Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Biokull er nærmeste konkurrent. I den grad man kan kalle det konkurrent. Per nå har desert en rimelig unik teknologi.

Har DCG noen tester som viser effekt utover 1. året? Hvordan er det 3. året eller 5. året? For effekten må jo vare godt over et år for å være kostnadseffektivt?

Det jeg håper er at DCG har god kontroll på e-sikkerhet. Hvis deres patenter utløper i 2027 så er de tallene de sitter på eneste konkurransefortrinn om litt over 2 år. Men jeg kan tenke på en del konkurransebaktrinn. Som å forsøke å innhente kapital på en børs som bare bryr seg om fisk og olje :wink:

Må påføres på ny hvert 5 år er vel sagt

Veldig godt spørsmål.
Jeg har ikke svaret eksakt, bortsett fra at de må ha endel data på dette. Pilotene i usa er riktignok av nyere dato, men de har bedrevet testing over ganske mange år i midtøsten.

Tidligere sa de at effekten for trær, der jorden ikke blir utsatt for graving/pløying, kunne vare i 25 år, men sa noe a la at “de ikke visste fordi de ikke hadde testet for så lang tid enda”.
Jeg antar de har godt nok vitenskapelig fundament for å vite at effekten varer i 5 år ( eller mer).

De har snakket om at det kan være snakk om en slags etterbehandling etter 5 år, og da med 20-30 % av mengden som ble påført første gang.

Jeg skal sjekke opp med oks hvor trygg de er på dette med 5 års effekt.

De startet med testing i 2014/2015, kommer helt an på miljø, jordtyper, etc. det de har sagt at noen plasser trenger man top up etter 3 år og andre plasser har vist effekt i 5 år uten top up påføring.

no.ntnu_inspera_191163114_34443499.pdf (55,2 MB)

Her er masse god info @Christian

Takker for gode svar @jobbis og @Hayen. Hva er deres “take” på at kursen faller som en stein?

1 Like

Jeg tror dette er frykten akkurat nå.

1 Like

Kikket såvidt på finansene, 75 MNOK cash på slutten av Q3, 14 MNOK cash burn i kvartalet? Så burde holde ut Q4 2025? Med 20 golfbane-kontrakter, som ikke går i overskudd første året, så vil de jo trenge penger.

Hvor stor posisjon sitter arvingene på?

De vil trenge penger, men kanskje ikke så mye og ikke nødvendigvis med en emisjon. De sitter på noen mill ja, men hvor mye de skal ut med er usikkert.

1 Like

Altså, de fleste selskaper ønsker å ha minste 12 måneder finansiering. Dvs at Q1 2025 vil være siste kvartal et normalt selskap hadde sørget for finansiering. Enten lån eller emisjon. Ser ikke helt hvordan DSRT skal kunne unngå det?

Det jeg liker her er at de har null gjeld. Det gjør det ok for evt nye investorer. Problemet er jo troverdighet i markedet.

3 Likes

Spørs helt sikkert på hvordan kursen vil utvikle seg neste året også. Får de en del golfkontrakter, noen større strategiske kontrakter i Midtøsten, FN kontrakt og andre spennende saker, så kan det jo faktisk være kursen og interessen går opp også, tro det eller ei.

FEF har spådd emisjon Q4 2025, de skal ikke bære langt unna cash positive i slutten av året, med andre ord da må det komme kontrakter med betaling her og nå. Vi får se, en emisjon skremmer meg ikke vekk fra denne. Grønt lån er også en mulighet som kanskje er mer attraktivt med dagens kurs.

• Arvinger som legger press og skremmer flere til å selge. Momentumet var egentlig godt før en av arvingene la ut 500k aksjer til salgs på drøyt 8. Hun ble en berlinmur for oppgangen.Deretter kom det søsken som la seg under.
  • Folk blir lei av å vente på kontrakter, og ingen klare knagger til når vi kan forvente noe, selv om antall piloter bare øker og valideringen av LNC viser veldig gode konsistente resultater.
  • Kommer kontraktene raskt nok vs krympende kontantbeholdning?
  • Vil det komme en emisjon som utvanner brutalt ? ( jeg har for øvrig ingen tro på det - behovet for kapital i 2023 ble løst veldig elegant, og Sivertsen virker veldig lite stressa)
  • Endel blir nok også fanget psykisk av at kursen peker nedover. Folk ser nedover og ikke oppover

Det er sikkert flere .Raskt skrevet.

1 Like

Samme kvartal som de skal gå tomme for cash? What? :crazy_face:

Hvem er FEF?

1 Like

Troverdighet ser ut som må bygges med inntektsbringende kontakter. Så dette blir avgjørende neste halve året.

Fearnly, kom en analyse nylig

Hva slags begrunnelse ga de for at en emisjon skal gjøres i samme kvartal som selskapet går tomme for cash?

Altså, jeg har sett selskaper som har kjørt emisjoner når det er 2 kvartaler igjen med cash, men samme kvartal? Det pleier å bety skampris, type 5-10%.

Og plutselig er kanskje ikke biochar en konkurrent heller, men et kompatibelt produkt.

1 Like