Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Skalering, effektivitet? Du hadde ikke giddet å kjøre bil om det hadde tatt en uke å fylle tanken? Hvert fall ikke i samme grad, kanskje små pilot turer muligens.

Alt jeg leser er ekstrem usikkerhet. Lykke til, håper det slår til som du og markedet håper på:)

Usikkerhetsmomentet er forretningsmodellen. Hverken mer eller mindre. Ingen grunn til å komplisere bingo. Hjelper ikke at teknologien fungerer om man ikke evner å gjøre business ut av det. Derav uttrykket show me the money. Har nevnt NTI tidligere på bakgrunn av likhetstrekkene mellom selskapene og man så det eksakt samme der. En ekstremt lovende teknologi som markedet ikke tok på alvor før det nærmest var skrevet i stein at inntektspotensialet var reelt.

3 Likes

Problemet er hvis kunder til tross for piloter ikke ønsker/tør å si ja pga usikkerhet knyttet til langtidseffekt/påvirkning

Som det ikke finnes et eneste bevis eller antydning til tegn på pdd. Mao; en tenkt problemstilling i Black Swan kategorien.

1 Like

De vet ikke hvordan det blir over tid. Er ikke noe sort svane det, men meget vel det som gjør at det sitter langt inne

De vet jo hvordan det fungerer over 3-5 år, de har jo testet dette, hvorfor skal vi tro noe annet?

Spørsmål, er du aksjonær i selskapet, Bingo123?

Det sitter ikke lengre inne enn at det tar den tiden det tar grunnet tre-fase pilotene som man må gjennom før teknologien har satt seg i markedet. Dette burde du vite.

1 Like

Det er i så måte svært betryggende å se at to eksterne aktører har valgt å investere i dette av egen fri vilje. 2 aktører som har satset betydelig både økonomisk og strategisk, med tydelige prioriteringer innen markedsføring, salgsteam og andre nøkkelområder. Dette gir oss to solide valideringer av forretningsmodellen, noe som understreker at flere enn bare oss ser potensialet i forretningsmodellen. Vil tro dette er aktører med dyp innsikt og erfaring fra markedet, som sannsynligvis har enda bedre forutsetninger enn oss til å evaluere og vurdere dette på en kvalifisert måte.

2 Likes

UN Desert

2 Likes

Sååå, vil du høre en historie om et annet selskap jeg har investert i? Nekkar har et produkt som reduserer riggtiden med 3-4%. De har et joint venture med Transocean https://info.inteliwell.com/. Transocean har 36 rigger med dagrater på 300-400 TUSD. 36 x 350TUSD x 3,5% = 441 TUSD/dagen kan de spare kundene for hvis de kutter riggtiden med 3,5%. Nekkar sin andel av dette er 17%, så 75 TUSD/dagen. La oss si halvparten av fordelen med å bruke softwaren går til kunden og halvparten til Joint venturet. Dette blir da 37TUSD/dagen eller 13,5 MUSD/året. Dette er software, så ikke rare kostnaden ved å ha dette gående.

Hvor mye tror dere Nekkar sin prising i dag tar høyde for dette? Jeg tenker ca 1/100. Hvorfor? Jo, fordi produktet kun er i kommersiell drift på en rigg inntil videre. Hvorfor er det kun i drift på en rigg? Jo, fordi markedet/kundene ikke tar labdata for god fisk. De vil se produktet i kommersiell drift. Aksjemarkedet vil se kommersielle ordre.

Nekkar har heldigvis dype lommer og går med rundt 50-100 MNOK i overskudd i året fra før av fra andre deler av businessen, så de har ikke noe problem med at dette trekker ut i tid.

ref: NEKKAR ASA Småprat 🚀⚓🌊 - #2430 av tooeasy891

Så, hvorfor drar jeg fram dette? Jo fordi DSRT er i en veldig lignende situasjon. De har et produkt. Det er testet, men ikke i kommersiell drift og de har fått en kontrakt (har jobben der blitt gjort btw?) og det vil ta tid for dem å selge det inn til markedet. Forskjellen ligger i finansene. DSRT har cash til og med Q4 2025 hvis de ikke får vesentlig økt inntektene, kjører emisjon eller får lån.

Med et skeptisk markedet, så har DSRT lagt opp til et salg hvor de tar mye av kostnadene up front og så deler de og kunden på besparelsen. Dette krever penger. De kan evt endre businessmodell til en hvor kunden betaler mer up front, men med et skeptisk marked, så virker det litt vanskelig? Det er noe som kanskje kan fungere når produktet har vært i markedet i 2-3 år og nye kunder kan spørre tidligere kunder hvordan det faktisk fungerer i praksis.

TLDR;
Ting tar tid i business og det gjør situasjonen til DSRT presset.

6 Likes

Mulig jeg kommer til å fornærme deg litt, beklager på forskudd.

Hvis du er aksjonær i selskapet virker du veldig lite opplest og mangler en fundamental forståelse for produktet. Hvis du ikke er aksjonær er jeg imponert over engasjementet ditt, samt dine sterke og bastante meninger.

Du antyder nå at det er usikkerhet knyttet til langtidseffektene/påvirkning av produktet. Hva er egentlig produktet? Produktet består kun av naturlige komponenter, ingen kjemikalier. Det er ingen farer for miljøet eller mennesker. Selskapet har åpen informert om at det må etterfylles hvert 3-5 år for jord som bearbeides ofte, altså typisk landbruk. Ettersom produktet består av naturlig komponenter som mineraler og leire, er det naturlig at produktet brytes ned med tiden. Ved bruk i parker etc hvor jorden ikke bearbeides like ofte har produktet en forventet levetid på 15-20 år.

Det er ikke uvanlig at et produkt må opparbeide seg en viss track record før det blir etablert i markedet. Forretningsmodellen til DSRT hvor kundene går igjennom faser før det implementeres er ikke uvanlig for nye produktet. Trolig trenger de bare en stor kunde som eksempelvis Limonera før markedet tørr å stole på produktet og de kan endre forretningsmodellen til upfront betaling.

Nå er det vel ingen aktører som har hoppet av etter fase 1 eller 2, meg bekjent.

15 Likes

Sååå fin historie, takk for deling. De har vel et par de har fått et par komersielle kontrakter, men de må definitivt få flere for å virkelig bevise sitt potensiale, enig i det. Samtidig tror jeg at den skalerings- og utviklingskapasiteten de allerede har vist, kombinert med økt oppmerksomhet rundt et kritisk globalt problem, vil føre til raskere markedsaksept enn det aksjemarkedet forventer np. Grunnen til dette er at jeg tror DSRT allerede har større institsjonelle/industrielle (NEOM, Saudi Golf, SPARK) som ikke er langt unna og ha testet ferdig produktet og statlige organisasjoner/myndigheter som er villige til å ta risikoen ved tidlig adopsjon, og som også er villige til upfront betalinger. Problemet som dsrt sin løsning adresserer, er såpass akutt og viktig at det ikke kan utsettes, det blir et skfite under COP16 ser det ut som, det må løses nå, ikke senere. Så der har man også en bro til kommersiell utbredelse. Det er først nå fra Q2-Q3 de har hatt skalleringseffektiviteten på plass til å ta større kontrakter, så jeg tror vi får svare på dette veldig snart.

Litt konservativ den Nekkar sammenligningen synes jeg, ettersom desert sin løsning adresserer et mer akutt behov for kundene, et mye mer presserende behov for kundene.

Som jeg har nevnt tidligere, har DSRT eb fleksibel forretningsmodell som kan tilpasses, innkludert muligheten for upfront betalinger. i tilegg har nye produksjonsenheter på plass til 2025, men planlagte salg til partnere, noe som kan bidra til inntektsvekst og forlenger runway.

Det at de har kapital ut 2025 uten å regne inn inntekter, tolker jeg ikke som en kritisk presset situasjon. Tvert imot gir dette dem et betydelig handlingsrom sammenlignet med storparten av andre teknologiselskaper i lignende situasjon Så jeg ser på presset som mindre “kritisk” enn det fremstilles. Men her kan vi vel bare være enig om å være uenig:)

De samarbeider med nøkkelpartnere som siemens, syngenta, mawarid som gjør at skalering og traction går betydelig raskere en antatt. Det har gått griseraskt sammenlignet med andre innovasjoner, spesielt i landbruket og jeg tror det vil bare akselerere i tiden fremover.

Alle spør, ja men hvorfor har de ikke fått kontrakter? Hvorfor har de ikke inntekter, de har jo holdt på i 5 år der nå. Se på skaleringsfoilen. Golfbaner f eks. Hvordan kan de få haugevis av kontrakter når det tar 1 måned å implementere en golfbane? Når golfanlegg har 2-3 vedlikeholdsdager 2 ganger i året. Nå bruker de 2-3 dager på å implementere en hel golfbane, det er først nå Desert har muligheten til å få kontrakter. Se på utvikling som har vært og se om de får kontrakter fremover. Jeg tror markedet kommer til å bli meget overrasket fremover. Men ingen vet, vi får ta tiden til hjelp, så finner vi ut av det:)

Har du noe som helst belegg for denne “usikkerheten”?
Eller er den, som vanlig, fundamentert i løse filosofier fra bingos kjøkken?

I motsetning til deg så mener jeg det er interessant å lufte og ta opp eventualiteter som kan utgjøre mulig risiko
På den måten skaper man diskusjon også
Det sitter langt inne hos kunder å kaste seg på det av ulike årsaker. TTT

1 Like

Det du ikke gjør, er å veie risiko eller si noe om sannsynligheten. Momentene du kommer med er også frakoblet tilgjengelig informasjon.

Du griper etter tilfeldige tanker, planter de på forum og hevder “dette er nok en mulig årsak”.

1 Like

@Hayen Det er fascinerende hvor besatt du er av å arrestere og nærmest angripe ethvert forsøk på å diskutere og brainstorme rundt mulige fallgruver, årsak til at ting tar tid osv
Det er ganske vanlig at man deler evt tanker/bekymringer man har uten alt må dokumenteres, bevise faktagrunnlag osv.

2 Likes

Veldig for brainstorming og helt/delvis begrunnete refleksjoner.

Det du gjør er å komme med sterke antydninger, uten å begrunne det eller vurdere noe rundt sannsynlighet.
Det er ikke brainstorming.

Som dette f. Eks:

"

"

2 Likes

Jeg er 100% sikker på at markedet blir overrasket. Enten de som sitter i aksjen når det går tregere, eller de som sitter på sidelinjen og når kontraktene kommer i godt monn før juli 2025. :stuck_out_tongue:

1 Like