Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Det jeg skrev for ett år siden er at jeg satt all inn i Bitcoin + noen alts. Og ventet en stor oppgang der fra 16600 og 19500 som jeg kjøpte de på. Så ventet jeg en nedgang i Desert. Men at jeg er litt interessert i Desert som selskap og ser på det som en ny tradingkandidat slik som jeg hadde Funcom som tidligere. Jeg tenker at toppen for Bitcoin kommer i 2025 og bunnen for Desert kommer i 2025. Så det passer ganske godt.

Så siden jeg vurderer å trade denne senere så følger jeg med på diskusjonen deres på det fundamentale (og setter pris på det), men bare påpeker av og til at dere hausser spesielt sosiale medieposter og småavtaler til uhørte høyder av og til.

2 Likes

Guider de noe som helst?

Jeg leste outlooken deres og den var langt fra konkret.

Dette er hvordan guiding ser ut:

For 2023, Kitron reiterates its outlook from the third-quarter report and expects revenues between EUR 750 and 800 million with an operating profit (EBIT) between EUR 65 and 75 million.

Det er veldig få selskaper som kommer med guiding og veldig få som treffer. Utenom Kitron da. :stuck_out_tongue:

@jobbis mener du virkelig at de guider såpass med inntekter innen såpass kort tid ? Ikke sett det noe sted

Jeg har veldig lyst at du skal lese hele teanskriptet, med Q/A, men de guider strategiske kontrakter i Midtøsten i slutten av året, starten av neste år, multipler golfkontrakter i 2025 og ferdig stillelse av siste utviklete produksjonsenhet, med salg til partnere, 500k musd per stk.

Har jeg sagt såpass med inntekter innen kort tid? Jeg sa vi kan vel ikke forvente større kontrakter før selskapet guider dette vel?
Landbruket kan du følge med utviklingen på faser hvert eneste kvartal f eks også må man høre hva han sier og lese hva som står, så skjønner man hvordan det ligger an.

Et selskap som DC vil alltid tiltrekke seg interesse fra forskjellige aktører. Etter hvert som selskapet nærmer seg kommersialiseringsfasen vil selvsagt interessen ta seg opp. CEO har bekreftet økende interesse, blant annet at de nå blir kontaktet av større aktører, som eksempelvis Bayer.

Jeg tror at det vil komme en rettet emisjon mot en stor aktør. Vil tro at det vil være naturlig for en større aktør å ta en posisjon i selskapet og samtidig tilføre selskapet nødvendige resurser for videre utvikling før de eventuelt kjøper selskapet.

Grunnen til at jeg tror Mawarid er en veldig het kandidat er at selskapet allerede kjenner DSRT og har investert relativt betydelig i teknologien. Det er klart at dersom Mawarid/SOYL når sine målsetninger så vil det utløse betydelig lisenskostnader (100 mill USD), da vil det være naturlig å tenke de som en mulig kjøper. Som nevnt over, det var en tanke som CEO bekreftet som mulig.

Som sagt, jeg tror det størst sannsynlig at det blir gjort et rettet emisjon mot en industriell aktør. Den vil da trolig skje på høyere kurs enn børskurs. DC er definitivt moden nok for en slik type struktur.

9 Likes

Ska ikke avskrive SDC heller, de kom inn på 10 kroner og detektiven Aaleby fant vel koblinger til kongefamilien, så om de vil ha teknologien så tar de den koste hva det koste vil😂 men ja, jo mer validert jo mer interessant og ikke minst skalerbarheten, den er nøkkelen nå. Når man kan bevise at den fungerer er mye gjort, tror jeg.

1 Like

Det hadde vært et veldig godt tegn. :slight_smile:

2 Likes

Til glede for nye lesere

3 Likes

Du har helt rett. I tillegg forventet CEO at pipelinen ville dobles hvert år i årene som kommer. I dag har pipelinen en kontraktsverdi på ca 100 millioner USD, er usikker på om han mente dobling av antall prosjekter eller kontraktsverdi.

CEO bekreftet i møte jeg hadde med han at de forventer å være positive på driften i H2 2025, i tillegg at med dagens cash burn så har de tilstrekkelig med finansiering ut 2025. Det betyr ikke at det ikke vil komme en vekst emisjon, men det tror jeg eventuelt blir gjort rettet mot en aktør.

5 Likes

SDC er vel, så vidt jeg husker, eier av Mawarid og SOYL.

Noe som igjen underbygger hvorfor jeg tror Mawarid er en veldig het kandidat for en rettet emisjon eller et eventuelt oppkjøp

CEO nevnte at det var solide koblinger oppover i systemet, derfor anså han det som sannsynlig at SOYL vil nå ambisjonsnivået sitt.

Jeg syntes at selskapet ved siste presentasjon var noe mer offensiv i forhold til å beskrive prosjektene og kontraktsverdien. Lisensinntektene syntes jeg er underkommunisert ettersom potensielle inntekter kun fra SOYL alene kan utgjøre 100 millioner USD de neste 5 årene.

1 Like

Ikke helt riktig. Mawarid eies av Alpha Dhabi Holding PJSC (mcap USD 29.95 billion). Investeringsselskap fra UAE. Derav hvorfor SDC og Soyl er like mye konkurrenter seg i mellom som de er partnere med DC. SDC har utelukkende forbindelser med Saudi Arabia.

2 Likes

Mye interessant å lese her i dag…enda mer sikker på at fortsatt plukking av aksjer er rett dersom kursen skal videre ned

1 Like

Sett bort J Thomas, hvorfor så lite innsidekjøp hvis det fundamentale ser bra ut? Burde jo vært fristende og kjøpt aksjer hvis man virkelig har troen.

Spørsmålet er vel om det er de dypeste lommene i det styret. OKS er heller ingen formuende person. Trenger sånn sett ikke å være noen større grunn enn som så.

Nå har vel OKS ved noen anledninger sagt at de ikke kan og at det vil være dårlig governance av innsiderne å kjøpe, så kan vi spekulere i hvorfor.

Hvor da? Transcript kilde?

Hadde fremtiden sett så lys ut på 1 års horisont så hadde innsiderne kjøpt noe, dvs det de er komf med ift sin økonomi.

1 Like

Ni har imponerande conviction på detta bolag må jag säga.

2 Likes