Men vi har troa Bingo👍 De har kommet lenger enn mange, men de har fortsatt en vei å gå:)
Ja, har det og faktisk mer aksjer enn noengang. Men er klar over at det er høy risiko.
du måste våga for att vinna!
På et generelt grunnlag er veddemålene på at norske start ups skal erobre verden egentlig helt crazy og ganske livsfarlige. Ute i den store verden blir vi veldig små. Det har vist seg gang på gang. Bare se på aksjene som har blitt hauset opp her på TI siste 5-10 årene. Kan nesten ikke komme på en som har gått bra.
Vi er gode på olje/gass, shipping, havbruk, noe industri(aluminium osv) og bank/forsikring
De som har satset på det har tjent bra
Men ja, det er noe med Desert Control, de har noe som er helt unikt
Ja, men nå er det ikke kun et norsk, SDC og Soyl vin feile også. Kanskje hvis SDC noterer seg etter hvert, da kan du kjøpe aksjer der, så slipper du i hvert fall faren med at det er er norskt selskap.
Nå skrev jeg vel at jeg tror Desert Control kan få det til
Morsomt selskap å følge med på hvert fall, hvis man ikke ser på aksjekursen, men alt det andre.
Det blir morsommere når/hvis de melder flere kontrakter. Kan bli litt lei av alt det andre dag ut og dag inn
Skjønner det, men jeg er mentalt forberedt på at å komme inn i et markedet som dette tar ekstremt lang tid, så for meg så har det gått grise raskt, over all forventning egentlig. Så veldig morro å føle med på den traction som de begynner å få i markedet nå og synes det vises mer og mer. Så får kontrakter komme når det kommer.
Nå er det rimelig crazy at vi har tidenes sjakkspiller og en av verdens absolutt beste i verdensidretter som fotball, tennis og golf. Bruk gjerne statistikk for å vise til den ekstreme risikoen i biotek, men hva andre tilfeldige konvensjonelle selskaper har gjort eller ikke gjort er og forblir fullstendig irrelevant. Etter min mening er Norsk Titanium et lysende eksempel på at det er mulig å lykkes med å penetrere markedet internasjonalt i bransjer med ekstrem konkurranse. Om man har en tech som gir betydelige fortrinn. DC er på mange måter en tro kopi. Som har kommet litt kortere i utviklingsløpet.
Finnes ikke en grunn i verden til at ikke kundene skal flokke seg rundt LNC når DC har fått gjennomført PoC i tilstrekkelig grad. Om forretningsmodellen holder mål derimot… det er der den største risikoen befinner seg per i dag. Etter min mening.
Hvilke alternative forretningsmodeller har de da? Et hel nytt produkt som er for godt til å være sant egentlig. Når går de jo også litt bredt ut, noen kontakter blir skrevet med vannsparingscut, noen blir med up front, de fleste med piloter. Tror det hele handler om å få testet ut mest mulig å få LNC ut til markedet er det viktigste, gjøre det kjent. Da har nok pilotmåten vært avgjørende.
Utviklingsløpet for Desert Control er tidvis ekstremt langt (eventuelt oppleves slik for utålmodige aksjonærer). Golfsegmentet er i så måte et lyspunkt. Som kan skaffe inntekter av betydning relativt kjapt. Man kan ikke drive på aksjonærene sin regning i all evighet. Ergo er det av stor viktighet at inntektssiden får et betydelig løft det neste året (++). Er begrenset hvor lenge man kan forbli ung og lovende.
På ingen måte kritikk fra min side. Er pro DC og det inkluderer måten pilotene er lagt opp. Tillit i markedet er åpenbart alfa omega. Mao; vanskelig å se for seg en alternativ modell.
Nå er det en stund siden jeg leste om når Norsk Hydro skulle skulle gjøre kunstgjødsel kjent i markedet, det er ganske likt som desert gjør der nå, bare at desert gjør det med duracell batterier. Mye grunnet den teknologiske utviklingen så klart.
Introduksjonen av Liquid Natural Clay (LNC) fra Desert Control kan på noen måter sammenlignes med hvordan kunstgjødsel revolusjonerte landbruket for mange år siden, men det er også betydelige forskjeller:
Likheter
- Innovativ teknologi : Både LNC og kunstgjødsel representerer teknologiske gjennombrudd som endrer måten jorda brukes på i landbruket. Kunstgjødsel introduserte en måte å raskt tilføre essensielle næringsstoffer til plantene, mens LNC gjør ørkensand til dyrkbar jord ved å binde sandkorn og beholde vann og næringsstoffer.
- Økt matproduksjon : Kunstgjødsel økte matproduksjonen betydelig ved å forbedre plantevekst. På samme måte har LNC potensial til å utvide dyrkbare områder, spesielt i tørre regioner, og dermed bidra til økt matproduksjon.
- Global betydning : Begge teknologier adresserer globale utfordringer. Kunstgjødsel bidro til å bekjempe hungersnød i det 20. århundre, mens LNC retter seg mot dagens utfordringer som ørkenspredning, vannmangel og klimaendringer.
Forskjeller
- Miljøpåvirkning : Kunstgjødsel har ofte vært assosiert med negative konsekvenser som forurensning av vannkilder, jorderosjon og tap av biologisk mangfold. LNC, derimot, har en bærekraftig profil fordi det reduserer vannforbruket, uten å tilføre kjemikalier som kan skade økosystemer.
- Langsiktig effekt : Kunstgjødsel gir rask vekst, men kan på lang sikt skade jordkvaliteten ved å forstyrre naturlige økosystemer. LNC bidrar til å bygge opp jordens struktur og forbedre dens vann- og næringsholdningsevne over tid.
- Tilpasning til globale utfordringer : Mens kunstgjødsel var et svar på økende befolkningsvekst og behovet for mer mat, er LNC en respons på klimautfordringer som ørkenspredning og vannmangel – problemer som ikke var like akutte da kunstgjødsel først ble introdusert.
Konklusjon
LNC kan på mange måter betraktes som en ny revolusjon i landbruket, men der kunstgjødsel var en løsning med fokus på rask vekst, fokuserer LNC på bærekraftig utvikling og tilpasning til dagens miljøutfordringer. Hvis implementert riktig, kan LNC gi en transformativ effekt som er like viktig for fremtidens jordbruk som kunstgjødsel var i sin tid.
Nå tenkte jeg mer på metoden(e) de brukte for å gjøre seg kjent og penetrere markedet. Men mange likheter.
Var bare artig å lese og dele svaret chatgpt kom opp med
Er jo bare bull dessuten
Men det at de må sette opp en stor rigg per lokasjon gjør det en god del mer komplekst og mye tyngre enn med kunstgjødsel. Så går ikke an å sammenligne på den måten. Heller ikke når det kommer til hva som dyrkes
Glem ikke at kunstgjødsel må påføres på nytt flere ganger per sesong. Mao; alt er relativt.