Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Uten om golf da, der forventer de kontrakter av betydning i slutten av året, men klart potensiale er enda høyere i agricultur, de har noen i fase 2 nå, vingårder og citrus produsenter som kam komme kontrakter på i starten av 2025. Men det er en snøball som bare blir større og større jo fler piloter de får påsmurt.

2 Likes

Hvis man ikke har konkurrenter, men heller ingen revenue, så finnes det jo per definisjon ikke noe marked enda. :slight_smile:

Så de må jo bare stå i det med det løpet de har nå for bygge opp kritisk masse av proof of concept til at det blir butikk.

Da blir aksjekurs fra måned til måned en veldig lite relevant ting.

9 Likes

Det beste er jo at de nå har funnet et segment med allerede god nok ROI, samtidig som de kjører piloter på alt av andre muligheter og utvikler teknologien, kapasitet på eksisterende utstyr, og effektivitet i påføring og applikasjon som gjør at unit economics of cost efficiency i leveranser til kunde blir betydelig bedre. På dette området har kostnadsbilde for selskapet allerede blitt betydelig redusert i 2023. Før kunne de bruker ukeavis å påføre en fotballbane, nå kan de bruke eksisterende vannanlegg på en golfbane og påføre en 9 hulls bane på en dag. Så gold segmentet og landskap er gull verdt for selskapet, samtdig som det allerede er god nok ROI til å kjøpe produktet. Også skal man heller ikke glemme at første kunde som gikk gjennom fase 1 og 2, sitrusprodusenten Limoneira klarte å regne dette hjem, uten at de har særlig høye kostnader på vann.

Limoneira betaler kun 20$ per acre foot vann i Yuma og har likevel klart å regne hjem investeringen på andre faktorer som inkluderer redusert gjødslesforbruk, økt avling, etc. og tar investeringen som capex i land upgrade.

Vann er en dyrebar ressurs, så det vil komme mange incentiver fra stater for å spare på vannet, en av disse vil bli økt pris på vann, og andre er diverse støtteordninger til bønder som klarer å spare på vannet.

4 Likes

Poenget mitt er at å gå fra løsning til kommersielt salg er vanskelig, noe jeg tipper du også er enig i.

Jeg kan dra en annen sammenligning, Nekkar, som har via datterselskaper har laget Inteliwell, et produkt for å automatisere og forenkle drillprosessen for oljerigger. Det har pr dags dato kun klart å få produktet på en oljerigg som tilhører et selskap de har et joint venture med. Alle testene osv har vært vellykkede, men det tar årevis å gå gjennom alt av testing, pilotprosjekter og vanlige prosjekter før man blir sett på som noe annet enn en eksperimentell løsning.

Nekkar har altså gått til steget å kjøre dette som en joint venture, hvor de får en vesentlig mindre del av kaka i håpet om å faktisk få produktet på markedet.

4 Likes

DC gjør jo forsåvidt noe lignende i midtøsten hvor de har lisenspartnere.

Det er ikke uten grunn at det er enorm oppside i slike start ups/ scale ups, det er for at fåtallet lykkes og risikoen er skyhøy. Leser man seg godt opp så kan man minimere den risikoen, men fortsatt risiko. Desert control i dag er ikke nærheten av risikoen den var for et par år siden. Da var kursen 40,- nå er den 7,-. Det sier en hel del om markedsdynamikken og psykologien i markedet. Har man tro på selskapet er det nå man skal kjøpe, har man ikke tro på selskapet er det nå man skal selge, for det er ikke lenge til vi får svar.

Hva er det de har levert i mellomtiden som gjør deg mer positiv nå?

Jeg vil si nedsiden her er 100%. Kursen har relativt lite å si for nedsiden sånn sett. Oppsiden er kanskje bedre, men jeg vet ikke om antallet aksjer er økt i mellomtiden, så det skal jeg ikke uttale meg om.

At flere har løsninger som ikke finnes i dag er en snodig ting :call_me_hand:

Det har skjedd mye, veldig mye, får ta en oppsummering senere.

At nedsiden er 100% er gitt, det er det i alle aksjer og spesielt start ups også de i scale up fasen. Poenget var mer et bilde av markedspyskologien. Psykologien vil prise aksjer alt for høyt på fomo, og prise aksjer alt for lavt på frykt. Jeg tror de grønne vekst har møtt bunnen nå og da vil de som overlever, viser seg liv laga ha en enorm oppside herfra. Men kan selvfølgelig ta feil og at det er mer nedside her. Liker RR i dette caset ekstrem godt, men så er jeg selvfølgelig bias. Har gjort grep for å prøve og komme unna denne værste bias posisjonen. Som å selge hele posisjonen et par ganger for å få et nytt syn på caset. Men å få bias helt bort er umulig. Gjelder forsåvidt både bull and bears.

Det sagt, følger man selskapet godt, så får man ofte gode tegn og indikasjoner på utviklingen av selskapet. Så om man er med 100% ned har man ikke fulgt med spesielt godt. De har cash til Q4 2025, så kommer til å følge nøye med på utviklingen ut året og spesielt golf segmentet. Utviklingen går ekstremt godt nå, men stopper dette opp eller går feil vei, så er jeg raskt ute av aksjen. Klare tegn som man så i uae fra kurs 40,- da utviklingen stoppet helt opp og de måtte begynne nedskalering. Dette har ikke bare snudd i UAE men nå har utviklingen bra fart i usa også, fortsetter dette, sitter jeg rolig.

2 Likes

Viktig å være klar over at det ikke er “snevret inn”.
Det handler mer om rekkefølge, og da er enkleste vei markedsområder som har store vannkostnader og ‘enkle vekster’.
Golf har ‘enkel vekst’ i og med at det kun egentlig handler om å gjøre gresset grønt og tett, og store utgifter til vann (5-10mill NOK i året)

For f.eks druer til vin, må de se på avlingsmengde, kvalitet, at foredlet produkt (vin) ikke forringes, at jorden ikke får negative konsekvenser som ødelegger den for vinproduksjon osv.

Hva gjelder ørken, så er DC fremdeles i dialog med FN. Det har de vært hele veien. Piloten med verdens matvareprogram er beslektet. Videre er store statlige prosjekt i Midtøsten for planting av mange milliarder trær endel av plan for konvertering av ørken til grønt.

Derfor blir dette helt skivebom:

Fordi…
a) golf er bare en liten del av det hele, men med enorme markedsmuligheter bare f. Eks i California
b) ingenting tyder på at de ikke har er grønt fokus. Bruksområdet omfavner grønt og bærekraftig

8 Likes

Det er tydeligvis noen som ikke her helt oppdatert. Støy rett å slett.

1 Like

Er vel heller forfriskende med nysgjerrige spørsmål og refleksjoner fra andre enn kun de vante forsvinnende få.

4 Likes

Christian virker hel ved og oppriktig nysgjerrig på selskapet og situasjonen. Helt rett med fornuftig kritisk vinkling/spørsmål. Og man får en annen input og syn på selskapet, bare friskt for diskusjonen.

6 Likes

Helt enig. Men er ingen refleksjoner i innsnevret og gi DC nytt navn. Det kalles vel uvitenhet, og er ikke et spørsmål. Derfor støy når en ikke vet hva selskapet jobber med og for.

1 Like

Det kommer snart en ny emisjon her.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Svarene som blir servert til nyankomne vil i de fleste tilfeller også avhenge av om det er ektement undring eller mer en fordekt provokasjon. Bare å se på tilsvarene til @Christian i dag. Man kommer langt med ærlige intensjoner.

Resultatene har ikke uteblitt, overhodet. Løpet ble lagt i starten av fjoråret, med 5 nye pilotprosjekter per kvartal og forventet fase-3 kontrakt for Limoneira. Som gikk i boks. At TTT rokker ikke ved dette.

Forøvrig har undertegnede også solgt tidligere. Lenge før du skrev ditt første innlegg i tråden.

4 Likes

Ja, tror man på emisjon lavere enn dagens kurs, så er det vel bare å vente med å kjøpe da. Ikke vanskligere enn der. Ser du forskjellen på Christian sin tilnærming og spørsmål i forhold til det søppelet du generer? Siden jeg har vært på forumet her så har du bare bommet, kursen skulle til 7,5-8, kursen falt til 5,5. jeg har ikke sett deg komme med et eneste kritisk spørsmål basert på selskapet og det fundamentale, eneste jeg har sett er vås, søppel, trolling og dissing av andre. Helt utrolig at du ikke er kastet ut av tekinvestor enda, kvaliteten med sånne som deg blir så utrolig dårlig. Kvaliteten med sånne som Christian blir veldig mye bedre.

4 Likes

Kan ta med Aaleby her også, han er kanskje den som har vært mest kritisk til selskapet og det med tyngde, en av de som kan selskapet best, eller hvertfall kunne selskapet best.

Han er hvert fall den eneste som har fått meg til å tenke, revurdere, gått grundigere ned i materien, grundigere analyse. Han har virkelig vært verdifull, også kan man småkrangle litt siden man har veldig forskjellige meninger, men sånne krangler basert på det fundamentale gjør forumet bedre, imo. For man virkelig må gå inn i selskapet, til og med kanskje selge for å sitte på samme side og analysere en gang til om man tror man har gjort rett valg. Så selv om du begynner å gå lei forumet, noe jeg selv gjør. Så kudos til Aaleby.

2 Likes

For Noe tull. Alternativ virkelighet.