Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

I forhold til sand og støvstormer, så ser vi jo fra forskning at LNC vil hjelpe mot dette:) Nøkkelrolle

5.1.3. Reduced Erosion

Wind erosion is acknowledged as a significant soil degradation phenomenon in arid and semiarid zones. It has the potential to impede agricultural productivity, deplete nutrients and diminish soil fertility, lead to plant loss, contribute to landslide occurrences, and exacerbate air pollution, thereby negatively impacting the environment and human well-being, particularly health [34,93,94,95]. Notably, the control treatment exhibited substantially greater soil erosion compared to the nanoclay treatment. Employing nanoclay on the soil surface proved effective in fortifying the soil’s ability to mitigate wind erosion, consequently leading to a reduction in the quantity of easily erodible material [96,97]. The clay content within soil significantly influences soil aggregation, resulting in higher clay content contributing to more stable aggregates. This, in turn, can enhance the soil’s resistance against wind erosion. Research demonstrated that the effective control of wind erosion could be achieved by applying 2 gm−2 polyacrylamides to the surfaces of loam and sandy loam soils. Soils with low water content and minimal organic matter are highly prone to wind erosion, particularly during windy, dry fallow periods [98]. Nanoclay acts as a binding agent that brings together surface particles, resulting in the formation of a cohesive crust. This thin layer, generated by nanoclay, effectively enhances the soil’s ability to withstand wind forces. The nanoclay-treated surface layer of sandy soil exhibits uniformity, notable firmness, and remains crack-free upon drying, while remaining permeable to water [99]. Enhanced soil aggregate stability corresponds to a reduction in soil degradation, thereby establishing a reciprocal relationship between aggregate stability and soil degradation [96]. Nanoclay’s presence increased the soil’s volumetric water content at 300 kPa, notably enhancing water retention compared to the control. This incorporation elevated moisture storage in sandy soil. Moreover, nanoclay’s usage could potentially impact pore size distribution equilibrium and soil surface area. Its hydrophilic nature causes changes in soil properties, including increased moisture levels and the formation of micro-porosity [97].

Introducing nanoclay into soil holds significant promise for fortifying its resistance to wind erosion. Particularly, nanoclay at 2000 ppm exhibited superior wind erosion control compared to water alone. Nanoclay demonstrates a favorable capacity for shaping and maintaining aggregate structure, contributing to notable aggregate stability when introduced to soils [97]. This property plays a key role in wind erosion control via nanoclay application. The results also indicated heightened water retention in sandy soil when treated with nanoclay, compared to untreated soil. In arid landscapes, the water-holding capacities of nanoclay and its controlled release play an essential role.

2 Likes

Man kan sende Mail, og spørre på investorweb, så pleier han å ta noen oppsamlingsheat der han svarer på alle spørsmål.

Hadde blitt litt useriøst eller? Så har han vel nok av andre ting å bruke tiden sin på, så greit at han svarer i bolker når det kommer inn spørsmål:)

4 Likes

Skal lete lenge etter mer omgjengelig type spør du meg så i mine øyne hadde han glidd rett inn i histen&pisten, men samma det.

Denne delt? Nok et drypp fra Midtøsten. Spent på når første(kan allerede ha kommet?) mou’en kommer.

4 Likes

Ingen som hadde 3500kr for å holde aksjen over 7 kr er en annen måte å se det på.

1 Like

Jepp, generelt veldig lite interesse begge veier utenom noen JP Morgan kontoer som kjøper og selger til seg selv… Mange venter på klar fremgang eller stillstand/ for treig fremgang før dette caset blir interessant.

Faktisk ikke de som har presset den ned denne gangen, men clearstream kontoen, tipper det er en aktør som selger seg ut derfra.

Skal få svaret ditt snart Christian, ”hva som har skjedd på 2-3 år som gjør meg mer positiv nå enn da”.

Det er vel disse som også er i fase 2? :slight_smile:

5 Likes

Tilsynelatende ja, selv om OKS virker å være rimelig påslått når det kommer til å følge kunder med tilhørende pilotprosjekter og hva Limoneira angår har han vært fraværende (har fulgt denne Ortiz siden Lemonica opprinnelig ble nevnt). Har OKS nevnt selskapet utover at det skulle gjennomføres fase 1?

Et selskap med 2-10 ansatte
Ser ikke ut til at de har en hjemmeside

De holder blant annet til i Cadiz-ørkenen, så høyst relevant i så måte, men er nok ikke blant de større aktørene.

1 Like

Egentlig litt vanskelig (?) å vite hvor Lemonica står siden det Dc har 5(?) piloter innen sitrus.

Det som taler mest for at Lemonica er i fase 2, er at de var først av de 5.

4 Likes

De har 485 hektar med inntektspotensiale for Desert på rundt 100 mill, strategien er at de skal vokse og ta mer områder. Men blir det fase 3 kontrakt, så bli det mest sannsynlig i bolker, lik limoneira.

3 Likes

Lik Limoneira blir vel litt unøyaktig iom at de bolkene avhenger av hvorvidt vannbesparingsavtalene med myndighetene blir forlenget eller ei. En problemstilling som ikke er relevant for Lemonica. Ville forøvrig vært merkelig om det ikke endte opp med fase 3 for sistnevnte, iom at de har tilhold i et område med betydelig større vann og energikostnader enn i Yuma.

2 Likes

Ja, litt unøyaktig, poenget var at det mest sannsynlig ikke blir full scale med en gang, men større og større områder. Limoneira er mer avhengig av hvor mye som kommer inn og ut av fallowing programmet.

Fase 2 høstes inn nå, går ut fra at det er de som er i fase 2, da de umulig kan ha kommet så langt hos de andre, så kan vi fort få en kontrakt med Limoncia i løpet av året også.

For det første så ser jeg et betydelig positivt potensial når markedsverdien er redusert til 400 millioner sammenlignet med tidligere opp mot 2 milliarder. Dette gir en mye mer attraktiv inngangsverdi.

Aksjens kraftige fall skyldtes flere faktorer.
Utviklingen i Midtøsten stoppet helt opp. Ukjent marked, med en helt annen kultur enn vi er vant med. Selskapet klarte ikke å møte de høye forventningene på grunn av treg framdrift i Midtøsten, noe som resulterte til nedskalering og skifte av modell fra JV 50% til å lisensere ut teknologien til JV partner og en ny aktør i Saudi Arabia. Dette skjedde gjennom en strategisk gjennomgang.

Grønne bobler sprakk. Markedsforventninger til bærekraftssektoren justerte seg dramatisk.

Økt inflasjon og hyppige renteøkninger. Makroøkonomisk skifte medførte en flukt av risikokapital.

På grunn av disse faktorene med hjelp av at større aksjonærer begynte å selge seg ut førte til er ras fra over 40 kroner til 5 kroner.

For 2 år siden var selskapet i en helt annen situasjon, for å sette det litt på spissen, men også en sannhet, så gikk de nede der i Midtøsten med en colaflaske fylt med LNC og sprayet litt rundt omkring på noen åkre og parker. Det tok de 7 uker å påføre LNC på en fotballbane, det å påføre en golfbane LNC var bare en våt drøm langt der borte. Siden da har selskapet arbeidet hardt med å forbedre skaleringen og effektiviteten i produksjon og påføring.
Nå kan LNC påføres gjennom eksisterende irrigasjonssystemer og de kan dekke en 9 hulls golfbane på en dag. Så på den tiden har de klart å gjøre LNC kommeraliseringseffektivt.

For 2-3 år siden hadde de ikke markedstillatelse, de fikk ikke lov å selge større mengder LNC i Midtøsten, men kun mindre mengder som måtte rapporteres inn som pilotprosjekter, nå har de fått markedsgodkjenning i UAE, den fikk de vel 2H i fjor. Og det var først da de kunne begynne å selge produktet kommers, og man ser også at det først nå begynner å røre seg i Midtøsten med større påføringer/salg, jeg tror vi vil se mer og mer av dette der nede nå.

De har også fått fjernet all risiko knyttet til Midtøsten med at de har gått for lisens modellen. Ja de tjener litt mindre, men egentlig ikke så mye mindre, med tanke på at alt av kostnadsrisiko og regulatorisk risiko er fjernet, så er de i en mye bedre situasjon i et ukjent land, med en annen kultur. De hadde 50% JV tidligere, selskapet har nevnt 30% margin, så fordelt med JV partner hadde de 15% margin på profit. Nå har de 5-10% margin av all salgsinntekt partnerne selger. Rett på bunnlinjen, Mens de selv kan fokusere helt på USA, som er mer kjent og har vestlig kultur og standarder, kjent området for OKS og alt der går etter planen så langt. De har også fått msrkedgodkjenning i USA og en haug med piloter i fase 1, noen i fase 2 og et kommersielt salg til Limoneira. Betalende kunde, lik proof of concept. Company maker deal, imo. Nå har snøballen begynt å rulle, fra for 2 -3 år siden bare hatt noen snøfnugg her og der. Nå har de mye mer data, Siemens på laget og produktet er mer kjent og validert.

De har fått inn en større aktør James Thomas med følge, som også sitter i styret. Han sitter der nede og har garantert mer info en oss. James Thomas er ikke en hvilken som helst fyr. Han har over 30 års erfaring innen finans og investering og er en tidligere goldman sachs megler. Hans ekspertise er noteringer, IPOer, mergers og oppkjøp. Han vil jeg tro har en plan om å notere Desert på Nasdaq når det er modent nok og til en helt annen kurs, en kurs der han har tjent en rikelig sum penger. Han ville inn i styret og det var det nok en grunn til.

Desert hadde moment oppover og hypet seg til over 40 kroner, nå har den falt som en stein og konsolidert i godt over et år på rundt 5-8 kroner.
Jeg tror den har bunnet nå, dette blir for meg som når jeg investerte i oljeservice for 2-3 år siden, da de var på den ultimate bunn. Jeg ser egentlig samme case for de grønne boblene som har sprukket nå, de som overleverer har enorme oppsider, så er det selvfølgelig sprøsmål om hvem det blir og når de skyter fart oppover. Desert krysser av på alle punktene for et av de som overlever og blir et av de som lykkes. Så får tiden vise om det blir rett.

Selskapet har gjennomgått en betydelig transformasjon. De har gått fra å jobbe med enkle prøver og tester uten effektiv skaleringskapasitet, til å bli et selskap med flere piloter i porteføljen, skalert produksjon og påføring til et kommersielt levedyktig nivå. De har oppnådd markedstillatelse både i UAE og USA, forbedret R/R i Midtøsten, og har nå en snøball som har begynt å rulle. I mine øyne er selskapet nå et helt annet selskap enn for 2-3 år siden.

Samtidig blir tørke og vannmangel stadig mer presserende. Det er innført mange insentiver for vannbesparende tiltak, som vil bli mer synlige over tid. Selskaper som kan bidra til vannbesparing vil sannsynligvis få et enormt moment fremover. Dette gjør at jeg er mye mer positiv til aksjen i dag enn jeg var for 2-3 år siden.

9 Likes

Veldig bra skrevet og oppsummert👌

1 Like

Jeg kjøper definitivt caset for at vannbesparing blir noe av det aller viktigste i vårt århundre, men at aksjen har bunnet tror jeg er veldig tidlig å si, all den tid de nå er ca 12 måneder eller mindre unna at de trenger penger igjen.

image

Market cap 372 millioner nå, så snakker man en 30-40% utvanning i nær fremtid for å komme tilbake på komfortabel grunn.

Det man gjentatte ganger ser er at ingen store investorer gidder å kjøpe veldig mye aksjer over børs i en sånn situasjon, fordi de foretrekker å kjøpe til fastpris gjennom et børsevent heller enn å presse opp prisen i en illikvid aksje

5 Likes