Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Jeg ser alltid på finansiering og emisjonsfare i sånne aksjer. Absolutt all erfaring tilsier at storfisker alltid vil foretrekke å kjøpe aksjene sine til fastpris i transaksjoner heller enn å kjøpe dem i markedet.

Prisinger fra tiden med den grønne boblen og gratis penger kan man stort sett bare se bort ifra.

Det sagt, så begynner det etterhvert å bli ganske brukbart med volum som har gått ca på det nivået vi er på nå, samt en stor bulk noen få kroner opp

3 Likes

Er bull med emisjon om grunnen er masse nye kunder og oppskalering. De har penger til Q4 2025 uten inntekter. Inntekter vil komme om guiding holder. Holder de guiding fremover, så tror jeg en eventuell emisjon kommer på høyere kurs, og det er langt fra sikkert at man får være med.
Penger er ikke gratis for drømmer og selskaper som skal holde seg flytende nei. Men penger kommer til selskaper som skalerer opp og kan vise til økende kundemasse. Så kommer helt an på hvilken type emisjon som kommer det, kriseemisjon eller bull emisjon. Krise så er jeg ute lenge før den kommer.

Blir en spennende uke for chartet, om den stenger på over 7 på fredag begynner det å se litt mindre depressivt ut


3 Likes

Var noen som hadde delt link til testingen i pakistan på facebook gruppen https://
https://www.facebook.com/groups/195836212306971

1 Like

Det er litt morsomt å lese i Capsol kanalen at de har signert 2 piloter som skal vare over et år der full skala potensiale er inntekt på 220 mill, de har haugevis av konkurrenter som kjemper om det samme potensiale (liten sjanse for at Capsol vinner dette) og Sb1m skriver at dette vil være substansielt for selskapet om de får full skala prosjektene.

Til sammenligning har dsrt en mcap på 375 mill, har signert 20 piloter og de 5 første har inntektpotensiale på rundt 350 mill. Da har de 15 til, så tipper de har inntektspotensiale på godt over 500 mill og signerer fortløpende kvartal fir kvartal, forskjellen er at Capsol melde pilote, det gjør ikke desert, i tillegg får de muligens en pilot med FN og har lisenserinntekter fra gigantisk potensiale i Midtøsten, der vi vet de har 2 piloter og en MOU med større prosjekter. Og det beste er at desert ikke har konkurrenter.

Nå er ikke jeg ekstremt godt opplest på Capsol, så det er sikkert andre momenter her, men ut fra dette, så ser jo dsrt meget mye bedre ut da, og de har et mye større markedspotensiale også. Desert virker som en no brainer i forhold.

1 Like

@jobbis
I Capsol sitt tilfelle så betaler kunden for piloten

According to our understanding, the terms of the contract are in line with CAPSL’s general expectation for test unit campaigns, meaning revenue of EUR 150-250k/month, though utilization will probably not be 100% through the 12-month period. Assuming 10 months of CapsolGo operations and 5 months of liquefaction unit operation, we arrive at an estimated contract value of roughly NOK ~30m. Keep in mind that CAPSL generally expects EBITDA-margins of ~50% for test-unit campaigns.

Og CFO forteller at han ikke kjenner til at det er konkurrenter i det tilfelle som ble meldt i går. Det betyr nok i så fall at det er en pilot med klare suksess kriterier som da går inn i en avtale på et eller annet tidspunkt ved oppnådd suksess.

Ja, det er det jo i desert sitt tilfelle også, kanskje ikke så mye i fase 1 piloten, men litt mer i fase2 piloten. Desert er det jo snakk om vesentlig flere piloter også, 25 kanskje nå og stigende.

At de ikke har konkurrenter? Det står jo om Capsol blir den valgte teknologien, og det er vanlig at sementfabrikker tester flere teknologier. Et kjapt søk så finner jeg flere konkurrenter innen sement segmentet, Carbon Clean, Leilac, Svante, C-Capture, blant annet, og det er flere. Han mener dette ikke er konkurrenter? Men for all del, jeg sier ikke at Capsol ikke kan vinne den kontrakten, det kan de jo absolutt gjøre. Var bare litt morsom sammenligning.

@jobbis «Kanskje ikke så mye for fase 1? «Har du en kilde her som som i det hele tatt nevner evt inntekter ? Hvor mye betaler kundene for stage 2, kan du dokumentere ?
Og generelt har Capsol konkurrenter, men ved piloter har kunden valgt å betale en god del for test systemene og da sier CFO at de ikke kjenner til at de har konkurrenter i denne casen

Vi jobber en del med piloter på min arbeidsplass. Kundene betaler for disse og vi er også enig om suksesskriterier i forkant. Hvis de oppnås blir det avtaler.

Kilden er selskapet, les a rapporter. Fase 1 er små prosjekter som de ikke skal tjene på, men la kunden få teste ut produktet, så her blir det jo ikke så mye inntekt, fase 2 får å vise skalerbarheten og virkning på litt større området, så her blir det litt mer inntekter. Ble vel 1,8 mill fase 2 til limoneira f eks. Også til slutt fase 3, som skal være større implementeringer.

Ja, masse komkurrenter til Capsol, tviler sterkt på at sementfabrikker ikke tester flere teknologier ut, for så å velge den som passer de best.

Men nok om Capsol her, var bare for å sammenligne potensiale og mcap:)

Testanlegget til Capsol koster selskapet bak sementfabrikken 30 mill NOK. Høres det plausibelt ut at de tester flust av teknologier før en vinner kåres? Om det i det hele tatt er praktisk mulig :man_shrugging:

Ellers merkelig å dra inn Capsol. Er selv ikke i tvil om at potensialet til DC overgår mye av det man finner på Oslo Børs, men er det nødvendigvis relevant for en eventuell investeringsbeslutning her og nå? Capsol er kun få måneder unna å få teknologien implementert ved Stockholm Exergis biomassedrevne kombinerte varme- og energianlegg (CHP) i Värtaverket i Stockholm. I tillegg til at selskapet er fullfinansiert. Noe som minsker nedsiderisikoen betydelig.

Samtidig er Capsol så godt som enslig svale som børsnotert selskap innen karbonfangstteknologi. Globalt vel og merke. Som er rosinen i pølsen om selskapet viser seg konkurransedyktige innen en bransje som bør få eksplosiv vekst i årene som kommer.

Point being; Capsol er etter mitt syn et hakket mer modent selskap kontra DC. Som gjør at man beveger seg mot epler og pærer. Oppsidepotensialet er betydelig større best case hos sistnevnte, nedsiderisikoen er mindre på kort sikt hos førstnevnte. Både Capsol og Desert Control bør kunne ha en lys fremtid.

2 Likes

Ja det er sannsynlig at SCHWENK vurderer flere CCS-teknologier, selv om de har inngått demstrasjonskontrakt med Capsol. Det er hvertfall vanlig praksis etter hva jeg har hørt, at de tester ut flere tekonlogier før de tar en endelig beslutning om hvilken teknologi de skal implementere i full skala. Det er vanlig standard i industrien.

Capsol er kun få måneder unna å få teknologien implementert ved Stockholm Exergis biomassedrevne kombinerte varme- og energianlegg (CHP) i Värtaverket i Stockholm. Hvor stor er denne kontrakten? Er de fullfinansiert til oppskaleringen som trengs?

Jeg er enig med deg, synes bare det var litt morro å dra sammenligningen mcap og kontraktpotensiale på 220 mill med desert control sitt potensiale og mcap.

@jobbis dette var skivebom og kan du ikke bare la Capsol ligge, ihvertfall i denne tråden som handler om DC

Hva er skivebom? Dere som fortsetter, sykes sammenligningen er interessant jeg. Skrev nok om Capsol, men dere fortsetter.

4 Likes

Check. Ligger et pent lite opplegg der nå, men ingen bekreftende signal avgitt enda.

4 Likes


De virker klar for q2 på tirsdag i hvert fall. Blir spennende å se fremgangen og om det kommer noe bra ukjent info :+1:

4 Likes
1 Like

Straks kvartalsrapport. Ferdig lastet med aksjer. Håper de kan vise til litt kroner inn på konto fra Midtøsten, at det skjer spennende ting i USA, og at rapporten fra Arizona University kommer med gode nyheter.
Har trua på at det er smart å være ferdig lastet og at 2 års tålmodighet nå gir litt positiv action:-)

7 Likes

Hvis du håper på noe særlig med inntekter fra Midtøsten tror jeg du blir skuffet. De har så vidt begynt å rulle ut, det vi vet er vel at de har rullet ut 3mill liter lnc, ca samme som til limoneira. La oss si de tok 2 mill for dette da, så kommer det mellom 100-200k til oss. Men de har i det minste begynt å rulle snøballen. Håper vi får vite litt mer om de high end golfbanene, skulle jo få vite mer etter sommeren, så kanskje litt tidlig enda. Du glemte UN og pilotprogrammet der, det er ikke skrevet pilot kontrakt enda, da hadde det vært meldt, så mulig vi får noe info om hvordan de ligger an der.

Jaja 500k er penger det også. Er dette inkludert Limoneira, den bikka vel såvidt over til April? Må jammen ha enorme volum skal det bli noe særlig utav dette. Men bra de øker produksjonskapasiteten! Runway ut neste år sånn ca? Bør akselerere inntektene i andre halvår hvis ikke blir det emi.