Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Hvis de dunker inn en betydelig avtale, og gjerne enda en, så tror jeg virkelig vi kan oppleve ganske heftig rally. Mange som sitter på sidelinjen. Men først da vil det bli sving på sakene. Holder ikke med en ny knøttliten en, heller ikke to. Evt kan en strategisk flertrinnsrakett med rett type kunde gi en del fart også.

Uenig.
Trenger ikke beløp
Nok med tro på store tall

[quote=“Aaleby, post:2950, topic:39047”]
“Betviler i utgangspunktet ikke at OKS er hel ved, overhodet. Men han bidro sterkt til å forlede markedet til å tro at alt var i skjønneste orden i UAE. At det kun handlet om treghet i systemet.” Så vidt jeg husker, var du selv en av dem som ble forledet den gangen og som viste minimal kritisk sans, mens jeg var kritisk til den manglende framgangen.

1 Like

Jeg var vel først og fremst den som påpekte gang etter gang at her vil ting ta tid (skrev sommeren 2022 at man ikke burde forvente inntekter av betydning før 2024). Mens du og alt for mange andre gikk rundt og drømte om at ting ville skje rundt neste sving. Så nei, forledet blir feil. Men for stor tiltro til åpenheten til OKS stemmer nok.

2 Likes

Og her er vi, nå har de guidet at ting vil skje rundt neste sving, halve august, september, oktober, november, desember. 4,5 måned. Kontrakter, større implementeringer i Midtøsten, fagfellevurdert artikkel, mye tyder på signert UN kontrakt, og muligens flere strategiske samarbeid, hvor mye har produksjonseffektiviteten økt siden da, 30 gangern? Implementeringseffektiviteten og know howen. De hadde ikke produkttillatelse engang på den tiden, nå har de i uae og usa. Folk har ventet i 2-3 år på dette og er så skamslåtte av kursennedgang at de nekter at det kan skje. Jeg tror om dette som er guidet rundt neste sving kommer plass nå, så ligger ikke kursen her nede lenger. Men dere venter vel fortsatt på enorme inntekter da, kursen kommer til å gå før enorme inntekter er mitt tips. Men helt klart mindre risiko å satse på equinor enn desert og Capsol.

2 Likes

@Hayen så du mener det blir FOMO på det grunnlaget vi er på nå da, hvor blir den av da?

1 Like

Kunne tjent uhorvelig mye mer på NTI om egen risikovillighet var på tilsvarende nivå som for et par år siden. Hadde samtidig tapt omtrent alt i Ulti. I Capsol er det forsvinnende få fallgruver på kortere sikt. Og en ok oppside. Som er tiltalende. For mitt relativt sett nye meg, hvor det mest av alt handler om å ha kontroll på grådigheten. Har ingen ambisjoner om å makse mulighetene ut av DC. Lykkes selskapet og man vil kunne høste av en massiv oppside selv om kursen dobler seg fra dagens. Null stress.

2 Likes

Det er _veldig _mye i dagens rapport/ presentasjon som kan skape fomo når det har fått modnet litt, enten flere faktorer sammen eller alene.

Noe av dette har både @jobbis og jeg kommentert, men det er mye mer.

1 Like

Nja, de har ingen stor kontrakter enda i Capsol heller, jeg eier der selv, men ser på den som høyere risiko enn desert. Tror fort FOMO kan komme i Capsol også, karbon markedet er enormt, men de har komkurrenter og ikke minst haugevis av selskaper som forsker på teknologinrukdt dette. Desert har markedet, ingen konkurrenter og en like stor nødvendighet om ikke større enn karbonfangst, konkurrenter er mye mindre truende i desert imo.

Jeg har null tro på noe FOMO på det grunnlaget vi er på nå. Ref min post over her

Jeg sier ikke at det er FOMO nå, jeg sier at desert har grunnlaget på plass til at det kan komme FOMO, men da må det bli trigget av en eller flere ting, markedstrender, større investorer får interesse, institusjonell interesse, makro som gir bransjehype, store kontrakter, partnerskap, mediedekning,. Det de har på plass som kan skape FOMO med hjelp av det over er lav likviditet i aksjen, sjelden vare, banebrytende innovasjon, skalerbar teknologi, nødvendig teknologi. Så jeg sier bare at desert er en veldig god kandidat det fort kan komme FOMO i. Er du ikke enig i det da? Nå er vi på motsatt ende, ingen som har fomo eller stresser for å komme seg inn her nå vel?

Har vært edruelighet innbakt i Capsol hele veien, kanskje foruten tiden rundt notering. De større aksjonærene har neppe posisjonert seg for at det skal komme kontrakter flygende på kort sikt. Og det har aldri vært antydning til fomo. Kort sagt; en ganske så kjedelig aksje som har gått under radaren i lang lang tid. Hvor det bør være forsvinnende lite som er innbakt i kursen på kort sikt. Som henspeiler risikobildet. Inntil CapsolGo-enhetene har modnes og det oppstår forventninger om kontrakter på bakgrunn av disse.

I DC er det i mye større grad snakk om make it or break it. Hvor man fortsatt ikke aner når den første kontrakten av betydning (i kroner og ører) kan forventes.

Støttes 100%.

2 Likes

Det må komme noe som utløser det i så fall. Tror ikke det bare kommer FOMO basert på Q2

Mener du Q2 er blottet for info/signaler om potensielle triggere som kan utløse fomo?

FOMOen kommer vel når kursen begynner å gå, all we need is the catalyst :v: Veldig spennende utvikling synes jeg, fremstår for meg som at ting går på skinner og at det er et spørsmål om tid nå før kontraktene tikker inn. :blush: Så vil tiden vise :slightly_smiling_face:

2 Likes

Hvis de lander noe av det, og mer enn bare en ny knøttliten en, så ja. Men ikke bare plutselig bare basert på det vi vet nå

Hvis det er edruelighet i Capsol, hva er det i desert da? Desert har fått markedsvalidert teknologien, betalende kunde, desert har flere ben å stå på, jordbruk, landskap, sandstormer, støvspredning, ørkenspredning, så de er ikke totalt avhengig av å lykkes på et området. Capsol har noen piloter de er avhengig å lykkes med, mye mer binært case. Desert har 2 frivillige selskaper som jobber med å markedsføre, salg, produksjon, implementering desert sitt produkt og betaler cut av salgene. Du vet jo når de guider større kontrakter, golf kontrakter i slutten av året, citrus og daddel var i fase 2 Q1 i år, så der kan man vel regne seg fra til H1 2025. Du har en større investorer i desert også, som hamstrer aksjer og som sitter mye nærmere begivenhetene enn oss. Jeg kan faktisk ikke fatte at du mener desert er høyere risiko enn Capsol.

Og dette er ikke støy, det er lærerikt og interessant å høre andre sine vurderinger av selskaper vurdert opp lit hverandre, nyttig og bra info. Så lenge det er skikkelige velbegrunnede meninger, som Aaleby har.

2 Likes

Er det noen som har sagt det?

Men at det er nok info i dagens presentasjon/rapport, til at det kan få noen ned fra gjerdet, og kjøpe aksjer - det tror jeg.

Bare føler det er en viss uenighet om det vil bli FOMO nå før det kommer inn noe eller om vi faktisk må vente til det kommer noen meldinger. Jeg tror mest på det siste. Oppdateringer fra det med verdens matvareprogram er jeg spent på