Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Jeg mener nok i større grad enn dere at kursen sier noe om hvilke sjanser selskapet har for å lykkes, eller hvilken odds markedet setter. Gang etter gang har det vist seg at start ups fra Norge faller helt igjennom internasjonalt. Men som jeg skrev så er det holdepunkter for å mene at Desert kan være et unntak i og med det virker som de ikke har særlig konkurranse(uten at jeg har gjennomstudert det)

Lett å overvurdere markedet, å tro at det følger godt med.

Hvis du ikke tror på selskapet - selg deg ut. Feil å ha penger i noe man ikke tror på.
Hvis du trenger en psykolog - ta kontakt med fagpersonell ( aksjeforum er dårlig egnet)

2 Likes

Ærlig talt; det må være lov å stille relevante spørsmål her på forumet uten å bli «slått ihjel» slik enkelte nå forsøker å gjøre med Bingo. Jeg startet (tror jeg) diskusjonen der jeg skrev at Deserts nylige ansettelser krever et snarlig «gjennombrudd»; dvs større kontrakter. Lønn løper fra dag en, og pengene vil renne fort ut dersom det ikke kommer resultater som genererer penger inn. Billige ansettelser ser det ikke ut som det er heller. Jeg har selvsagt fortsatt tro på selskapet, og jeg har mange egg i Desert kurven, men det bør komme noe snart før negativ cashflow tvinger frem en emisjon tidligere enn nødvendig og på langt lavere kurs.

3 Likes

Et godt fundament for en god diskusjon :+1:

Helt klart. Økt kostnadsbase stiller større krav/press på inntektssiden.
Spørsmålet er om selskapet har god kontroll på dette. Vi vet ikke. Jeg velger å tro det, men her er det nok mange meninger/betraktninger.

På leg virker det som ledelse og styret har ganske god kontrol, er tidlig ute å gjør grep i forhold til den finansielle situasjonen.
I fasen Desert er nå hadde der vært mye verre om de ikke ansatte flere folk, de har behov for dyktige kvalifiserte folk som vil bidra til økt inntekt og bærekraftig vekst, de trenger å investere i talenter for å skalere virksomheten.

Også må man nesten stole på at selskapet har god kostnadskontroll og at timingen på ansettelsene er strategisk riktig. Går det gæli, så er det andre ting vi vil bekymre oss over enn akkurat disse ansettelsen. Guiding vet vi jo og det er ingen som vet dette bedre enn selskapet selv, så kanskje vi skal ta det som et godt tegn at de ansetter? Alt blir fortsatt tatt negativt her, slutter folk er det feil, ansetter de folk er det feil. Koster de vel et par mill de ansettelsene, med andre ord, vil ikke forandre veldig mye på cash runway, men det er dyktige folk, så vil kanskje forandre veldig mye operasjonelt.

2 Likes

Du må begynne å lese q rapporter, et minstekrav er at du tar til deg korrekt info fra denne tråden i det minste, og ikke spinner ut fabler fra egen magefølelse og daglige svingninger. Vi må forholde oss til fakta, også kan vi diskutere alle veier rundt det.

1 Like

Når er du mener man kan forvente å se meldinger om kontrakter ? De meldte blant annet om 10 nye piloter i H1 2023
Og før det også meldte de om piloter

1 Like

Har du satt deg inn i hva som skjer etter at pilot er signert?
Hvilke faser de skal gjennom? Hva som skal testes? At de har ulikt tidsforløp av ulike årsaker osv?

Du som har så god kontroll på alt det, når tror du det vil komme resultater? Og hvor mye vil de dra inn? Ser frem til etterprøvbart svar.

1 Like

Mye er tilgjengelig for den som følger med.
De store trekkene ligger helt åpent. Nyansene må man ha sett q presentasjone for å ha en viss formening om, og i tillegg gjerne ha satt sammen informasjon fra “her og der”.

Størrelser og konkret når er mer synsing og antakelser. Usikker på om du synes dine bidrag kvalifiserer for å få sånt servert.

Problemet blir litt når man viser til 10 inngåtte piloter i H1, for så å koble dette mot kontrakter.

Jeg har sagt flere ganger, at jeg ser for meg en hyggelig og interessant senhøst/vinter. Også H1 2025 har jeg nok brukt som uttrykk

Hvor mange av de er i hvilken fase nå?
Også skal jeg beklage noe: jeg leste kjapt og trodde du snakket om 10 piloter inngått H1 i år

1 Like

Ok så noe før det kunne ikke skjedd, hvis man følger med så er man nødt til å se at det ikke kan skje noe før senhøsten/vinteren
Noe før det kunne ikke gått an er slik jeg tolker deg/dere

Midtøsten er vanskelig å ha særlig innsikt i. Kan komme noe I morgen, kan komme noe om to år.
Men oks har vært tydelig i sine forventninger om flere avtaler og med større tyngde utover året.
Det har, som du sikkert vet, kommet noe derfra allerede i år.

For usa er det mye mer oversiktlig. Antar du har sett at flere piloter nå er i fase 2?

Denne tråden har spunnet ut fra hva som er fruktbar diskusjon, og pauses til i morgen.

5 Likes

LNC er avgjørende del av løsningen, dette har jo vi visst lenge, men ser ut som de begynner å få innpass hos de høye herrer nå.

Og karen her er oppmerksom på LNC, kanskje et av prosjektene de jobber med og som kan materialisere seg når som helst.

1 Like

Det er vel en av de største misforståelsene på børs at et lite selskap som Desert Control nødvendigvis har skylden for at aksjekursen går til værs eller til bunns.

Kursen føk i været pga generell eufori innenfor grønne aksjer, og så har markedet trengt tid for å svelge den sure bakrusen etter festen.

Ser jo i tråd etter tråd her at folk har kjøpt seg inn på euforiske nivåer og sitter i år etter år og venter på at kursen skal komme tilbake dit, når faktum er at man trenger å fortsette å kjøpe på lave nivåer om man skal ha håp om å få et bra resultat til slutt.

Begynner å se litt mer lovende ut nå, golden cross og greier

Selskapet er priset til 386 millioner nå, er ikke akkurat konkursprising når man ser på tallene til sjappa

image

8 Likes

Det er bare å vente og se om pilotene blir til kontrakter. Jeg har lurt på hvor lang tid det tar, men så vidt jeg skjønner her så kan det først skje tidligst i Q4 2024 og ellers i H1 2025. I USA. Alt annet er å tro på julenissen eller ikke skjønne noe som helst.
Enten kjøper man nå/holder på 7 eller så går man inn først når første meldingen kommer.

Anbefaler deg å se kvartalspresentasjonene Bingo.

Og heller ikke innbakt særlig eufori når man vet at markedsmulighetene er enorme, behovet for et produkt som lnc stort og at det i praksis ikke finnes konkurrerende løsninger.

1 Like