Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

4 Likes

Mange drypp her av gode nyheter. DC har en stor fremtid tror jeg (men det vil ta litt mer tid enn enkelte aksjonærer ønsker). Personlig er aksjene mine i DC pensjonssparing, så jeg har fortsatt tålmodighet i noen år til. Pensjonstilværelsen blir enten en fest eller så blir det smalhans. Tror caset er relativt digitalt…enten blir det en stor suksess eller så går det til h…vanskelig å se for seg en vei midt imellom.

3 Likes

Ja, det vanskelige nå er hvor tungt en tørr å være lastet. Så blir forhåpentligvis morgendagens problem hvor langt opp en klarer å sitte på hendene.

Aldri mer enn du har råd til å tape… :grinning:

1 Like

Ser ikke ut som det er priset inn i aksjen at forløsningen kommer i morgen heller. Så tror aksjen har priset inn alt for mye negativitet nå. Kan seff prise inn enda mer, med arvinger som herjer, men markedet har ikke veldig mye troa på større strategiske kontrakter om en månedstid, eller golfforløsning, FN samarbeid, partnere, etc. så om guiding treffer så kan det fort hende man får en fin reise fremover sov om man forventet raskere implementering i landbruket. Rart egentlig for man kan følge ganske tett utviklingen.

1 Like
2 Likes
1 Like

Skal vi dømme etter auksjonen (slik det ser ut nå) skal nedsalget fortsette på stadig lavere kurs (som vanlig etter positive nyheter).

Mye av problemene til Desert så langt er at positive nyheter ikke har gitt penger i kassen.
Følger man bare nyhetsflowen overfladisk, så ser det jo kjempespennende ut.

Så sjekker man kvartalsrapporten og ser at selskapet har mindre omsetning enn en gjennomsnittlig arbeidstaker tjener i Norge. Alt annet enn klingende mynt i kassa vil nok bli tatt med et skuldertrekk av markedet.

3 Likes

Beste innlegget du har hatt hittil, sånne liker vi, begrunnet.
Og man ser at det du skriver har jo vist seg å stemme ganske bra så langt.
Jeg tror kursen kommer før de store inntektene kommer, men per nå så ser ikke markedet ut til å tro på at de kommer. Så må nok noen fler inntektsbringende kontrakter til for at markedet skal bli overbevist ja.

Som jeg skrev til en annen her så skal Mawarid Holding har lagt inn en bud på 12-14 kroner per aksje. Mulig det er for lav pris for at selskapet skal selges, men det burde definitivt bli informert til markedet hvis de har avslått budet. Det er klart at hvis en så stor aktør mener at selskapet er verdt det dobbelte av dagens kurs så vil det gjøre noe med kursen.

OKS er veldig unnvikende til å svare på spørsmål rundt dette så opplagt at det er noe her.

1 Like

Hvis Mawarid holding som har testet teknologien over lengre tid vil kjøpe det til 12-14 kroner så bekrefter de at teknologien fungerer og vil med stor sannsynlighet blir brukt på deres områder ja. Det ville jo vært gratis for de å kjøpe selskapet på 12-14 kroner. Strategisk, langsiktig besparelse, kontroll over teknologien, beskyttelse mot konkurrenter. Så logisk sett så vil alt tilsi at Mawarid vil gjøre et oppkjøp. Men jeg har vanskelig for å tro de har lagt inn et bud, jeg tror de ville forhørt seg om det var mulig først og da ville man kontaktet største aksjonærer for å se om de va villig til å selge, og det er jo mange som man ser. Mulig det er diskusjoner, men tror ikke det er lagt inn noe konkret bud. Dette er jo så langt bare et løst, far off rykte som ikke kan verifiseres.

4 Likes

Da burde jo noen tipse Mawarid om arving-blokken!

Hadde de fått med seg , James Thomas, Grunde Eriksen, Hjellvik, Ole Morten, Lin AS, Nesse, Hatteland, OKS og Idland, hadde hatt 31%, hadde de også fått med seg resten av arvingene, hadde de hatt rett over 40%. De må ha 90% aksept, skal de får det så tror jeg det må en kraftig premium til, for det sitter en del idiot aksjonærer :slight_smile: som aldri verden kommer til å selge for 12-14 kroner.

3 Likes

Vil tro at i en slik prosess at det styret mottar budet først, hvis styret mener budet er fair, da vil de ta det videre til aksjonærene. En hver aksjonær som blir informert havner jo i en innside posisjon, noe de trolig vil avvente lengst mulig med.

Jeg skjønner at det er umulig å verifisere dialoger eller diskusjoner, men hvis har vært et bud så mener jeg det bør meldes.

Kan jo være budgiver har insistert på en kofindensialitetsavtale da, vil ikke være fordel for Mawarid at det blir kjent at de har lagt inn bud, kan fort tiltrekke seg konkurrenter. Så lenge det ikke er meldt noe bud, så må vil vel bare anta at det ikke har kommet noe bud?
Det sagt, det gir all mulig mening for Mawarid å prøve å kjøpe selskapet for rundt milliarden.

DC er jo børsnotert så alt av informasjon som er av betydning for kursen skal meldes, det går ikke an å avtale seg vekk fra lovverket. De kan jo likevel holde Mawarid sitt navn utenfor en eventuell melding.

Er jo lett å unngå dette, er jo bare å ikke legge inn et formelt bud, men å sondere terrenget hos styret. Og om det har kommet bud og blitt avslått så hadde vel dette blitt meldt da, og det har det jo ikke. Jeg er med på tanken at de fort kan fåt interesse fra Mawarid eller andre, men vi vet jo ikke før det eventuelt kommer en børsmelding som bekrefter dette.

Uformelle eller formelle møter/henvendelser som ikke fører med seg et signert stykke papir skal selvsagt ikke meldes.
Tror både DC og andre selskap skulle fått melde døgnet rundt dersom det var slik at alt som dukket opp av muligheter før man inngikk avtaler skulle meldes, ville blitt helt lavmål.

Nei, uformelle møter og henvendelser er heller ikke informasjon av betydning for kursen. Nå er det ikke det jeg har sagt heller.