Jeg er enig i behovet for en forsiktig tilnærming, men samtidig bør man også ta innover seg at dette selskapet historisk har jobbet med finansiering i god tid før det faktisk har vært kritisk nødvendig.
Det finnes flere indikasjoner på at det samme kan være tilfelle nå:
James har tatt over ledelsen,
Det er ryddet plass i styret
Man har et langsiktig og aktivt partnerskap med Siemens
Et nytt samarbeid med Syngenta,
Samt to lisenspartnere i Midtøsten.
I tillegg har to av de største aksjonærene gått utav styret (uten å ha solgt en eneste aksje), noe som typisk blir positivt mottatt av industrielle aktører. De ser gjerne etter profesjonelle, uavhengige styrer uten interessekonflikter.
På den negative siden kom det en uventet dårlig nyhet, aksjekursen har falt betydelig, og kontantbeholdningen er under press. Likevel er jeg mer positiv enn det man kanskje skulle være om man kun ser på gjennomsnittlig historikk fra selskaper i likviditetsproblemer.
Å antyde at det er totalt urealistisk («lykke til med det») fremstår noe bastant. Det har skjedd før at selskaper har hatt en langsiktig finansieringsplan, det inn industrielle på gode vilkår selv om kursen har flyktert og nylig falt kraftig, og etter min vurdering er dsrt en god kandidat for at det kan skje igjen.