Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Nå solgte vel du de fleste/alle aksjene i Dc da meldingen kom i forrige uke. Hvorfor kommer du med et sånt innlegg? Er du ferdig som investor i Dc, så er det vel like greit å holde seg unna? Bruke tiden på noe som gir bedre livskvalitet? Eller er det vondt å se at aksjen har hatt en svakt stigende trend den siste uken?

3 Likes

Er egentlig ganske lei alle advarsler og folk som er lei seg på oss investorer i DSRT sine vegne.
Risikoen vet vi alle om som handler aksjer.
Er det ikke på tide å finne en annen tråd/ aksje der en kan advare andre?

3 Likes

Er nok en del som ønsker muligheten til å komme inn her å skrive hva var det jeg sa dersom det kommer vanlig griseemisjon, men som du sier, det vet vi jo allerede om…

Alle har et formål, noen vil ha lavest mulig inngang og andre vil ha høyest mulig kurs. Ingen som går inn på en aksjetråd bare for å advare andre, så snille er det ingen som gidder å være.
Når det er sagt, så er det bra med motstemmer, det bidrar til mer balanserte diskusjoner. Så lenge innleggene er basert på fakta og ikke bare ren baissing eller haussing, er det sunt med ulike perspektiver.

På seg selv kjenner man andre, Jobbis. Vi er mange som håper at småsparere unngår å tape investeringen sin, uten at man har egoistiske motiver.

2 Likes

Ja, er enige i det, men enkelte her inne er veldig aktive med advarslene sine. Dag inn og dag ut. Lyser igjennom hva som er agendaen.
Men takk til de her inne som graver, finner nyheter, både positive og negative, og saklige diskusjoner.

Da har du litt av en jobb foran deg, hvis du faktisk er en slags moderne samaritan som bruker fritiden på å hoppe inn i alle vekst- og tech-aksjetråder for å advare småsparere. Men for all del – be my guest. du må i så fall ha tidenes arbeidskapasitet, imponerende, rett og slett.
Gjett om noen tror deg da😂 selvfølgelig har du interesse for selskapet. Og håpet ditt er at kursen skal ramle mest mulig, du får kjøpt på bunn, selskapet lykkes og du tjener masse penger😁

Traff en nerve der, gitt😂

Nerve? Dette synes jeg jo bare var morsomt😀

Det må være skikkelig slitsomt å være deg Bingo…

Samme her, jeg kikker innom mange aksjer og noen nevner jeg risiko på.

Eneste grunnen til at jeg evt investerer her ville vært etter at de hadde fikset finansiering, så jeg har lite å vinne på at det går dritt.

Synes det bør være rom for dem som minner jevnlig om risikoen også jeg. :slightly_smiling_face: Enkelte ting kan ikke sies ofte nok.

1 Like

Nettopp, alle har et formål, ingen er innom en tråd med å advare småsparere som eneste agenda. Du har interesse for selskapet og håper på finansering. Det får de jo, men til hvilken pris, smarte penger inn (Siemens eller andre) bull, “dumme” penger (retail, flippere, etc), trådt. Ikke like bull, men etter hva jeg leser her, så sikkert lettelse da også.

Tenk på alle stakkars småsparere du jager ut på bunn nå, også kommer Siemens inn og kursen flyr. Tenker du ikke på andre, når du skyter ut KONKURS i et selskap du åpenbart ikke kan så alt for mye om​:crazy_face::blush:

Dette er et aksjeforum og folk går inn på tråder for å diskutere aksjer.

At du begynner med usaklig ad hominem bare fordi noen påpeker det enkle poenget at selskaper bør hente penger når de kan og ikke når de må står på din regning.

4 Likes

Jeg sa i fra om v risikoen på 7 kr, med de utsiktene som var da mente jeg at 4,5kr emi var sannsynlig. Tenk de stakkars småsparerne som så kommentarene mine da og solgte på 7 kr! Du har rett!

Og ja, jeg mener det står verre til nå.

Hvis man ikke tar med konkurs i beregningen når du sitter i et selskap som har sagt de holder i mindre enn 12 måneder og ikke regner med noen store kontrakter i år… Vel, det får stå for sin regning.

1 Like

Jeg prøvde virkelig å få frem at jeg tullet litt med deg, med emoji å greier, men tar til meg at det kanskje var vanskelig å se:) Det sagt, du ante jo ikke noe da kursen var på 7 kroner heller. Premisset har endret seg siden den gang, og det kunne du selvfølgelig ikke vite da, den meldingen kom overraskende på alle – like lite som du vet det nå. For alt vi vet, kan det jo være at du denne gangen ender opp med å lure småsparere i stedet. Det får vi jo først se i ettertid.

Poenget mitt er bare at man bør være litt forsiktig, enten man advarer eller ikke. Etter mitt syn er dette en 50/50-situasjon og veldig usikkert og veldig høy risk, coinflip er høy risk, men å rope «konkurs» nå oppleves mer som skremselspropaganda, etter min mening. Og da er man over streken.

Aner egentlig ikke hva du babler om Savepig , ingen som benekter dette, jeg snakker om noe helt annet og langt unna det du antyder her. Selvfølgelig har jeg ingenting i mot at noen snakker om emisjon, har jo snakket om det i 8 mnd selv. At et selskap som går tomme for cash om noen måneder trenger penger er virkelig ikke breaking News og selvfølgelig ikke noe problem at noen eller tror alle her har påpekt.

Nå skrev du dette for 10 dager siden jobbis: “Å tro på en kriseemisjon her viser at man ikke forstår verken kapitalmarkedet eller forretningslogikken og kanskje man da bør holde seg unna aksjemarkedet.”

Jeg husker jeg reagerte på det, og syntes ikke noe om at noen ble anbefalt å holde seg unna aksjemarkedet. Problemet har ofte vært at kritiske røster har blitt sablet ned, og det har vært lite rom for objektive innlegg. Håper det kan forandre seg fremover.

Den var skrevet med glimt i øyet, og stod seg veldig godt for 10 dager siden. Det som er det magiske med aksjemarkedet er at ting snur raskt, og krise emisjon sjansen ble jo så kalt høyere når skalering i golf ble utsatt, men ikke veldig mye høyere, hvis man forstår hvordan selskapet og PE folk jobber rundt finansering. Men den meldingen var jo ekstremt skarp, belærende, retorisk avfeiende, bombastisk ad hominem-aktig kommentar. Tipper ingen tok den veldig seriøst, men skal skrive mer rolig og forsiktig fremover :slight_smile: tar det til meg.

Det man bør ha i bakhodet, er at selv om aksjekursen har falt og stemningen i markedet er tung akkurat nå, har selskapet selv hele tiden hatt oversikt over kapitalbehovet. De har derfor jobbet målrettet med Siemens over lang tid for å få skalering på plass.

Når industrielle aktører vurderer å investere, ser de først og fremst etter strategisk verdi, ikke kortsiktig kursutvikling. De er opptatt av teknologien, ressursene, markedsposisjonen og hvordan selskapet kan passe inn i deres langsiktige planer og verdikjede.

Spørsmålet er derfor: Er den utfordringen vi ser nå, at LNC-blandingen i noen få områder viste seg å være for lite konsentrert – egentlig alvorlig nok til å skremme bort disse aktørene? Tror man at dette er et isolert, håndterbart problem, eller er det symptomet på noe større og mer gjennomgripende?

Det er avgjørende for industriell interesse. Hvis problemet oppfattes som midlertidig og løsbart – og det tekniske, regulatoriske og kommersielle fundamentet ellers er sterkt – vil ikke dette hindre en strategisk investering.

Vi får muligens mer svar og info under Q2 rapporten. Man skjønner jo at usikkerhet råder nå, og den usikkerheten forsvinner forhåpentligvis da.

Det kommer trolig ikke noen revolusjon i rapporten fredag den 15. august, men heller en skadebegrensning kombinert med forsøk på å justere fokus. Det er greit å være optimistisk/kritisk, men akkurat nå er det mer støy enn substans i tråden.
La oss derfor se hva de faktisk leverer og ikke dømme før vi har fakta på bordet rundt rapporten. Mitt nøkterne bilde av hva vi mest sannsynlig vil få presentert rundt problemene i golfsegmentet (Woodland Hills og PGA West) blir at selskapet etter alt å dømme går grundig gjennom hva som gikk galt. Det mest sannsynlige narrativet blir skylddeling mot eksternt utstyr og operatørfeil og fremheving av at andre applikasjoner (som Cal State Fullerton) gikk som planlagt. Tiltak som forbedret opplæring og justering av periferiutstyr blir naturlig. Alt dette handler naturligvis om å unngå at markedet mister troen på teknologien og tror at utfordringene er strukturelle.
Videre er det jo praktisk talt garantert at Q2 rapporten vil vise lave inntekter og det er allerede bekreftet at ingen nye golfprosjekter igangsettes i 2025. Rapporten vil nok også inneholde en revidert eller utsatt tidslinje for når dette segmentet eventuelt tas opp igjen. Produksjonen av høyvolumenhetene er som kjent forsinket, men selskapet vil trolig forsøke å snu dette til noe konstruktivt ved å vise til nyansettelser i USA, presisere at “core modules” er upåvirket,presentere ny estimert oppstart (antakelig sent Q4 2025 eller tidlig 2026) Etter publiserte data fra University of Arizona på både brokkoli og cantaloupe er det naturlig at rapporten burde løfte frem yield resultatene som et slags “gjennombrudd” De burde nå i mine øyne vinkle fokus mer mot landbruk og matsikkerhet enn golf. Kanskje de kunne annonseret nye pilotprosjekter eller partnere innen jordbruk.

6 Likes