
I starten av 2024 meldte Soyl om leveranse av lnc i SA. Man kan se for seg at SDC ikke var veldig fornøyd med den, og derfor er skeptisk til Soyls intensjoner.
Mao - siste dagers kjøp betrakter jeg som at SDC ordner seg en slags forsikring, og med en positiv bieffekt i form av fremtidig verdistigning /utbytte på aksjene de eier.
Hvis jeg var Soyl, ville jeg vurdert å gjøre det samme…
Hvorfor skal Soyl være interessert i å kjøpe hele Desert Control, men ikke SDC? Kun for å hindre SDC i å bli en innpåsliten konkurrent?