Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Det er under nok 1 mill som sender kursen ned 9% sånn er det i illikvide aksjer.

En løsning på finansieringen er det eneste som kan få meg til å investere i Desert Control igjen. Og det har jeg sagt siden kursen var på 20-tallet. Greit at inntekter skal komme på sikt, men det går fryktelig seint, og de trenger å bygge balansen for å klare å skalere opp.

3 Likes

Nå er det i praksis lenge til finansiering blir en mulig utfordring.

Det er også varslet/ventet inntekter fra Midtøsten i år, og dette vil være i realiteten være penger rett inn på kontoen til DC

Nå kan du ikke ha fulgt mye med? De har sikret finansiering fra til H2 2025 og guidet cash positiv innen den tid. De sikret finansiering for noen måneder side, så litt tid synes jeg vi får gi dem. Vi får følge med på om kontrakter begynner å rulle inn i år:)

Dette har vi helt seriøst snakket om siden 2021. Èn av grunnene til at jeg er avventende, selv om jeg synes konseptet og alt dette er kjempeinteressant. Ingenting ville vært bedre enn at Desert Control tok verden med storm, men det tar tydeligvis lengre tid enn noen av oss hadde trodd for flere år siden, og da blir finansiering en issue, uansett om det er 3, 6 eller 12 måneder til de eventuelt trenger å fylle på kassen.

EDIT: Ang. cash-situasjonen, så kan jeg godt gjenta at jeg tror de vil tjene penger i løpet av de neste 12-18 månedene, det tror jeg helt sikkert at de vil, men spørsmålet er i hvilket tempo de kan øke inntektene. Basert på det vi fikk vite nå, så vil dette også ta tid, det sier jo også OKS indirekte i mailen som er limt inn over. Og jeg tror fortsatt de må bruke mye penger for å skalere opp og være klare til å vokse både hos eksisterende og nye kunder. Og da kreves det mer styrke i balansen enn selskapet har nå.

1 Like

Antar du følger såpass med at du vet at finansiering ikke blir et tema i år

1 Like

Han følger ikke med, han har ikke fått med seg at de har sikret finansiering fram til h2 2025. Så etter hva han skriver selv, burde han kjøpt nå.

3 Likes

Fant dette på Neom sin Facebook side. Ser man rundt trærne som er plantet her, er vel det slik man planter når man påfører LNC?
Dette er i byen Alula og hvor hotellet Habitas ligger.

4 Likes

Skal ærlig innrømme at jeg trodde ny runway var til H1-25, ikke H2-25. Men poenget mitt er likefullt at de trenger å styrke balansen for å kunne øke veksttakten, og jeg har ingen tro på at de ikke vil ha behov for å hente mer penger.

1 Like

Ja, det er et mulig moment. Samtidig har DC god nok kapasitet pt til å kunne generere hyggelige inntekter/volum LNC

I Midtøsten vil evt oppskalering finansieries av H-EART og Mawarid. De vil evt kjøpe inn nye enheter/clustre.

2 Likes

Ja, det er en annen sak. Men det er ikke lenge siden de sikret finansiering og gjorde grep med å lisensiere ut til Midtøsten, Saudi og Mawarid, så finansieringen du har snakket om i 2 år, har jo kommet. Må jo gi de litt sjanse på å levere kontrakter da, ikke slakte guidingen med en gang. Men du har selvfølgelig full rett til å mene de ikke vil levere, og det er ingen garantier for at de klarer det. Nå har de startet kommeralisering for dager siden, fått sin første kontrakt og begynner å få ferdig piloter som forhåpentligvis materialiserer seg til kontrakter, så vi får følge med om de levere på kontrakter framover og om det kan komme noe snacks fra Midtøsten. Det er jo nå de skal begynne å høste de små dryppene. Husk at selskapet er gjeldsfritt også, så kommer det kontrakter så vil det bli lettere å få lån, et selskap med inntekter, har bare sunt av å ha litt gjeld. Så først og fremst så får vi se om piloter materialiserer seg til kontrakter, imo.

2 Likes

Tolker det dit hen at markedet tror det vil bli veldig vanskelig å close dealer til tross for mange caser i pipeline

2 Likes

Ja, så det er det de må motbevise nå. De har guidet 50% av piloter skal materialisere seg til kontrakter.

1 Like

I så måte, var det et ekstremt viktig signal å få huka den første nå og kanskje den viktigste.

Og hvordan vet du det? Hvis de bare har penger til H2 2025 så vil det være totalt uansvarlig å vente til 2025 med å fylle på kassen. Jo lengre de venter jo lavere må kursen de henter inn penger på.

2 Likes

Vi kan ta en prat 311224

Å sikre finansiering betyr nok noe annet enn du tror. For det betyr ikke at de ikke må hente inn penger før H2 2025 i hvertfall, hvis du trodde det.

1 Like

Vel, etter å ha vært 33 år på børs, har jeg nok lært et og annet

Siden H2 begynner i 31.06.25 så kan vi jo snakkes da heller.

Enten så tror man på selskapet og de har guidet cash positiv før de er tomme for cash, da trenger de ikke hente penger, da kan de låne til videre oppskalering. Enten så leverer de, eller så leverer de ikke og de må hente mer penger. Mye vil skje før ny finansiering blir et aktuelt tema. Det kan komme flere kontrakter, det kommer validering fra arizona etter de har samlet data i 2 år, det vil si Mars. Det kan komme spennende kontrakter fra midøsten, der er det svære prosjekter på gang. Verden kommer ikke unna at vannet vi har må spares på, mye viktigere enn all annet. water scarcity blir kanskje det viktigste tema og som det må fokuseres mest på framover. Jeg tror Desert blir en del av dette og det kommer enorme mulighet og kontrakter, jeg tror ikke vi kommer utenom desert control, for vi må også sikre matproduksjonen. Så lenge vi ikke har andre løsninger så tror jeg Desert blir en mega vinner i dette kappløpet.

Her blant annet:

Blir et enormt fokus på dette i tiden fremover, for uten vann er mennesket ferdig.

4 Likes