Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Ja, vi kunne tenkt oss et større tall nå, men over tid tror jeg det betyr nada. Totalen til Limoneira blir nok veldig stor når vi regner sammen om noen år.

Det er vel fordi LNC ikke er det eneste Limoneira tester ut. Det har de vel gått ut med selv, at de kjører flere ulike prosjekter samtidig?

De har tidligere testet bruk av kompost. Som viste seg lite hensiktsmessig. Må fraktes med en lastebilkonvoi og lar seg ikke regne hjem. Heller ikke miljømessig. Utover dette er de selvsagt langt fremme i bruk av dryppsystemer. Men dette går på siden av bruken av LNC. Kan ikke huske å ha fanget opp testforsøk av andre teknologier som kan sammenlignes med LNC, hvor formålet er å begrense handicapet av å dyrke citrus i ørkensand. Må gjerne opplyse i så måte.

4 Likes

Kan det være at DC må skalere opp sin egen bedrift før de kan ta på seg en kontrakt av den størrelsen?

Absolutt et plausibelt poeng :+1:

Positive ordelag


4 Likes

Får nok mange svar når q rapport kommer, de pleier vel å ha presentasjon med Q/A session

2 Likes

Når de meldte at de forventet large scale roll out med start i Q4 (800 acres og 70k trær) og bredere muligheter for 1300 acres og 120k trær? Så ender de opp med skarve 6500 trær?
Tror det må være andre variabler enn skalering av bedrift som resulterte i en meget skuffende melding for aksjonærene basert på ytringer fra selskapet.

Reagerte selv på størrelsen på Limoneira avtalen. Det viktigste her er «Proof of concept». Og det alene er selve dør åpneren. Men, det gir meg en følelse av at hele selskapet er i spill. Olesen Sr, døde her forleden og det sies at når Gud kommer med døden, kommer djevelen med arvingene. Det er vel ikke bombesikkert at Olesen Jr og familie har den samme kondisjonen til å sitte med aksjene videre etter å ha være med på reise -/+ 15 år.
Min følelse etter å ha sittet på gjerdet med aksjene mine etter ca 2,5 år er at selskapet roper etter en sterk partner. I Norge er det vel kun Yara som kan ta det videre med gjensidige synergier. Og jeg tror også at om Limoneira hadde gått inn tungt så hadde de ikke hatt kapasitet til andre piloter og prosjekter. Min «ville» gjetning er at selskapet blir solgt før Påske.

6 Likes

Trist utvikling på gjennombruddet. Får håpe de har noe mer å dra opp snart!

Sendte en mail til OKS og fikk et utfyllende svar tilbake:

"Først av alt, tusen takk for gratulasjonen. Det at Limoneira går videre til kommersiell utrulling uten engang å kreve kontrakter med betingelser om krav til resultater, betyr at de er forbi pilot- og testfasen. Det er svært positivt at de nå håndterer LNC-innkjøp via standard innkjøpsordrer, slik de gjør for all annen etablert og godkjent teknologi de investerer i fra sine etablerte leverandører. Dette er derfor en viktig milepæl, og vi ser frem til de mulighetene dette åpner for.

Før nye teknologier får bred markedsadopsjon, er “the law of diffusion of innovation” og den velkjente “bell curve” gjerne sterkt gjeldende. Det å tidlig vinne gjennom hos innovative selskaper, som gjerne bare utgjør 2,5% av markedet, er viktig fordi det er disse aktørene såkalte “early adopters” ser til. Disse er ofte avgjørende å vinne før nye løsninger får innpass hos “the early majority” i markedet, som igjen er dit man må nå for å få bred markedsadopsjon. Limoneira er helt klart en leder i “Innovator”-kategorien, noe som er et viktig signal til andre som “sitter på gjerdet” til noen andre har implementert først.

Når det gjelder din bekymring om Limoneira og de strategiske endringene de har gjennomgått, er det viktig å forstå at forretningsmiljøer og strategiske beslutninger kan endre seg raskt basert på en rekke faktorer, inkludert markedsforhold, operasjonelle betingelser og endringer i selskapets langsiktige strategi (derfor inntar vi for eksempel «cautionary notes og disclaimers related to forward looking statements). Selv om vi er i kontinuerlig dialog med ledelsen og personer som Edgar Gutierrez for å holde oss informert, kan endringer fremdeles komme uten forvarsel eller utvikle seg annerledes enn forventet – spesielt når man jobber med børsnoterte selskaper som Limoneira med strenge krav til informasjonshåndtering. Det er ikke unaturlig at selv et internt “farming operations team” ikke kjenner til saker som f.eks. styrebeslutninger om å avvikle en ranch før det skjer.

I forhold til meldingen fra november 2022 ble den vurdert som en informasjonspliktig sak med orientering om verdien av piloten. Det ble i tillegg delt informasjon (som for øvrig var offentlig tilgjengelig) om hvor store områder Limoneira hadde – som ville kunne ha potensiale for LNC basert på suksess av piloter. Fra selskapets side ser jeg ikke dette som å smøre tjukt på. Det er mulig markedet hauset dette mer opp, og vi fulgte i tillegg opp ved etterfølgende anledninger med informasjon om at vi ikke anså det totale potensialet som noe Limoneira ville rulle ut i ett stort prosjekt, men at det ved suksess ville bli en utrulling som ville fordeles i ulike etapper over lengre tid. Vi har løpende fulgt opp med realitetsorientering og delte som eksempel ganske detaljert informasjon om hvordan et videre forløp i Yuma kunne utvikle seg med utrulling over tid i takt med fallowing-programmer etc. i forbindelse med Q3-2023 rapportering.

Når det gjelder fallowing-programmer, fungerer det slik at myndighetene i disse programmene betaler bønder for å legge arealer fullstendig brakk for å ikke bruke noe vann. Det betyr at det er ulovlig å tilføre en eneste dråpe væske på disse landområdene før perioden for programmet er over. Dette kan dreie seg om store beløp, opptil $2800 per acre per år i ren “fallow” betaling fra myndighetene - noe som er betydelig mer penger per acre enn det en bonde typisk kan generere i “farming profit” per år. LNC benytter bondens vann til produksjon og er også hovedsakelig en væske, så det er ikke anledning for å behandle områder som er under fallow-program. Yuma-ranchen har vært under slike programmer for deler av landområdene, og dette programmet har stadig utviklet seg i takt med at myndigheter har økt innsatsen for å redusere uttak av vann fra Colorado-bassenget. Noen områder hos Limoneira har fått utvidelse i tid og varighet under perioden, og det er politiske diskusjoner som selv ikke Limoneira kjenner utfallet av som kan åpne for at mer areal kan inntas i fallow-programmer for 2024-25. Det gjør at det er helt naturlig å ta utrullingen av investeringer som LNC stegvis. De 60 acres som nå rulles ut før april, er områder de også har investert i oppgraderinger av, de består av trær som har betydelig gjenværende levetid, og det er i nyere tid implementert drypp- og sprinklervanning. (Hele Yuma-ranchen var opprinnelig vannet med “flood irrigation”, dvs. fra kanaler som det åpnes porter fra som dermed flommer hele blokker med vann. Fallow-programmene har spesifikt fokusert på slik type “flood irrigated land” som benytter Colorado-elvens vann). De arealene vi nå skal behandle i første omgang er ikke lenger på “flood irrigation”, og dermed er det større sikkerhet om disse i forhold til nevnte fallow-program.

Angående spørsmålet ditt om det underliggende besparingspotensialet, er det viktig å huske på at de tallene som ble delt tidlig om dette var basert på Cadiz (som var den initielle LOI). Ulike faktorer vil naturligvis være annerledes for Yuma, som en helt annen farm i en annen stat. I Cadiz var det for eksempel grunnvann hvor forbruk av diesel for pumping kom i tillegg til kostnaden av vannet, mens Yuma er kanaler hvor gravitasjon driver vannet frem uten behov for diesel pumper, med betydelig lavere vannkostnad som eksempel. Det er derfor viktig å forstå at ulike faktorer vil spille inn for ulike lokasjoner, og det er positivt at vi kan skape grunnlag for lønnsomme investeringer under ulike scenario.

Til slutt vil jeg bare repetere viktigheten av at Limoneira går videre med implementering av LNC som den første rene kommersielle utrullingen som passer videre fra pilot- og testfase, og de signaler dette sender."

28 Likes

Hvor stor er risiko (worst case) ?
Hva er % sjanse for at selskapet ikke klarer å generere nok inntekter, slik at det er borte om f.eks 5 år?

1 Like

Risikoen er åpenbart tilstede, men da skal selskapet feile totalt med å nyttiggjøre seg av et betydelig marked som vil oppnå merfortjeneste av å investere i LNC.

2 Likes

Takk for deling @Aaleby
Oppfatter ikke OKS som like fremoverlent som tidligere. Mener han går litt tilbake på tidligere delte ytringer. Var nok mange som tok et bet på Limoneira «kontrakten» som nå hiver korta uten særlig nevneverdig tap. Blir nok å sige videre ned til neste eventuelle melding fra MDC SDC
Dette vil ta lang tid for oss med mye investert. Ikke går det ann å liste seg/redusere seg ut eller.

2 Likes

Kan godt ta feil, og listene vil vise imorgen kveld, men tipper det er et fond som kaster kortene.

Takk Aaleby!

Enig i det. Det er nok mange som ville ta en hurtig gevinst på Limoneira kontrakten og som kjøpte seg inn på bakgrunn av det. Som deg er jeg også tungt lastet i aksjen, men har ingen intensjon om å forsøke å liste meg ut. Tålmodighet er en dyd…og jeg har fortsatt stor tro på at enden på visa blir god👍

Sånn da doblet jeg posisjonen, det er ganske morsomt å lese negativiteten her (tydelig var det større forventninger til kontraktstørrelse enn hva jeg trodde) i forhold til optimismen i bransjen og på LinkedIn. Jeg tror dette var en meget positiv melding for langsiktig vekst og åpner enorme muligheter videre. Så da handler jeg litt på frykt og irrasjonalitet i markedet her nå, så får vi se hvor bunn i papiret er. Det er hvert fall ikke tvil om at selskapet fundamentale utvikling og aksjekurs har en negativ korrelasjon og da pleier det å være snart å kjøpe aksjen.

5 Likes

Blir nærmest skuffet om et fond ikke har investert mer langsiktig i et selskap som Desert Control. Gårsdagens melding var en smell for alle som hadde kortsiktige ambisjoner, men samtidig et klokkeklart tegn på at selskapet er på rett vei.

Når ikke det kommer inn penger blir det vel å leve på emisjoner? Og man kan jo bare se på argeo åssen emisjoner blir motatt i utviklings selskaper. Og der var ett selskap med hundre millioners kontrakter og med en stor fisk som ville inn. Det var nesten halv pris i siste emi.

1 Like