Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Og da er sikkerheten enda viktigere. Skjønner jo at det er flere layers for å kunne kopiere og er enig i det som er sagt rundt det og. Likevel er det risiko. Det er bare det. Men er interessant med betraktninger rundt hvordan et selskap kan bygge barrierer og layers så bare fint om det kommer mer frem rundt deres betraktninger her :slight_smile:

2 Likes

Jeg har forsket litt på dette tidligere, forhørt meg rundt, og hatt samtaler med selskapet. Så kan gi mine betraktninger rundt dette, må bare få snøret litt sammen først.

@Morti @larslars

La oss si da at noen på en eller annen måte klarer å få tak i teknologien, prosessen og fremstillingsmetoden av LNC.

Da begynner forskningsjobben, LNC er tilpasset ulike jord og avlingstyper, den unike tilpasningen av LNC for forskjellige forhold skaper en kompleksitet som gjør det veldig vanskelig for konkurrenter å kopiere LNC, selv om de skulle besitte teknologien. Det for at de da må forstå og replikere de spesifikke blandingene for hver jord og avlingstype. Noe som vil kreve betydelig med tid og ressurser.

Det var derfor de også brukte 12 år med forskning, prøving, testing, feiling, for å forstå hvilken blanding som ville fungere til forskjellige jordtyper og avlinger, for mye leire i noen jordtyper gjorde at de fikk en vanntett skorpe og for liten gjorde at det ikke ble noen effekt. LNC må spesialtilpasses til spesifikke jordtyper og avlingstyper, noe som krever inngående kunnskap om lokale forhold. Da tar dette ekstremt lang tid å teste ut når man må ha en hel plantesesong mellom hver testing og justering. I forhold til for eksempel IT/Software der man kan gjøre mange bug fixes i timen.

Så de vil ha en ekstremt stor fordel av og være first mover, og dette vil de opprettholde hele veien med videre forskning, utvikling og mer data. De har vel 6-7 år i tilegg nå med piloter, data og perfeksjonering.

Så på grunn av denne langsomme testprosessen og nødvendigheten av tilpasning krever utvikling og perfeksjonering av LNC en langsiktig investering i forskning og utvikling som vil gjøre det mindre attraktivt for konkurrenter som ønsker raskere resultater og uansett vil henge langt etter.

Og dette er landbruk og bønder, de er skeptiske av natur og skal ha god testing og bekreftelser før de tar noe nytt i bruk, så selv om noen får tak i teknologien, prosessen, fremstillingen, ekspertisen, Know How og databasen, og de presenterer dette som et nytt produkt, men det er akkurat det samme som LNC, så skal jeg love deg at bøndene skal uansett ha dette testet før de tar det i bruk og de skal ha fagfellevurderte publiseringer, forskningsresultater etc etc. Så dette er ikke noe kinesiske ingeniører bare kan demontere, analysere for å forstå teknologien for så å kopiere. Dette er mye mer komplekst og langtekkelig og kopiere.

6 Likes

Om Syngenta var ute etter å hacke seg inn på serveren til DSRT, så ville det vel ikke akkurat være sjakktrekk å inngå en MoU med de først eller? Det er nok ikke sånn de som driver med social engineering går frem.

Når en leser meldingen er det ingenting som gir noe inntrykk av at det skal deles noe informasjon overhodet over hva LNC inneholder eller hvordan det produseres
“a collaboration to evaluate the potential benefits of combining organic and biological additives, including advanced biostimulants from Syngenta, with Desert Control’s Liquid Natural Clay (LNC)”
Det er jo ikke slik at det skal bygge om produksjonsenhetene til DSRT for å inkludere disse biostimulantene. Det er vel mer sannsynlig at det skal påføres LNC på et område som referanse, mens i et annet påfører de først LNC og deretter biostimulanter. Så skal de evaluere ut fra data de henter inn i samarbeid om de kan få f eks øke avlinger ved å tilføre biostimulantene.

Selv en MoU har noen bindende forpliktelser, og selv om det er langt fra sikkert at dette ender i noe endelig samarbeid, så synes nå jeg det er veldig spennende at et av verdens største agtech selskaper banker på døren til lille DSRT fordi de ser et potensiale til å henge på lasset der hvor LNC påføres.

Det er helt sinnsykt at for 3 år siden kunne kursen på et selskap gå opp 200% på 3 meldte MoU, mens nå ender intradag i rødt på en MoU meldingen fordi det ikke står noe om cash.

9 Likes

Egentlig dette jeg også tenker. Risikoen for at forretningshemmeligheter blir stjålet eller lekket er jo der kontinuerlig, og det er klart at DSRT er sårbare for dette

Men tror ikke MOU’en skaper noen særlig økt risiko for det. Et selskap av Syngenta’s størrelse ville vel gjerne heller gått inn for et oppkjøp tenker jeg? :slight_smile: Tenker vel også fort at om Syngenta åpner porteføljen sin for DSRT i kombinasjon med egne produkter så er det vel heller ikke utenkelig at de får en cut / skaper mersalg av egne produkter.

For øvrig er det når resten av markedet sover at en kan gjøre de beste handlene. Det er jo når markedet feilpriser aksjer at en gjør en god deal. Men selvfølgelig også en god del risiko i DSRT. :slightly_smiling_face::v:

2 Likes

Hvorfor kopierte ikke bare Mawarid?

Dagens diskusjon er bare helt meningsløst tullete!

3 Likes

Enig

Samarbeidet med Syngenta ser for ut til å ha et stort industrielt potensiale for begge parter om de lykkes med uttestingen innledningsvis og samarbeidet. Resultatene av disse undersøkelsene kan vi anta vil foreligge i 2025/2026 med oppstart i år.

Med tilgang til Syngenta sin globale organisasjon vil DS få billigere tilgang til internasjonale markeder og dermed redusere risiko. For små selskaper er det imidlertid krevende og skal jobbe med store globale selskaper. Sentral forankring i Synenta er en forutsetning for å lykkes med dette samarbeidet.

4 Likes

Er det DC eller noen av Midtøsten partnerne som leverer LNC til testingen som har startet i Pakistan?

Har du link til at testing har startet i Pakistan?

Ca 8000 aksjer ned til 5.33…ganske fascinerende hvor mye psykologi det er i dette i gamet. Klart å få kjøpt litt på 6.16

Frykt og grådighet…de to viktigste driverne i aksjemarkedet

1 Like

Vurderte kjøp i sommer men chartet antydet retest av forrige bunn (dog noe høyere).
Sammenfaller bra med nivået du skisserer. Tipper det er endel kjøpere der nede?
(medregnet meg :sweat_smile:)

Ser en klar trippeltopp i chartet.

Det er bear.

Skjermbilde 2024-08-05 kl. 11.53.49

Du så børskrakket komme ?:grinning:

1 Like

Børskrakket kom av charten til DC

Nei, følger ikke mer enn sporadisk med på makro - men flere av "vekst"aksjene jeg følger har ikke hatt oppturer når tilsvarende aksjer har hatt det over dammen. Det synes jeg var rart. Så har volum og volatilitet vært veldig lavt lenge, så jeg regnet med det ville komme en reaksjon i disse aksjene - enten ene eller andre veien. Nå er det litt tydeligere hvilken vei det ble… :sweat_smile:

P.S - Trippel tops (og topper generelt) pleier å komme mot slutten av et bullmarked.
DSRT har ikke akkurat vært i et bullmarked @Morti ?

Trippel bunn med HL:)

Det kommer etter en bull trend. Og signaliserer trendskifte.