Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Jeg er enig i behovet for en forsiktig tilnærming, men samtidig bør man også ta innover seg at dette selskapet historisk har jobbet med finansiering i god tid før det faktisk har vært kritisk nødvendig.

Det finnes flere indikasjoner på at det samme kan være tilfelle nå:

James har tatt over ledelsen,

Det er ryddet plass i styret

Man har et langsiktig og aktivt partnerskap med Siemens

Et nytt samarbeid med Syngenta,

Samt to lisenspartnere i Midtøsten.

I tillegg har to av de største aksjonærene gått utav styret (uten å ha solgt en eneste aksje), noe som typisk blir positivt mottatt av industrielle aktører. De ser gjerne etter profesjonelle, uavhengige styrer uten interessekonflikter.

På den negative siden kom det en uventet dårlig nyhet, aksjekursen har falt betydelig, og kontantbeholdningen er under press. Likevel er jeg mer positiv enn det man kanskje skulle være om man kun ser på gjennomsnittlig historikk fra selskaper i likviditetsproblemer.

Å antyde at det er totalt urealistisk («lykke til med det») fremstår noe bastant. Det har skjedd før at selskaper har hatt en langsiktig finansieringsplan, det inn industrielle på gode vilkår selv om kursen har flyktert og nylig falt kraftig, og etter min vurdering er dsrt en god kandidat for at det kan skje igjen.

2 Likes

Skjedd før i DSRT og kan skje igjen. Men merk at Netromo har oppdaget at det er skyhøy risiko i denne aksjen. Tror ikke så mange visste det.

2 Likes

Det er skyhøy risiko, men om jeg hadde sett på aksjen i dag og ikke hatt noe kunnskap innsikt, så hadde det vært 100% stay away, etter mye kontakt med ledelsen over lang tid, og fulgt selskapet tett i lang tid er jeg mer på 50/50, det pga nyheten som kom, hadde ikke den kommet så hadde finansering være null problem.

1 Like

Kursutslaget virker for meg som en storm i et vannglass , men helt klart skyhøy risiko siden vi ikke har info om den videre finansieringen, og kursutslaget skyldes nok mest dette.

Jeg sitter langsiktig og tenker at meldingen har liten betydning for det langsiktige potensialet til DC. Såvidt jeg forstår på andre gjør topp 50 det samme.

Forstår at utgangspunktet for all diskusjon er at meldingen er et problem mtp finansiering fra en industriell part, men samtidig kan man se for seg et annet scenario også.

For det første har CEO bekreftet til meg direkte at det ikke er noe galt med produksjonsenhetene i seg selv, og LNC fungerer jo beviselig. Med andre ord er problemet knyttet til secondary equipment som de skrev i børsmeldingen. Hvorfor skal da en industriell part som feks Syngenta som ser etter synergier mellom LNC og egne produkter bry seg nevneverdig om feil med secondary equipment? Vi har vel allerede fått hint om at synergiene i foreløpig testing virker å være veldig bra? 1+1=3.

Nå er det litt rinse rinse rep…men det er jo påfallende at selskapet ikke allerede har hentet penger gjennom contemplated om det er planen? Synes alle skal merke seg at man har en ekstremt erfaren CEO på dette området nå, og det er nok en viktig grunn til at flere kjøper eller beholder aksjene av de store aksjonærene, mens småaksjonærene (sikkert en del her inne) selger. For flere år siden klaget jeg over at selskapet mangler kapasitet internt når det kommer til kapitalmarkedet, blant annet tidligere CFO virket svak. Nå er situasjonen snudd på hodet, og jeg tror man kan være temmelig sikker på at selskapet har en plan som tåler meldingen om at det er noe galt med secondary equipment. Fremdeles høy risiko, men ikke så svart hvit som visse prøver å fremstille det som.

4 Likes

En mulig positiv indikator – og kanskje også et forsøk på å sende et signal til markedet – er at kvartalsrapporten nå er fremskyndet med 15 dager.

Ettersom de negative nyhetene allerede er kommunisert i en egen oppdatering, er det svært lite sannsynlig at fremskyvningen skyldes ytterligere dårlige nyheter. Det ville vært lite hensiktsmessig å først sende ut en negativ oppdatering en måned før rapporten, for deretter å fremskynde rapporten og presentere enda mer negativ informasjon kun 15 dager senere.

Dette kan snarere tolkes som et ønske om å vise handlekraft og å få frem nye, potensielt mer positive elementer så raskt som mulig.

Og det er enda et tegn på at det ikke kommer en rettet dumping emisjon, men at de kanskje enten vil ha kursen opp, eller at de må ha ut rapporten grunnet teknikaliteter i forhold til inntreden av en industriell investor.

1 Like

De kritiske røsten sitter ikke i aksjen. Når kursen var 7 kr, så mente jeg det var risiko for emisjon med god rabatt, rundt 4,5kr.

Nå som de har blitt forsinket, så er det enda mer kritisk å få inn kapital og dermed vanskeligere. Om det kommer en emisjon med 50%+ rabatt blir jeg ikke overrasket.

Eneste lyspunkt som jeg ser det er at de blir kjøpt opp. Sist gang jeg var med på noe sånt gikk de effektivt konkurs.

1 Like

Jeg tror du undervurderer muligheten for at Desert har arbeidet med finansiering over lengre tid allerede. Man kan jo spørre seg selv hvorfor de ikke skulle ha gjort det?

Siemens har også en klar egeninteresse i at dette blir kommersialisert, og selskapet befinner seg faktisk i en posisjon nå hvor det er innen rekkevidde.

Det er riktig at risikoen har økt etter den siste meldingen, noe kursutviklingen også reflekterer. Men å konkludere med at det enten ender i 50 % rabatt eller konkurs, kun basert på at de har kort runway, blir for simpelt.

Det kan jo kanskje tenkes at det finnes aktører som ser en strategisk mulighet her, enten fordi de har interesse i teknologien eller fordi dette kan være en gyllen anledning til å sikre seg eierskap i et selskap med betydelig potensial.

Oppsiden, dersom Desert lykkes, er tross alt ekstrem – også for Siemens.

3 Likes

De virker også helt ekstremt avslappet med tanke på finanseringen. Det er litt sånn laid back “slapp av da, pust ut” holdning.
Når en som har jobbet i 30-40 år med nettopp å hente penger, da får man nesten tro han har kontroll.

Men man vet aldri og seff skyhøy risiko når de nærmer seg tomme for cash.

Det er fint mulig å kjøpe opp IP fra et konkursbo. Det må være flere konkurrerende aktører før jeg tror på emi nær dagens kurs.

Det største problemet jeg har med at de skal ha finansiering nesten på plass er at de har mindre enn 12 mnd med finansiering. Det er et kjempestort rødt flagg. Jeg tror ikke jeg vet om et eneste slikt selskap som ikke har gått konkurs, tatt opp dødsspirallån eller emi med stor rabatt. Noen her som har?

Her er mannen som taler i mot deg:

Managing DirectorManaging Director
Ithaca MarineIthaca Marine mar. 2018 - Nå · 7 år 5månedermar. 2018 til dags dato · 7 år 5måneder Stamford, ConnecticutStamford, Connecticut

• Ithaca owns and operates vessels engaged in the international trade of dry bulk cargosIthaca owns and operates vessels engaged in the international trade of dry bulk cargos

• Stamford Health-logo

Chairman of the BoardChairman of the Board
Stamford Health · DeltidStamford Health · Deltid okt. 2018 - Nå · 6 år 10månederokt. 2018 til dags dato · 6 år 10måneder Stamford, Connecticut, USA · På kontoretStamford, Connecticut, USA · På kontoret

• “Stamford Health is an $1.1 Billion health system comprised of Stamford Hospital (a 305-bed, Level II trauma center and academic hospital) and Stamford Health Medical Group (200+ physicians across 30+ medical and surgical specialties). Stamford Health employs over 3,800 employees and annually cares for ~180,000 unique patients, as well as exclusively collaborates with Dana Farber Cancer Center, Hospital of Special Surgery and New York Presbyterian to deliver leading cancer, orthopedic and cardiac care to lower Connecticut.”“Stamford Health is an $1.1 Billion health system comprised of Stamford Hospital (a 305-bed, Level II trauma center and academic hospital) and Stamford Health Medical Group (200+ physicians across 30+ medical and surgical specialties). Stamford Health employs over 3,800 employees and annually cares for ~180,000 unique patients, as well as exclusively collaborates with Dana Farber Cancer Center, Hospital of Special Surgery and New York Presbyterian to deliver leading cancer, orthopedic and cardiac care to lower Connecticut.”

• Co- Founder and Partner

Co- Founder and PartnerCo- Founder and Partner
Thomas, McNerney & Partners · HeltidThomas, McNerney & Partners · Heltid jan. 2001 - des. 2022 · 22 årjan. 2001 til des. 2022 · 22 år

• I co founded this $600 million, health care focused, private equity firm after leaving Warburg Pincus. We invested only in biotech, medical devices, diagnostics and services to those sectors across start ups, growth capital and buyouts. Representative portfolio companies include InnoPharma, Inc., Auspex Pharmaceuticals (ASPX), Celator Pharmaceuticals (“CPXX”), Oestobiologics, CAS Medical (“CASM”), Galil Medical and Torax MedicalI co founded this $600 million, health care focused, private equity firm after leaving Warburg Pincus. We invested only in biotech, medical devices, diagnostics and services to those sectors across start ups, growth capital and buyouts. Representative portfolio companies include InnoPharma, Inc., Auspex Pharmaceuticals (ASPX), Celator Pharmaceuticals (“CPXX”), Oestobiologics, CAS Medical (“CASM”), Galil Medical and Torax Medical

• Warburg Pincus LLC-logo

PartnerPartner
Warburg PincusWarburg Pincus jan. 1989 - jun. 2000 · 11 år 6månederjan. 1989 til jun. 2000 · 11 år 6måneder Delstaten New York, USADelstaten New York, USA

• Health Care Private Equity Group - Partner responsible for Pharmaceutical, Biotechnology and Medical Devices investments spanning start ups, growth capital and buyouts. Portfolio included companies such as The Medicines Company{“MDCO”), Nexstar Pharmaceuticals (“NXTR”), Oxford GlycoSciences , Xomed Surgical (XOMD"), and Wright Medical (WMGI)Health Care Private Equity Group - Partner responsible for Pharmaceutical, Biotechnology and Medical Devices investments spanning start ups, growth capital and buyouts. Portfolio included companies such as The Medicines Company{“MDCO”), Nexstar Pharmaceuticals (“NXTR”), Oxford GlycoSciences , Xomed Surgical (XOMD"), and Wright Medical (WMGI)

• Goldman Sachs-logo

Vice PresidentVice President
Goldman SachsGoldman Sachs sep. 1983 - jan. 1988 · 4 år 5månedersep. 1983 til jan. 1988 · 4 år 5måneder

• London Fixed IncomeLondon Fixed Income

• Trader

TraderTrader
Philadelphia National BankPhiladelphia National Bank 1981 - 1982 · 1 år

Kan jeg få se CVen din?
Du gidder sikkert ikke å lese dette, men dette kan han Christian, og han har jobbet med dette lenge.
Men som du sier, ingenting er sikkert

Snakk om å ikke diskutere sak, men person.

1 Like

God husk du, VGM: "A cash consideration of NOK 0.95 (the “Offer Price”) will be offered for each Share. The Offer Price represents a premium of 73% compared to the closing price yesterday and 57% compared to the 30-day VWAP. "

Flott at du også har fått med deg at det er risiko i DSRT. Tror det har blitt nevnt før riktig nok.

Er ganske relevant da, erfaring og kompetanse. Ikke bli lei deg, jeg ser dine argumenter og er helt enig at noe sånt som du beskriver kan komme, men at du ikke åpner opp for at det finnes flere alternativer enn kun dette ensidige sporet, da må man bruke verktøy. Dsrt virker ikke å være i en krise situasjon alla Dolphin, synes du det? For om du mener det så kan vi først diskutere det premisset.

Så 43% rabatt? Vet ikke hvor godt eksempel det er. :see_no_evil:

Du klarer ikke holde person ute fra argumentene dine. Helt klart et kvalitetsstempel.

Du kommenterer ikke inlegget, men at jeg kommenterte deg som person. Det var ikke deg som person, men for å vise et poeng. Det var retorisk, jeg skal selvfølgelig ikke se CVen din og den er irrelevant. Trodde du så den. Men hvis du ikke klarer å svare, så stopper vi heller her.

Tror vi heller kan stoppe her, når det presteres å bruke begrepet rabatt.

Joda, det kan sikkert bli en annen løsning, men jeg tror ikke det skjer.

Helt fair det, pga det fundamentale ser forferdelig ut og at det er ingen som kan ha interesse i å ta i dette produktet/selskapet?