Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Men det er heller ingen grunn til at denne skal prises til konkursprising. 386 mill viser en frykt til at selskapet vil levere, imo. Å se på dagens tall blir feil i en start up som nå har gått over til scale up. Dette er ikke en settla verdiaksjer. Du kan heller sammenligne med lignende start up/scale up selskaper og se hvilke inntekter som kan komme de neste 5 årene. Akkurat nå liker ikke markedet slike selskaper og det vises, markedet liker cash on table.

Det som kan dra kursen kortsiktig er tatt fra q1 rapporten:
" There are several projects in the middle east that show significant results".
At noen av disse materialiseres til større kontrakter.

”having the capacity to treat these completed high demand golf courses is something we dreamed about already 5 years ago. We expect substantial headway in the golf and landscaping market during the year. Initial pilot results in the second part of 2024 will set the stage for more notable contracts at the end of the year with a growing number of larger deplyments in 2025.

Så større prosjekter i midt østen er en joker, mens man forventer mer betydningsfulle kontrakter i slutten av året innen golf og landskap som vil påføres i løpet av 2025.

Dette kan støtte opp under tekniske analysen din. Også har vi agricultur citrus og vingårder i fase 2, der kan det også komme kontrakter.

Golfbaner som de jakter bruker fra 500k usd til over 1 musd i året på vann og vil ha ROI på rundt 1,5-2 år. Pluss de sparer vann. Inntekt her er vurdert av Arctic til mellom NOK5-10 mill per golfbane. Så skaleringen her er enorm, få på plass de første golfbanene, landskapsområdene, så kan vi jo begynne å regne på skalering her, golfbaner, landskap, agricultur, desertification.

Dere bør lese transkriptet fra Q1, der OkS forklarer utviklingen innen golf segmentet.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Og i mars 2021, så tror jeg ikke de som hev seg på da hadde trodd at regnskapet så ut som det gjør nå, tre år senere. Jeg tviler sterkt på at de har levd opp til forventningene. Og det er jo kjernen av aksjer, leverer de til forventningene markedet har? Hvis ikke, så går kursen stort sett ned.

4 Likes

Jepp, så forventningene er ikke veldig store nå, så om selskapet leverer framover så får vi fort motsatt effekt igjen:)

1 Like

Jeg synes det er interessant hvordan det først var snakk om å gjøre ørken grønn, mens nå er det snevret inn til:

De er ikke ute etter å få inn grønne investorer, men å selge inn en vesentlig mer konkret måte å bli profitable på. Burde de endre navn til Greener Golf Control Group? :stuck_out_tongue:

Så, resultatene herfra er vel det som evt kan drive kursen.

Hele greia minner meg litt om SoftOx som har et genialt produkt, SafeDes, men som ikke klarer å få kommersialisert det. Det er J/&("#/("# vanskelig å gå fra et godt konsept/produkt til ett som er vellykket kommersielt.

3 Likes

Det store målet er fortsatt å gjøre ørken grønn, men det tar som sagt tid, må si det er godt de har funnet andre segmenter teknologien fungerer på som de kan bruke til å utvikle skalering og gjøre seg profitable før desertifiseringen kommer, de har piloter der også, men dette er større prosjekter og langsiktige mål som krever enorme mengder LNC, så det driver de med nå scale up og øke effektivisering. Hadde aldri gått inn om de kun fokuserte på desertifisering, eller hadde aldri gått inn på dette tidspunktet.

2 Likes

Man kan sammenligne det med de fleste start up, det handler om å få kommeralisere produktet, de fleste feiler, desert ligger meget godt an, med at de har fått større kunder, skalert og effektivisert teknologien til kommeralisering allerede. Men de har ikke kommet i mål enda, så helt klart risiko.

I følge Sara er ikke teknologien deres en teknologi i det hele tatt. Ser ikke ut som det finnes noen som kan motbevise henne på LinkedIn.

Det teknologien skulle gjøre var å omgjøre ørken til dyrkbar jord.

Kanskje det ikke virker? Hvor er bevisene?

Det beste beviset man kan få, gjenkjøpende kunder.
Faktisk på første forsøk også.

1 Like

DC er heldigvis betydelig bedre stilt iom at de kan gå direkte på potensielle kunder for å overbevise om fortreffeligheten (kost/nytte) ved sitt produkt, hvorav Softox måtte få solgt sitt produkt i mylderet av alt det andre som eksisterte på markedet. DC har null konkurranse, utover iboende konservativitisme - som er en av de tyngre grunnene til at TTT; proof of concept må først på plass. I en rekke ulike segmenter.

Frøene er forlengst sådd, men gevinsten i form av betydelig kursoppgang vil først forekomme når det er tid for innhøsting - i større forekomster enn en enslig svale. En prosess som har testet tålmodigheten til markedet i overkant mye.

3 Likes

Så, for golfbaner, så har de vel ikke noen beviser på at det funker, så nå skal de kjøre en pilot for å vise at produktet deres faktisk reduserer vannforbruker på golfbaner. Vil si dette er et binært event for selskapet. Feiler det, så har de ikke så mange bein å stå på?

Jeg har lovet meg selv å ikke investere i flere slike selskaper, men kan jo være interessant i det de faktisk har en positiv pilot å vise til.

Men i USA så kunne det jo ikke gått raskere ref innlegg her, så der går alt som planlagt er slik jeg tolket innleggene. Hvis det ender opp i avtaler da selvfølgelig

1 Like

Korrekt.

Konkurransen DCG har er å ikke gjøre noe, som koster 0 kr. De må mao levere resultater som får evt kunder til å tenke: dette vil spare meg for penger!

1 Like

Enig, fortsette som før er et reelt alternativ pg det er de gjør nå, hvis ikke det kommer noen meldinger fra DC som snur opp ned på det

Jeg har selv sagt at jeg vil se resultater før jeg vurderer inngang. Kontrakter som kan gjøre mer enn å holde selskapet flytende i så fall.

1 Like

Dd har kjørt 1 pilot, green og en fairway, tror jeg det var, med resultat 50% vann besparelse og den værste greenen er nå den friskeste grønneste greenen. Men de trenger flere piloter. De har 2 golfbaner i fase 2 nå, er kundene fornøyde med fase 2, så signerer de større kontrakter som er fase 3. det får am vite i slutten av året, resultatene kommer etter sommeren.

De har agricultur, landskap, golf og desertifisering, pluss støv segmentet. Så flere ven å stå på.

1 Like

At de har måttet flytte fokus til golfbaner pga ikke gode nok business caser innen landbruk er faktisk ganske komisk

Man kan ikke sammenligne epler og pærer. Kuler og krutt derimot er du bedre på :wink:

2 Likes

Mao; konservativisme. Derav hvorfor selskapet gjennomfører en tre-trinns prosess når de får interessenter på kroken. Første trinn er en smakebit, i mini-format, hvor kunden får oppleve med egne øyne at LNC gir synlige gevinster. Trinn to er av en størrelse som gir kunden tilstrekkelig tallmateriell til å kunne regne på plusser og minuser (kost/nytte). Hvorav trinn tre er fullskala.

Seiglivet i startfasen. Som er der selskapet befinner seg nå. Med betydelige mengder pilotprosjekter underveis, men det tar tid. Som har skapt et lengre vakuum uten nyheter av betydning. Først fra neste år vil selskapet ha påbegynt mange nok fase-2 piloter til at man kan forvente at det vil tilfalle kontrakter av betydning. Dernest er spørsmålet når markedet vil begynne å prise inn et mer potent mulighetsvindu. Og hvorvidt cashbeholdningen vil bli en tyngende faktor.

4 Likes