Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Kan prøve meg på en slags variant. Hva er fordelen mtp risk/reward å kjøpe nå i stedet for å vente til emisjon/finansiering er avklart? Hva er begrunnelsen til dere som kjøper siden dere ikke avventer?

Som jeg har sagt en liten stund etter den siste meldingen om utsettelser og kortere cash runway; risikoen er skyhøy. De trenger penger veldig snart.

Dette er et tidligfase selskap som har noen få testprosjekter kjørende. Inntektene er minimale og kostnadene høye.

Hvis ikke aksjonærene står bak i den kommende kapitalinnhentingen så kan det være kroken på døra.

Noen tror at storaksjonærene vil låne inn penger. Det tviler jeg sterkt på. Andre mener det skal gjøres en rettet emisjon mot en eller flere partnere. Tja.

Det mest sannsynlige mener jeg er en fortrinnsrettemisjon mot eksisterende aksjonærer - dvs med tildelte t-retter på et meget lavt nivå. De som ikke deltar med nye penger vil miste nesten alt.

Igjen….det er min mening og det jeg tror er mest sannsynlig. Så mitt råd er stay away inntil vi vet mer.

Det er nok pga man ikke har sett noe innsidesalg, tvert imot innsiderne har kjøpt.
Noen investorer tror (basert på kommunikasjonen fra selskapet) at det jobbes med partnere bak kulissene. Nyheten som kom kanskje ikke er så alvorlig som markedet betrakter den, og dermed at en partner ser forbi disse problemene.

Høyere risiko nå etter melding, men ekstrem oppside om industriell kommer inn på gunstig vilkår.

Det handler også om tillit til ledelsen. CEO James Thomas har over 30 års erfaring med børsnoteringer, emisjoner og oppkjøp. Basert på hans bakgrunn og kompetanse, er det nærliggende å tro at han har en plan for kapitalinnhenting, snarere enn å la selskapets videre skjebne avgjøres av markedsreaksjoner i siste liten. Det virker lite sannsynlig at en så erfaren leder plutselig skulle opptre uten strategi eller handle på et amatørmessig vis.

Men det er høy risiko, kan komme en slik desperat løsning som Netromo tror også. Så handler vel om hvor opplyst man er, hvor stor risiko man vil ta, osv.

5 Likes

For meg handler det også om “den som intet våger, intet vinner”. Har fulgt selskapet som aksjonær siden de gikk på børs og har vært igjennom humpete turer her tidligere. Har stål tro på selskapet, produktet, og samarbeidet med Siemens om utviklingen av produksjonsenhetene. Den siste børsmeldingen er for mitt vedkommende en kjedelig fartsdump som utelukkende gir en liten forsinkelse i kommersialiseringsfasen. At selskapet kom til å måtte hente penger på denne tiden kan umulig komme overraskende på de som har fulgt selskapet en stund.
Jeg tror neppe ny CEO kløner til dette da han er største eier i selskapet med rett i underkant av 10% eierskap, samt hans erfaring og kompetanse på feltet…
Det er selvsagt risiko involvert, men oppsiden dertil stor.

3 Likes

Jeg tenker også at som aksjonær i DC bør en være forberedt på emisjonsscenariet og delta i en emisjon ved behov.

1 Like

Ganske sikker på at det uttrykket ikke står øverst på listen i kurset risk management 101 :wink:

Slik jeg ser det er det bedre risk/reward å avvente til finansiering er sikret. Oppsiden er naturligvis da redusert, men risikoen er en helt annen enn å kjøpe i dag. Lykke til, men svarene dere har gitt har ikke fått meg til å forstå hvorfor dere kjøper utenom at dere tydeligvis er glad i roulette :slight_smile:

Som sagt innsikt kan ha en del å si:) risikoen fortsatt høy, men kan være man har nok innsikt til at den ikke er rulett stor:)

Det fremstår for øvrig relativt sannsynlig at kontantbeholdningen rekker lenger enn vi tror.

Oks guidet at den rakk ut året, men dette ble endret av Thomas til ut q3 på q1 presentasjonen.
Thomas er veldig forsiktig av type, og det er godt mulig at det ligger en margin på flere måneder i hans estimat.

Det er mange tegn som peker i retning av at de jobber med å få inn industriell partner på eiersiden og mer aktivt i selskapet. Styret ble eksempelvis redusert fra 5 til 3,men med signal om at det forventes å bli utvidet med nye medlemmer i månedene etter gf.
Det har blitt argumentert for at styreendringen kom som følge av nye krav til kvinneandel (40%)
Men det holder ikke vann, for nå er 2 av 3 kvinner. De kunne utmerket godt erstattet Husby og Thomas med to nye menn. Da ville kvinneandelen vært 40%

2 Likes

Husby har vel ikke solgt en eneste aksje heller, noe som også kan tyde på at det var strategisk. Han gjorde plass.

2 Likes

:joy::joy: Stemmer nok det.
Tenker at alle må invistere ut ifra egen strategi og overbevisning. Personlig føler jeg at min kunnskap om selskapet er god nok til at det er en kalkulert risiko, men det er alltids en fare for at jeg bommer.
Uansett tror jeg at om du går inn nå, på 8, 10 eller 15, så vil det fortsatt være mye oppside i lang tid fremover. Forutsatt at de lykkes!

Godt sagt. Skal ikke lytte for mye til @netromo som begynte å følge selskapet i går.

Time will tell. Tror man er best tjent med en forsiktig approach her slik som utviklingen har vært.

Historikken fra mange selskap på vei inn i likviditetskrise tilsier det.

Så kan man velge å være positiv ved å tro på milde gaver fra aksjonærer eller partnere. Lykke til med det.

3 Likes

Bra du sier ifra at det er risiko, det visste jeg ikke.

Det er skyhøy risiko.

1 Like

Jeg er enig i behovet for en forsiktig tilnærming, men samtidig bør man også ta innover seg at dette selskapet historisk har jobbet med finansiering i god tid før det faktisk har vært kritisk nødvendig.

Det finnes flere indikasjoner på at det samme kan være tilfelle nå:

James har tatt over ledelsen,

Det er ryddet plass i styret

Man har et langsiktig og aktivt partnerskap med Siemens

Et nytt samarbeid med Syngenta,

Samt to lisenspartnere i Midtøsten.

I tillegg har to av de største aksjonærene gått utav styret (uten å ha solgt en eneste aksje), noe som typisk blir positivt mottatt av industrielle aktører. De ser gjerne etter profesjonelle, uavhengige styrer uten interessekonflikter.

På den negative siden kom det en uventet dårlig nyhet, aksjekursen har falt betydelig, og kontantbeholdningen er under press. Likevel er jeg mer positiv enn det man kanskje skulle være om man kun ser på gjennomsnittlig historikk fra selskaper i likviditetsproblemer.

Å antyde at det er totalt urealistisk («lykke til med det») fremstår noe bastant. Det har skjedd før at selskaper har hatt en langsiktig finansieringsplan, det inn industrielle på gode vilkår selv om kursen har flyktert og nylig falt kraftig, og etter min vurdering er dsrt en god kandidat for at det kan skje igjen.

2 Likes

Skjedd før i DSRT og kan skje igjen. Men merk at Netromo har oppdaget at det er skyhøy risiko i denne aksjen. Tror ikke så mange visste det.

2 Likes

Det er skyhøy risiko, men om jeg hadde sett på aksjen i dag og ikke hatt noe kunnskap innsikt, så hadde det vært 100% stay away, etter mye kontakt med ledelsen over lang tid, og fulgt selskapet tett i lang tid er jeg mer på 50/50, det pga nyheten som kom, hadde ikke den kommet så hadde finansering være null problem.

1 Like

Kursutslaget virker for meg som en storm i et vannglass , men helt klart skyhøy risiko siden vi ikke har info om den videre finansieringen, og kursutslaget skyldes nok mest dette.

Jeg sitter langsiktig og tenker at meldingen har liten betydning for det langsiktige potensialet til DC. Såvidt jeg forstår på andre gjør topp 50 det samme.

Forstår at utgangspunktet for all diskusjon er at meldingen er et problem mtp finansiering fra en industriell part, men samtidig kan man se for seg et annet scenario også.

For det første har CEO bekreftet til meg direkte at det ikke er noe galt med produksjonsenhetene i seg selv, og LNC fungerer jo beviselig. Med andre ord er problemet knyttet til secondary equipment som de skrev i børsmeldingen. Hvorfor skal da en industriell part som feks Syngenta som ser etter synergier mellom LNC og egne produkter bry seg nevneverdig om feil med secondary equipment? Vi har vel allerede fått hint om at synergiene i foreløpig testing virker å være veldig bra? 1+1=3.

Nå er det litt rinse rinse rep…men det er jo påfallende at selskapet ikke allerede har hentet penger gjennom contemplated om det er planen? Synes alle skal merke seg at man har en ekstremt erfaren CEO på dette området nå, og det er nok en viktig grunn til at flere kjøper eller beholder aksjene av de store aksjonærene, mens småaksjonærene (sikkert en del her inne) selger. For flere år siden klaget jeg over at selskapet mangler kapasitet internt når det kommer til kapitalmarkedet, blant annet tidligere CFO virket svak. Nå er situasjonen snudd på hodet, og jeg tror man kan være temmelig sikker på at selskapet har en plan som tåler meldingen om at det er noe galt med secondary equipment. Fremdeles høy risiko, men ikke så svart hvit som visse prøver å fremstille det som.

4 Likes

En mulig positiv indikator – og kanskje også et forsøk på å sende et signal til markedet – er at kvartalsrapporten nå er fremskyndet med 15 dager.

Ettersom de negative nyhetene allerede er kommunisert i en egen oppdatering, er det svært lite sannsynlig at fremskyvningen skyldes ytterligere dårlige nyheter. Det ville vært lite hensiktsmessig å først sende ut en negativ oppdatering en måned før rapporten, for deretter å fremskynde rapporten og presentere enda mer negativ informasjon kun 15 dager senere.

Dette kan snarere tolkes som et ønske om å vise handlekraft og å få frem nye, potensielt mer positive elementer så raskt som mulig.

Og det er enda et tegn på at det ikke kommer en rettet dumping emisjon, men at de kanskje enten vil ha kursen opp, eller at de må ha ut rapporten grunnet teknikaliteter i forhold til inntreden av en industriell investor.

1 Like