Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Dette er et svært godt poeng. Med muligheter for gunstige grønne lån knyttet opp mot lønnsomne prosjekter. Det meste løser seg om de lykkes med å omforme 50% av fase 2 pilotene til større kontrakter.

1 Like

Dette er også feil. De kan ikke og har heller ikke lov til å vente med å hente inn penger. Å være cash positive betyr ikke at de ikke kan trenge penger for å holde sine fremtidige forpliktelser.

Lån er selvsagt en løsning kortsiktig. Jo mer lån jo vanskeligere er det å hente inn penger til en ok pris.

1 Like

Det er ikke et aktuelt tema enda, går selskapet i pluss før det blir nødvendig å hente penger så er det fullt lovlig å ikke hente penger, da kan de låne til oppskalering, tjene enda mere penger og til slutt er de yara.

1 Like

Det høres ut som at du ikke vil at selskapet skal hente penger. Men det vil være det beste for selskapet og aksjonærene på sikt. Hvis de har lite penger og lever “på nippet” så er det ingenting som er værre for kursen enn det.

1 Like

Tiden får vise hva jeg vil, det er ikke et aktuelt tema enda, de har strukturert seg og finansiert seg til H2 25 nå, ut Q2 25, så får tiden vise hva jeg vil, det kommer an på kontrakter og inntekt de får, er denne sunn så er det bedre å låne, om selskapet er negativ korrelasjon med aksjekursen, følger kursen utviklingen, så er det det fint med en emisjon. Vi får vente å se, Morti. I selskapet tid til å gjennomføre den strategiske planen nå. Må si jeg er meget fornøyd med starten, plukke den første komersielle kontrakten er en milepæl og viktig betydning for fremtidige kontrakter.

For å si det sånn, leverer ikke selskapet, så komme jeg ikke til å sitte å vente på en kriseemisjon. Men som jeg ser det nå, er dette starten på kommeralisering, det er nå det begynner også får vi se om selskapet leverer.

Merk hva Gutierrez sier, dette er ikke en smågutt i bransjen.

1 Like

100% enig. Et underfinansiert selskap i tidlig fase er det verste som fins. Poenget med å være investert i DC per i dag er derimot troen på at selskapet er modent nok til å begynne å kapitalisere på teknologien. Som vil åpne flere muligheter og gjøre selskapet betraktelig mindre sårbart.

Samme kanten rundt trærne som de har brukt å gjøre ved LNC.
Bra funn med bildet. Kjekt å se:-)
Virker som det er action nede i saudi området. Blir spennende å høre hva de sier om dette i kvartals møte 22. Februar.

Nå har vi en tidligere Goldman Sachs man på laget, skin in the game. Med spesialisering i publiv offerings. Tror han har rimelig kontrol på dette momentet.

Ja , og det er viktig.
Avtalesummen i den første kommersielle kontrakten kunne vært større, men Limoneira har “ringt inn og bestilt” LNC utifra et behov de kjenner her og nå.

DC har også hatt pilot med en annen aktør innen sitronbransjen. Når Limoneira har bekreftet nytteverdien for sitroner, vil da neste aktør kjøre en liten ‘stage 2’ før kommersiell avtale? Eller er det like greit å gå til en mindre ‘stage 3’ ?

5 Likes

Som opererer i Cadiz-ørkenen, hvor nytteffekten av LNC er betraktelig større enn i Yuma:

Jeg pratet med en landburksingeniør for noen år tilbake, mener jeg nevnte det her også. Han sa det er ekstremt vanskelig å komme med nye produkter innovasjoner inn i landbruksmarkedet, de er så tro mot det de har og det som fungerer greit nok. En tommelfinger regel var at man brukte minst 10 år for et nytt produkt å få aksept i markedet. Så det at Desert har kommet til kommeralisering og begynner alleredet å få aksept av markedet er ekstremt godt gjort. Det har vel med at Limoneira er offensive i å prøve ut nye ting, de har godt med dokumentasjon og validering av produktet, og det blir bare mer og mer validert. Fokus på vannsparing blir bare mer og mer på dagsorden så landbruket blir nå tvunget over til nyskapning og det er et produkt landbruket faktisk kan tjene penger på nå og med tanke på at vann blir hvert fall ikke biligere fremover. Men det er helt unikt at det har gått så raskt, sier de som kan dette.

2 Likes

Var det ikke forventet allerede i januar, men at det var SDC og MDC som måtte meldte det på egne ben?

OKS sa i podcast at de begynte kommeralisering i midøsten i Januar måned.

Denne @Hellcat :

Og dette sammenfaller godt med uttalelesen @jobbis henviser til

OKS er på roadtrip over there i nuet, men tar kontakt senere for en chat. Informerer foraet om det viktigste rundt samtalen ved første anledning.

10 Likes

Er vel mye der utfordringen til OKS og selskapet ligger. Ingen tvil om at LNC vil tvinge seg frem over tid, men utfordringene er gjerne betydelige. I hvilken grad skal man realitetsorientere markedet underveis når man samtidig må hensynta viktigheten av å fremstå mest mulig attraktive for eksisterende og potensielt nye aksjonærer.

I UAE sviktet DC fullstendig. Mye mulig at de selv ble tatt på senga også, men like fullt. I USA har de så langt klart å lande greit på føttene. Hvor man lykkes med det forhåndsannonserte kommersielle gjennombruddet. Selv om dimensjonene ble en del mindre enn antatt.

Utfordringen fremover blir å klare å synliggjøre hva som er i gjære. Unngå at prologen blir et gjesp. Fremstå offensive, fremoverlent. Blir et særdeles spennende år som bør kunne være opptakten til noe stort.

2 Likes

Enig, men det har også vært og er en fryktelig tid for vekstaksjer, det er mye frykt i markedet nå og vi har fått en sell off i vekst aksjer, fra den grådigheten vi så i 2020, så markedet er definitvit mot slike typer aksjer også. sell offen virker å være over og frykten har stabilisert seg, går i sykluser dette, kjøpe når frykten er på sitt værste og selg når gårdigheten er på sitt grådigste. Grådigheten kommer tilbake igjen og da vil vekstaksjer få en opptur. Menneskers natur dette. Det er fortsatt nervøst i markedet, så vi får vente til grådigheten kommer tilbake igjen. Det samt det fundamentale fortsetter samme utvikling, så blir Desert en fryktelig morro aksje å sitte i. Frykt og gårdighet, makro. Massepsykologi er spennende temaer.

Det har vært flere tvangssalg i vekst aksjer i fjor og mange tapte formuer, vinnerne er de som klarer å holde gjennom stormen og kjøpe når andre må selge. Aksjer har en merkelig tendens å komme tilbake igjen. Om det fundamentale består.

Vi hadde en sell off i vekst fra Januar 22 til Januar 23, fra Januar 23 til nå har vekst aksjer ligget døde, så får vi se når grådigheten kommer tilbake igjen.

Jeg valgte personlig å selge meg ut i går etter meldingen. Ikke fordi jeg ikke lenger tror på selskapet, men fordi jeg innså at dette blir mer langdrygt enn mitt nåværende investeringsopplegg tåler. Jeg tar vanligvis ikke lenger langsiktige posisjoner i markedet.
Jeg kan uansett fortsatt ikke forstå annet enn at dere som er mer langsiktige vil bli rikelig belønnet.

7 Likes

Helt fair det rockpus og man kan se at du er ikke alene i den avgjørelsen:) jeg valgte motsatt og økte i dag, for jeg tror vi får mange kortsiktige triggere framover, også har jeg selvsagt også langsiktig tro på selskapet, produktet og nødvendigheten av produktet.

Lykke til videre med dine investeringer, håper du blir rik, så du kan være med å pushe opp kursen til nye høyder ved en senere anledning:)

7 Likes