Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Inntekter, det er gode sjanser for inntekter, både i landbruk og golfbaner, også vil det øke med royalties fra Midtøsten, samt de vil selge den nyutviklete produksjonsenheten, som er egenltlig en gamechanger. 5-6 mill per enhet, som vil bli solgt til partnere. Så cashrun kan fort gå er godt stykke ut i 2026. På meg virket det nesten som de trengte kun penger om de skulle skalere opp raskt i golf segmentet.

Jeg har sett for meg emisjon mot sommeren, etter en del kontrakter er signert og et kursløft. Blir det ikke kursløft, tror jeg sjansen er god for et grønt lån.

Hvis selskapet venter med å sikre finansiering for å spekulere i fremtidige kontrakter, så gambler de med selskapets fremtid.

2 Likes

Så basically to scenarioer da:

1. De får flere kontrakter som tilsammen har nok størrelse til at markedet får troen på dem slik at de kan få lån eller kjøre en emisjon på ok betingelser
  2. De får ikke nok kontrakter og kjører emisjon på ræva betingelser for eksisterende aksjonærer fordi de er i ferd med å gå tomme for cash.

Risky :stuck_out_tongue:

1 Like

Det var fearnly sin spådom

Sikkert derfor mange venter, start up er risiko, jeg tror de lykkes med å lande en god del golfklntrakter fremover, og jeg tror de for solgt minst 2 produksjonsenheter som vil forlenge runway. Jeg tror da de tar lån eller andre finansieringsløsninger for å skalere opp. Alternativene er mange. Blant annet selg til flere lisenspartnere i Midtøsten.

Mye tyder på at de har flere alternative veier til kapital.
Det virker blant annet veldig aktuelt å få inn en større industriell partner. Alt tyder på minst en håndfull golfkontrakter utover i 2025. Dessuten sannsynlig med økende lisensinntekter i Midtøsten. Vi har også en X i mulige kontrakter innenfor landbruk, større grep fra myndigheter osv.
DC vet nok med stor sikkerhet noe av det som kommer fremover. De har det ikke så travelt at de må gjøre noe nå, på en utbombet kurs. Tydelige tegn på forløsning på plass vil også gjøre det lettere med grønn kapital i form av støtte eller lån.

1 Like

I værste fall har de også oppkjøpsinteresse, de fikk tilbud under den strategiske gjennomgang i fjor.
Men det var da uaktuelt, så ble aldri noe formelt.

Det er flere
Også mulig partnerskap i land/region x med upfront betaling.
Salg av utstyr vil også dytte på datoen for når de trenger penger. Osv

Husk at kontantbeholdningen rekker til om ett år gitt ingen inntekter. Det er veldig sannsynlig med inntekter som endrer på dette.
Dessuten er det en vurdering for selskapet å inngå golfkontrakter som dekker kostnadene for LNC mot lavere cut av vannbesparelse osv.

Rykte eller beviselig?

Enig, bare at jeg synes de har veldig lite tid. Det blir noe binært over investeringen. Det er også uforutsigbart når de faktisk vil kjøre en emisjon/ta opp lån.

For min del, så ville den absolutt beste triggeren for selskapet enten være å få en solid kredittlinje evt gjennomført en emisjon til en ok kurs.

Oppkjøp kan jo faktisk skje, men hva slags pris får du når finansieringen ikke er i orden? :thinking:

Trodde dette var kjent? Men det er kanskje ikke offentlig kjent. I så fall bare å glemme. Ta det som et rykte

Mange som vil ha kloa i dette, blir budkrig:)

Det rimer dårlig med kursutviklingen…

Men som nevnt, jeg tror dette er bekymringen ja, og da når arvinger stopper oppgang, så blir det frykt at en emisjon ikke kommer på høyere kurs. Så får vi se om noe dukker opp som endrer dette.

Illikvid på growth da, også er det jo ikke et tema nå.

Dette skjedde akkurat i toppen av den nedadgående tradingrangen og var uunngåelig. Du kan bytte ut din forklaring med A, B og C og kursen hadde uansett snudd der tror jeg.

Hmmm, må jeg minne deg på hva du sa selv da kursen var 8?

Ny rekord for meg da…kjøpte 3000 nye aksjer i sluttauksjonen til 5.01

1 Like

Vært på reise to dager så beklager seint svar. Jeg tviler sterkt på at OKS har sagt at han aldri har hørt disse ryktene.

For øvrig, noterer at vedkommende som hadde møte med OKS og skrev et referat som har vist seg å stemme veldig godt skriver følgende på Xtrainvestor:

I møte jeg hadde med CEO så nevnte han at dersom SOYL gjennomførte planlagte prosjekter så ville det alene gi 100 mill USD til DSRT. Jeg spurte da om hvorfor ikke bare SOYL kjøpte Desert i stedet for å stadig betale lisenskostnader. Da svarte han kort, “det kan det være at de gjør”. Derfor tror jeg at SOYL eller selskapet bak Mawardi(?) er en høyaktuell kjøper av selskapet

Nå gidder jeg ikke bruke tid på å diskutere dette, vi får vente til selskapet eventuelt kommer med informasjon.

5 Likes

Det jeg føler du undervurderer kraftig er at flere steder i USA er ferskvann en knapphet og dermed veldig dyrt. Det samme gjelder selvsagt i MENA regionen.

Så vidt jeg har forstått så ligger det ca 900 golfbaner i California alene. Det er en stat som er veldig opptatt av vannbesparelse og det er strenge restriksjoner på bruk av vann. Dersom du leser deg opp på Limonera så har de måtte redusere produksjonen sin kraftig grunnet restriksjoner på vann. Knappheten på ferskvann kommer ikke til å forsvinne med årene, men øke.

California er også kanskje den staten i USA som er mest opptatt av det grønne skifte. Så deres tilnærming til denne type løsninger kommer ikke til å endre seg, selv når Trumpeten kommer til makten.

2 Likes