Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Hmmm…bare å starte å kjøpe igjen…jeg skjønner ikke hva som skjer

Beklager, men jeg kjøpte en dæsj i går, skulle sagt ifra her, om at det kom til å gå ned; sorry gutta!

2 Likes

Den der har jeg kjent på mange ganger opp gjennom…men frykt ikke…vi kommer sterkere tilbake (håper og tror jeg)

3 Likes

Buy the dip

Jada, kjøpte litt ekstra i sluttauksjonen i dag

Som forventet

Blir seigt å tygge seg gjennom om alt skal ut, men greit å få party poopers ut først som sist.

Det er altitude gutta, de har jo ikke mye, men seigt før news, forsvinner fort med News.

Lukter emisjon lang vei :stuck_out_tongue:

1 Like

Så det måtte et forsiktig oppjustert kursmål fra Arctic til - som er så forsiktig at det knapt vil trekke til seg nye investorer, før du du fikk ferten av emisjon?

Vi som har fulgt med, (trodde du var en av de), har visst i snart et år at selskapet i forhold til sin inntjening og vekstplaner trengte ny kapital i løpet av året. Så spørsmålet har aldri vært om det kommer emisjon, men hvordan den struktureres: tror du virkelig på en dumping emisjon som du selv fremstiller det? Eller er det sannsynligheten større for at det blir en rettet emisjon mot en strategisk partner som vil bygge videre på fremgangen i kommersialiseringen? Det første selg, det siste kjøp med begge hender.

@Fennikel forklar?

Du har ein tone som er heilt unødvendig. Savepig kjem med ein heilt grei observasjon, og du sablar han ned. Veldig lite konstruktivt, men desverre eit problem på anonyme fora.

6 Likes

Skjønner, så det er ikke innholdet du reagere på men tonen du reagerer på? Men du reagerer ikke på at savepig (ja ser han bruker tunge ut emoji) bruker en forsiktig oppjuster analyse på en svært selektiv måte? Til tross for han har fulgt selskapet lenge? Når en som savepig kommer med et innlegg som kan tolkes som overforenklet eller “strategisk skremsel”, oppleves det for meg som litt for praktisk timing. Dette vet du jo Hvorfor later du nå som om dette plutselig er et stort faresignal? Den følelsen fører ofte til en frustrert eller sarkastisk tone.

Hvordan tolker du innlegget? Jeg tolker det som så tvil i markedet. Hausse frykt for emisjon for å få kjøpt billigere. Bevisst negativ ladet vinkling.

Så jeg er faktisk enig i at tonen var ugrei, men den “nedlatende tonen” var et instinktivt motsvar:
“Du vet bedre, så hvorfor spiller du dum? Ikke prøv å manipulere stemningen.”

3 Likes

Arctic var rådgiver/tilrettelegger i emisjon tidligere her. Tipper også det kommer nå snart.

16.12.2021, 08:28 · TDN Finans
DSRT: ARCTIC HØYNER KURSMÅL TIL 52 FRA 31
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities oppjusterer sitt kursmål på Desert Control til 52 kroner pr aksje fra 31 kroner pr aksje. Kjøpsanbefalingen fastholdes.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset torsdag.

Nå må du seriøst gi deg Bingo. Emisjonen kom 1 1/2 år senere. Hva ønsker du å oppnå med å servere noe som er så lite gjennomtenkt?

Arctic var også engasjert før DC ble børsnotert. Skulle bare mangle at de ikke kom ut med nye kursmål når det har skjedd en fundamental utvikling i den ene eller andre retningen når de faktisk dekker selskapet.

4 Likes

Poenget med en analyse er å tiltrekke seg investorer, jeg har veldig tro på at de allerede er i kontakt med industrielle investorer, og har vært det over lengre tid. Man får veldig den viben når man prater med ledelsen. Så jeg tror den analysen har nada sammenheng med kapital innhenting å gjøre.

Mitt poeng var bare at jeg har sett mange ganger at det først kommer et kursmål for så å komme melding om emisjon ikke lenge etter. Gjelder ikke Arctic spesielt.
Det kursmålet jeg postet hadde ikke relevanse til det, men bare noe som dukket opp og det var sprøtt å se.
Kursmål 52 kr i 2021. Ganske utrolig at vi ikke er kommet lenger enn vi er 4 år etter. Ja, jeg kjenner til alle forklaringene…

Ikke mer sprøtt enn alt annet på den tiden. Quantafuel hadde vel blue sky på 200-300 kr aksjen. Hvor kursmål ble økt utelukkende som en konsekvens av kursutviklingen. Foregår nok helt sikkert fortsatt.

Spekulasjoner på luft og ingen ting annet gir fryktelig lite. Du ser det du vil se. Og glemmer alle gangene det kommer kursmål uten emisjoner. Ville vært absurd å kjøre kassabeholdningen så tom om planen var å hente pengene i markedet. Eneste grunnen for rådende kursutvikling er at markedet føler seg trygg på at så ikke vil skje. I motsatt fall og man hadde sett en helt annen kurs med fullstendig ødeleggende utvanning.

1 Like

Kan vi ikke bare alle bli enige om at det å lytte til kursmål fra meglerhus er meningsløst, særlig i case som Desert Control? Disse aktørene er sjelden objektive, de har ofte økonomiske insentiver, fungerer som tilretteleggere, og har alt å tjene på å bygge goodwill hos selskapene for å sikre fremtidige oppdrag. Kursmålene er ikke nøytrale vurderinger, de er i mange tilfeller strategiske verktøy for å pleie relasjoner, påvirke sentiment og posisjonere seg for emisjoner. Når det ikke finnes bunnsolide inntekter eller resultater å støtte seg på, blir narrativet viktigere enn realiteten, og kursmålene ender opp som pyntet reklame i stedet for reell analyse. De er ikke laget for å gi deg innsikt, de er laget for å utnytte oppmerksomheten din.

2 Likes

Nå var du streng synes jeg, synes det er veldig mye godt innhold i mange av analysene og man får ofte bra innsikt, men de bommer på mye også. Arctic kunne lett ha kjørt denne opp til 15 om de hadde tatt med oasis og daddel segmentet dsrt også har begynt utrulling til, om de hadde tatt med salg av produksjonsenheter til Midtøsten som tross alt er meldt i q3. Så om de ville ha skikkelig goodwill så hadde de kanskje ikke vært så forsiktige? Og man skal også huske at analysene setter ikke kun kursene høyere, men også lavere. De har som regel en tendens å følge etter markedet. Når man ser aksjen trender nedover setter man lavere og lavere kursmål, når tendens snur og aksjen trender oppover så setter de høyere og høyere kursmål. Og det er kanskje ikke unaturlig heller, leverer selskaper får kursen opp og kursmålene økes. Og motsatt.

Jeg synes og mener det er helt unaturlig. Jeg kan ikke se et eneste plausibelt argument for nettopp slik jukking opp og ned hva angår kursmål fra et meglerhus sin side.
Jeg tenker at når et meglerhus setter sine kursmål så gjør de det basert på egne analyser og ikke basert på hva markedet til enhver tid måtte mene, et marked som ofte handler lite rasjonelt.
Et meglerhus justering av kursmål skal reflekteres av hva selskapet leverer.